Kôň na balkóne (Das Pferd auf dem Balkon)

Film nakrútil Hüseyin Tabak, pôvodom Kurd, syn prisťahovalcov z Turecka, ktorí prišli za prácou do Nemecka, a tu sa budúci režisér roku 1981 narodil. Vyštudoval na filmovej akadémii vo Viedni u osobností zvučných mien - Petra Patzaka a Michaela Hanekeho. Školu absolvoval sociálnou drámou Tvoja krása nemá cenu... o citovom dozrievaní tureckého chlapca v imigrantskej komunite. Kôň na balkóne (2012) je teda jeho druhý film. Scenár na motívy románu Mila Dora napísal Milan Dor.

kon na balkone 382795lJe to jednoduchý súčasný príbeh z ošarpaného, nehostinného viedenského predmestia, kde v sociálnych bytoch, postavených začiatkom tridsiatych rokov minulého storočia, žije multikultúrne osadenstvo.Hlavný hrdina filmu, desaťročný Mika, sa skamaráti s tureckou rovesníčkou, ktorá ho zachráni pred šikanovaním. Energická, činorodá Dana si predstavuje, že je indickou princeznou, pretože vymýšľanie patrí medzi jej stabilné aktivity, schopnosť prijímať život tak, ako prichádza, ju zbližuje s malým kamarátom. Mika žije s matkou, ktorú manžel pred rokmi opustil, a je trochu zvláštny. Trpí totiž Aspergerovým syndrómom, čo je – ako vysvetlí svojej kamarátke – ľahká forma autizmu, prejavujúca sa predovšetkým v komunikácii a správaní, ale u chlapca aj v celom rade bizarnejších vecí. kon na balkone 183333lNevie klamať, nerozumie vtipom, neznáša dotyk inej osoby, nenávidí číslo šesť, lebo je nespoľahlivé. Narušenie jeho jednoznačne stanovených pravidiel a zvyklostí, napríklad obeda a večere vždy v rovnakom čase, nie na hodinu, ale na minútu presne, znamená spustenie agresivity, ktorá je ťažko zvládnuteľná. Hoci všetky Mikove prejavy môžu byť z hľadiska medicíny správne, ťažko sa ubrániť dojmu, že režisér pri jeho charakteristike použil klišé o správaní autistov tak, ako je zakorenené v mysliach laikov, snažiac sa popri chlapcovej osobitosti zdôrazniť jeho geniálne matematické schopnosti či fotografickú pamäť a občas jeho „nenormálnosť“ využiť ako zdroj humoru. (V tejto súvislosti sa vynára spomienka na empatiu a citlivosť, s akými k tejto téme pristupoval slovenský režisér Jaroslav Vojtek v dokumente Tak ďaleko, tak blízko a v prvej poviedke hraného debutu Deti.)

 Prekvapením, hybnou silou príbehu i pôvodcom situačného humoru je objavenie koňa na balkóne činžiaka. Ako malí detektívi zistia, patrí ich susedovi, hazardnému hráčovi Saschovi prezývanému Profesor, ktorý ho vyhral v tombole (stvárňuje ho Andreas Kiendl). Niekdajší dostihový kôň Bucephalus, pomenovaný podľa obľúbeného zvieraťa Alexandra Veľkého, sa rýchlo zbližuje s deťmi, najmä Mikom, do ktorého osudu i zdravotného stavu zasiahne pozitívnym spôsobom. Postaviť film na priateľstve dieťaťa a zvieraťa nie je síce objavný, ale účinný postup, prinášajúci mnoho citovo vyhranených až dojímavých okamihov. Výpočet takto orientovaných snímok by bol dlhý, no zvieracími hrdinami boli zväčša psy, ktoré sú skladnejšie i ľahšie ovládateľné. Dôležité je, že aj v tomto filme funguje porozumenie medzi koňom a jeho malým ochrancom, hoci situácie, do ktorých sa spoločne dostávajú, smerujú skôr do rozprávky než vierohodnej reality.

kon na balkone 550711lRozprávkovo, celkom v intenciách vianočnej idyly, sa film končí. Dobro zvíťazí, zlo je potrestané. Multikultúrna spoločnosť si zaspieva obohranú Tichú noc a potom zatancuje v tureckom rytme. Scéna preplnená dovtedy neznámymi ľuďmi, farbami a melódiami síce hraničí s gýčom, ale Vianoce sú už také... Aj to je klišé, akými sa film hemží i pri charakteristike postáv. Vrcholom sú dvaja zločinci, ktorí svojím výzorom, mimikou i správaním pripomínajú karikatúry. Ani ostatným hercom neponúkol scenár bohatšie podklady na vybudovanie charakteru. Sú to zväčša schematické figúrky s jedinou základnou vlastnosťou. Týka sa to aj dvoch najznámejších interpretiek – Nory Tschirnerovej ako Mikovej matky Laury a hereckej veteránky, osemdesiatsedemročnej Bibiane Zellerovej ako niekdajšej slávnej baletky, teraz osamotenej susedky Heidi, ktorá sa príkladne stará o Mika počas matkinej neprítomnosti a je ochotná urobiť preňho čokoľvek.

kon na balkone 284962lDetskí herci – Enzo Gaier Nataša Paunović – sú prirodzení a bezprostrední, dobre komunikujú navzájom, s krásnym koňom i s ostatnými dospelými. Možno len múdrosti a životné pravdy z Mikových úst pôsobia vzhľadom na vek aj pri jeho inteligencii trochu škrobene a násilne. Kamera, za ktorou stál Peter von Haller, neprikrášľovala sociálne prostredie príbehu, iba v snových predstavách oboch detí a v závere väčšmi poetizovala. Škoda, že pri nakrúcaní filmárom zrejme neprialo počasie, a tak Vianoce zostali bez snehu... Možno sa však vďaka snehovému deficitu tento ľahký rodinný film so sympatickou minutážou lepšie uplatní v májových kinách…

 
KonNaBalkone-poster-SKKôň na balkóne (Das Pferd auf dem Balkon)
Rakúsko 2012
Námet: Milo Dor – román
Scenár: Milan Dor
Réžia: Hüseyin Tabak
Kamera: Peter von Haller
Strih: Fabian Rüdisser
Hudba: Judit Varga
Hrajú: Enzo Gaier, Nataša Paunović, Nora Tschirner, Andreas Kiendl, Bibiane Zeller, Murathan Muslu, Branko Samarovski a ďalší
Distribúcia: Film Europe
 
Premiéra v SR: 28. mája 2015
 
Foto: Film Europe

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.