Júnové číslo časopisu Film.sk

Barbara Harumová Hessová po niekoľkých úspešných dokumentárnych filmoch nedávno produkovala  hraný film Stanko režiséra Rasťa Boroša. Stojí aj za filmom režiséra Jara Vojteka Tak ďaleko, tak blízko o autistických deťoch a ich rodinách, ktorý sa stal najlepším dokumentom na nedávnom udeľovaní národných filmových cien Slnko v sieti, medzi nominovanými filmami bol aj dokument Mira Rema Comeback o väzňoch a ich spoločenskom uplatnení, ktorý tiež vznikol v jej produkcii. V časopisde hovoríme nielen o producentskej práci, ale aj o svojom pôsobení na Vysokej škole múzických umení na pozícii prodekanky pre zahraničie a tiež o pripravovaných projektoch. Rubrika Profil je tento mesiac venovaná jednej z najvýraznejších hereckých osobností Soni Valentovej, ktorá oslavuje životné jubileum 70 rokov. V rubrike In memoriam si  zasa pripomíname výnimočného herca Karola Machatu, ktorý sa ako jeden z nevšedných talentov zaradil medzi našich najuznávanejších a najobľúbenejších hercov. Na jeho talent, osobnosť i spoluprácu spomínajú viacerí herci a tvorcovia.

 

V júni vstupuje do kín dokumentárny film Okhwan na ceste za slobodou debutujúceho režiséra Mareka Mackoviča. Približuje cestu Kórejčana Okhwana Yoona, ktorý prešiel 192 krajín s cieľom zjednotiť Kóreu. Režisér na veľkom príbehu odhodlaného muža pracoval od roku 2009 a jeho novinka na seba upozornila ešte pred domácou premiérou. Zábery z Okhwanovej cesty po Nepále použil v projekte Life in a Day oscarový režisér Kevin Macdonald. Podľa slov režiséra v rubrike Novinky je Okhwanov príbeh univerzálny a dokáže osloviť. V rubrike Aktuálne informujeme aj o obnovenej premiére filmu Martina Šulíka Všetko čo mám rád z roku 1992, ktorý bude v zreštaurovanej a zdigitalizovanej verzii uvedený po prvýkrát na MFF Art Film Fest Košice. Rubrika približuje aj renováciu Kina Lumiere, naplánovanú na letné mesiace.

 

V aktuálnom čísle reflektujeme štyri filmy. Slovenským zástupcom medzi recenzovanými titulmi je autorský dokumentárny film Para nad riekou režisérskej dvojice Robert Kirchhoff a Filip Remunda. Hovorí o troch jazzmanoch, ktorí emigrovali na Západ a hrali po boku svetových jazzových hviezd. Filmové rozprávanie sa skladá z nespojitých epizód, tvorcovia sledovali trio postáv roky, no dynamika filmu je zaujímavá, strieda sa v ňom humor aj melanchólia, jeho vyznenie osciluje medzi rozmarom a zmarom. Dokument Zkáza krásou režisérky Heleny Třeštíkovej a Jakuba Hejnu prezentuje kedysi milovanú a neskôr zatracovanú herečku Lídu Baarovú v nelichotivom svetle, no v reálnej podobe prostredníctvom jej vlastných slov a spomienok, ktoré však neprekračujú povrchnú štruktúru. Hodnotíme aj film Poklad významného predstaviteľa rumunskej novej vlny Cornelia Porumboia, ktorý je presvedčivým dôkazom prvenstva tamojšej kinematografie v rámci východného postkomunistického teritória a režisér v ňom svojím sarkazmom nastavuje zrkadlo nielen svojej rodnej krajine. Nový film francúzskeho režiséra Michela Gondryho Mikrób a Gasoil najlepšie charakterizuje spojenie Gondry bez Gondryho napriek tomu, že Gondry je jeho režisérom i scenáristom. Film o detskej fantázii je netypickým pohľadom do duše dospievajúcich chlapcov. V rubrike Filmové publikácie hodnotíme knihu Martina Palúcha Autorský dokumentárny film na Slovensku po roku 1989.

 

Téma čísla pod výstižným názvom Budeme mať opäť trezorové filmy? sa zaoberá otázkou, aký je vzťah medzi protagonistami dokumentárneho filmu a jeho režisérom. Vychádza zo skúseností dokumentaristu Mira Rema s projektmi Cooltúra a Nespoznaný, ktorým pre nevôlu zúčastnených protagonistov hrozí, že skončia „v šuflíku“. K téme sa okrem Mira Rema vyjadrujú viacerí dokumentaristi, medzi nimi Zuzana Piussi, Jaro Vojtek či Robert Kirchhoff, ale aj právnik Matej Kačaljak. Rubrika Ohlasy sa tentoraz vracia na 69. MFF a Marché du film v Cannes a rubrika Kalendárium približuje tri z júnových domácich podujatí, a to 24. Art Film Fest Košice, 24. MFF Trenčianske Teplice a 9. Fest Anča v Žiline.

 

V pravidelných rubrikách časopisu si záujemcovia prečítajú aj to, na čom pracujú režisér Jonáš Karásek, scénický a kostýmový výtvarník Peter Čanecký a zvukový majster Tobiáš Potočný. V rubrike Moje obľúbené slovenské filmy o srdcu blízkych snímkach hovorí Lukáš Brutovský, režisér a umelecký šéf Slovenského komorného divadla v Martine, a nad aktuálnou témou v rubrike Myslím si rozmýšľa filmová teoretička Eva Filová. Rubrika Ako vzniká film sa po producentskej práci v oblasti získavania finančných zdrojov tento mesiac venuje profesii producenta z hľadiska distribúcie filmu.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.