Boj (Krigen)

Súčasne tiež podnietil vznik viacerých uznávaných hraných filmov ako United 93, Babel, či Sila priateľstva. Je však celkom zaujímavé, že udalosti v samotnom Afganistane ešte donedávna nepriťahovali až takú pozornosť režisérov Boj resizehraných filmov. Pokiaľ si situáciu opätovne porovnáme s pomerne blízkou (vzdialenosťou, obdobím i prostredím) vojnou v Iraku, kde výrazne rezonovalo hneď niekoľko diel, ako Mendesov Mariňák, Bigelowovej Smrť čaká všade, Greengrassova Zelená zóna či De Palmovo Redigované, uvedomíme si, že téma to bola tak trochu nevyužitá. Takto námatkovo si spomeniem len na snímky Bratia a Medzi dvomi svetmi. Ďalší príspevok do diskurzu teraz priniesol Tobias Lindholm svojim filmom Boj, ktorý sa venuje problematike vojnového aktu, vykonaného pod tlakom nepriateľskej paľby, a tiež problematike morálky pri otázke, či sa priznať k pochybeniu a ísť do väzenia.

Boj3 resizeVojenský dôstojník Claus vedie jednotku na zahraničnej misii v Afganistane, kde sa musí vyrovnávať s vplyvom Talibanu na miestnych obyvateľov a občasnými útokmi. Medzitým sa jeho žena Maria snaží doma v Dánsku vysporiadať s výchovou troch malých detí a každodennými problémami. Počas obhliadky sa jednotka dostane pod ťažkú paľbu a Claus v krízovej situácii urobí rozhodnutie, ktoré vyústi do jeho odvolania z misie a obvinenia z vojnového zločinu.

Pokiaľ na filme niečo oceňujem tak rozhodne rozprávanie. Boj8 resizeSnímka svojim prepájaním vojnových udalostí a života v civile, či súdneho sporu, síce pripomenie staršie filmy ako Bratia či Krvavá voľba, avšak udalosti prepája odlišne a za iným účelom. Spočiatku sledujeme mimoriadne procedurálnu akciu, v ľahkosti načrtnuté charaktery jednotky, oboznámenie s výbušnou situáciou v Afganistane a predovšetkým priameho, ale aj tak trochu nevyrovnaného veliteľa Clausa. Popritom sme tiež oboznámení s ťažkým vyrovnávaním sa manželky a synov s neprítomnosťou otca. Je tu tak pripravená pôda k záverečnému boju, ktorým je Clausova morálna dilema: Ísť na štyri roky do väzenia alebo zostať s rodinou, ktorá už aj tak trpí jeho dlhou neprítomnosťou? Situácia násilného vojnového aktu už teda nie je využitá v kontexte hrdinského boja a „nespravodlivého“ Boj7 resizeobvinenia, ale práve naopak v morálne ambivalentnej situácii, keď sa hrdina po vojne rozhoduje, či sa priznať alebo nepriznať ku vojnovému zločinu. Boj tak v tomto ohľade obchádza zaužívané šablóny žánru a rozhodne ho môžeme považovať za inovatívny. Tým, že spočiatku zaujímame pohľad dánskych vojakov, ktorí následne zabijú civilistov a nie sú ochotní povedať pravdu, dostávame ako diváci nielen studenú sprchu, ale je aj zrelativizovaná prítomnosť vojakov v tejto oblasti. Naopak, veľkou nevýhodou filmu sú udalosti z vojnovej zóny, ktoré prebiehajú podľa zaužívaných klišé a my tak vopred vieme, že nášľapná mína vybuchne alebo že afgánska rodina zahynie (to nie je spoiler, to je jasné absolútne každému).

Boj5 resizeŠtylistickej zložke príliš nie je čo vytknúť, skôr len dokresľuje prebiehajúce rozprávanie. V úvodných scénach nás napríklad upozorňuje na blížiace sa nebezpečenstvo, keďže sníma pochodujúcich vojakov z veľkej diaľky či spoza skál, čím akoby upozorňovala na všadeprítomnosť Talibanu – vojaci sú skrátka ohrození skrytým nepriateľom. Roztrasená ručná kamera pre zmenu dopĺňa hektické udalosti vo vojne i v Dánsku a realizmus celého filmu. No a v priebehu bojov nás dostáva do stredu akcie. V prípade bojových scén je tiež nutné spomenúť chaos v mizanscéne, rýchle švenky a zároveň krátke zábery, Boj4 resizektoré dynamizujú akciu. Je síce pravda, že podobné postupy sme už mohli vidieť aj v iných filmoch, ale rozhodne sú funkčné vo vzťahu k rozprávaniu.

Snímku by sme mohli bez problémov zaradiť po bok vyššie spomínaným „irackým“ vojnovým filmom a rozhodne predstavuje kvalitne odvedenú prácu, ktorá dokáže vyvolať viacero otázok týkajúcich sa morálky, ale aj prospešnosti cudzích vojsk na území Afganistanu. Na úrovni rozprávania a štýlu síce nejde o revolúciu, ale istú invenčnosť snímke treba priznať.

Boj10 resizeBoj (Krigen), Dánsko, 2015
Dĺžka: 115 minút
Scenár a réžia: Tobias Lindholm
Kamera: Magnus Nordenhof Jønck
Strih: Adam Nielsen
Hudba: Sune Wagner
Hrajú: Pilou Asbæk Pilou Asbæk, Dar Salim, Tuva Novotny, Søren Malling, Charlotte Munck, Alex Høgh Andersen, Dulfi Al-Jabouri, Jakob Frølund, Phillip Sem Dambæk a ďalší.
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 28. apríla 2016
Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.