Májové číslo časopisu Film.sk

Emília Vášáryová je herečka par excellance. Počas svojej profesionálnej kariéry stvárnila množstvo postáv v divadle, filme i v inscenáciách počas niekdajších televíznych pondelkov. V zaujímavom rozhovore pri príležitosti jej 75. narodenín hovorí nielen o svojej hereckej práci, ale približuje aj svoje pedagogické vedenie študentov, ktoré je v mnohom založené na jej osobnej skúsenosti, podobne ako samotné herectvo. Spomína si na svoje začiatky a niekdajších kolegov a zo svojej súčasnej práce vyzdvihuje film Marka Škopa Eva Nová, ktorý ju opäť vrátil do života. Časopis reaguje tiež na ďalšie májové výročia. V profiloch si pripomína 75 rokov hereckej legendy Božidary Turzonovovej, 90 rokov kameramana Vladimíra Ješinu a o tvorbe hudobného skladateľa Tibora Andrašovana pri príležitosti jeho nedožitých stých narodenín píše filmová historička Jelena Paštéková.

Tradičná rubrika Recenzia tentoraz reflektuje päť noviniek. Nový typ komédie Cuky Luky film, ktorý si berie na mušku negatíva a pokrytectvo zábavného priemyslu, sa nedokázal vyhnúť fenoménu pridlhej metráže, a tak obsahuje aj niekoľko zbytočných pasáží. Časopis reflektuje aj dva koprodukčné filmy. Snímka Cez kosti mŕtvych režisérky Agniezsky Holland, ocenená na Berlinale Strieborným medveďom – Cenou Alfreda Bauera, je výsostne angažovaný film, ktorý postuluje viacero tém vrátane volania po novom civilizačnom poriadku. Dokumentárny film Vlk z Královských Vinohrad režiséra Jana Němca vychádza z jeho autobiografickej knihy a retrospektívne sa na Němcov život pozerá invenčne a so značnou dávkou odľahčujúceho humoru. Celovečerný dokumentárny debut Márie Rumanovej Hotel Úsvit obyvateľov Čiernej nad Tisou sleduje z intímnej blízkosti, „smrdí človečinou“ a realisticky odzrkadľuje každodenné problémy svojich hrdinov. Nový film slovenskej investigatívnej dokumentaristky Zuzany Piussi Český Alláh analyzuje vo Film.sk filmový publicista Pavel Branko. Film režisérky, ktorú zaujímajú len „horúce“ témy, je pre neho otvorením viacerých otázok, čo je priestor pre diváka zodpovedať si na ne sám. V časti knižných recenzií časopis reflektuje publikáciu Film a politika. Ideológia a propaganda v slovenskom filme 1939 – 1989, ktorej autorom je filmový teoretik Martin Ciel.

Téma časopisu vychádza z panelovej diskusie o filmovej vede, ktorá sa konala počas prehliadky Týždeň slovenského filmu. Zameraná je na štúdium na Katedre audiovizuálnych štúdií Filmovej a televíznej fakulty na bratislavskej VŠMU z pohľadu pedagógov, študentov i nedávnych absolventov a na úroveň súčasnej filmovej vedy. V Ohlasoch reflektujeme samotnú prehliadku slovenského filmu i odovzdávanie národných filmových cien Slnko v sieti a v tejto súvislosti publikuje rozhovor s režisérom Janom Hřebejkom, ktorého film Učiteľka získal štyri ocenenia a zvíťazil aj v hlavnej kategórii.  Vraciame sa k 6. ročníku vzdelávacej a networkingovej platformy Visegrad Film Forum, ktorý bol mimoriadne podnetný predovšetkým pre študentov filmových odborov, ale i začínajúcich filmárov.

V pravidelných rubrikách časopisu si záujemcovia prečítajú aj to, na čom pracujú kameraman a producent Ján Meliš, animátorka Marta Prokopová a strihač Róbert Karovič. V májovom čísle má svoje miesto aj rubrika Ako ďalej, absolvent?, ktorá predstavuje mladého dokumentaristu Dominika Jursu, rubrika Okno do sveta zasa približuje prácu Ľudmily Cvikovej, ktorá sa na medzinárodnej úrovni venuje poradenstvu v oblasti vývoja filmových projektov, ich financovania a festivalových stratégií. V rubrike Moje obľúbené slovenské filmy odporúča súčasné snímky jazykovedkyňa Lucia Molnár Satinská, v rubrike Myslím si o kvalite a úrovni podporených slovenských filmov z verejných zdrojov uvažuje filmový publicista Jaroslav Hochel.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.