Mama Brasil (Loveling)

Ireninym svetom je jej rodina. Tvorí ju manžel, nenapraviteľný  rojko a trochu smoliar Klaus (Otavio Muller) a ich štyria synovia. Ale i sestra Sonia (Adriana Estevez), ktorá k nej  so synom ušla pred násilníckym partnerom. Žijú spolu Mama2 resizev biednom domčeku  na predmestí, kde sa stále niečo kazí  a nedá sa opraviť. Napríklad aj zámok na dverách, takže do domu musia vchádzať rebríkom  cez  okno  a podobne. Keď jej najstarší syn Fernando oznámi, že dostal ponuku presadiť sa ako profesionálny hráč hádzanej v Nemecku, má radosť, ale zároveň  by ho najradšej nikam nepustila, lebo tuší, že sa už nevráti.

Postupne  sledujeme  Irenin každodenný život. Stará sa o domácnosť, o deti, na živobytie sa snaží zarobiť si pouličným predajom textílii, popritom sa jej konečne po rokoch podarí zmaturovať a možno získa i vytúženú prácu so stálym platom. Mama3 resizeMedzitým však počúva manželove plány, ako si postavia nový veľký dom, kde bude mať každý svoju vlastnú izbu. Alebo ako budú veľkolepo podnikať a zarábať. Lenže im chýba základný kapitál, takže budú musieť predať letný dom na pláži. Irena je však zásadne proti, veď tam trávia prázdniny pri mori, ktorých sa nechce vzdať. Peniaze im chýbajú, ale nie sú najchudobnejší, majú aj starú dodávku, ale hlavne majú sa všetci navzájom radi. Ich bohatstvo je v tej sile rodinnej  lásky a schopnosti žiť a nevzdávať sa svojich snov.

Mama10 resizeCelý film je mozaika všedného, veľmi obyčajného života. Nič zvlášť dramatického sa až do konca neudeje. V útržkoch vidíme udalosti jedného mesiaca, teda vybavovanie Fernandovho vycestovania, problémy so Soninym manželom,  Klausove a Irenine manželské nedorozumenia a hádky a vôbec, ako rodina žije, čím sa trápi, čo ju teší. To, čo je dramatické, sa odohráva pod povrchom, v Ireninej psychike. Domýšľame si to nielen z dialógov, ale i z jej mimiky, pohľadu, alebo až hysterického výstupu, keď jedno z dvojčiat dostane vysokú horúčku a ona si uvedomuje, že je vlastne na všetko sama. Mimoriadne Mama6 resizepôsobivá je temperamentná scéna, keď si Irena nasadí slúchadlá, „laduje sa“ koláčikmi, spieva a tancuje v noci v kuchyni, až si synovia myslia, že sa zbláznila...

Brazílske  prostredie môže pôsobiť exoticky, ale problémy rodiny sú všeobecne platné a ničím nie výnimočné, rovnako ako sú univerzálne pocity matky. Karine Teles v ústrednej postave je skvelá. Ak je niečo, čo treba vyzdvihnúť, tak sú to tri  veci: jej herecký výkon, autenticita všetkých postáv a atmosféra rodiny, v ktorej sa majú všetci radi a sú šťastní, keď môžu byť Mama4 resizespolu. V čase, keď sú v móde akčné filmy, nemusí byť publikum nadšené takýmto málo dramatickým rozprávaním o všedných veciach. Niekoho to môže až nudiť. Na druhej strane ten pocit rodinnej spolupatričnosti, šťastia, ktoré vôbec nezáleží na finančnom zabezpečení, ale vychádza z vnútorného postoja ľudí, ktorí napriek všetkému veria stále v nové začiatky a v to, že veci nakoniec výjdu tak, ako si predstavujú, je neopakovateľný a z plátna priam sála. Koniec koncov, diváci v klubových kinách si ho určite dokážu vychutnať. Film Mama Brasil mal premiéru na tohtoročnom festivale Sundance, kde získal Veľkú cenu pre najlepší hraný film.  

Mama7 resizeMama Brasil (Loveling), Brazilia, Uruguay, Nemecko, 2018
Dĺžka: 98 minút
Réžia: Gustavo Pizzi
Scenár: Gustavo Pizzi a Karine Teles
Kamera: Pedro Faerstein
Strih: Livia Serpa
Kostýmy: Diana Leste
Hudba:  Daniel Roland, Pedri Sa, Maximiliano Silveira
Hrajú: Karine Teles, Otávio Müller, Adriana Esteves, Konstantinos Sarris, César Troncoso, Mateus Solano, Camilo Pellegrini, Ariclenes Barroso, Pablo Riera, Lucas Gouvea a ďalší
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 16.augusta 2018
Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.