Aprílové číslo časopisu Film.sk

Scenárista Marek Leščák je výrazný tvorca strednej generácie. Takmer každý rok má premiéru film, na ktorom sa podieľal, v rozhovore však podotýka, že hoci sa v poslednej dobe v kinách objavilo viac filmov, ktoré písal, predstavujú sedem rokov práce. Nosnou témou je prehliadka Týždeň slovenského filmu, no rozhovor upozorňuje aj na zmeny v posledných rokoch v slovenskej kinematografii, ohlas u divákov a Marek Leščák v ňom tiež hovorí o projektoch, na ktorých momentálne pracuje. Výrazné zastúpenie majú nové slovenské filmy aj v rubrike Novinky. V apríli majú premiéru tri domáce snímky, a to nový dokument Jara Vojteka Tak ďaleko, tak blízko o situácii v rodinách s autistickými deťmi, do distribúcie vstúpi aj dokumentárny portrét výnimočného slovenského kostýmového výtvarníka, scénografa a pedagóga Milan Čorba od režiséra Martina Šulíka i koprodukčný česko-slovenský bábkový film Malý pán, ktorý nakrútil český režisér Radek Beran.

 

Téma aktuálneho čísla je určená pre slovenských žiadateľov z oblasti audiovízie o podporu z európskych zdrojov, bežnému čitateľovi umožňuje nazrieť do financovania slovenských projektov, ktoré sa uchádzajú o finančnú podporu z programov Kreatívna Európa z Európskej komisie a z kinematografického fondu Rady Európy Eurimages. Téma tiež informuje o úspešnosti slovenských žiadateľov v oboch programoch v roku 2014. Aktuálne časopis pripomína 1. výročie od otvorenia študijnej sály Slovenského filmového ústavu v Kine Lumière pod názvom Filmotéka a bližšie predstavuje dramaturgiu i pozadie vzniku prehliadky Týždeň slovenského filmu, ktorá uvádza Divácke a festivalové hity 2008 – 2013 a domácu tvorbu uplynulého roka. Číslo upozorňuje tiež na nedávny krst 5DVD Týždeň vo filme 1945 – 1990 s reprezentatívnym výberom filmových žurnálov premietaných kedysi v československých kinách. V rozhovore tieto týždenníky predstavujú dramaturgovia Milan Černák a Rudolf Urc, ktorí sa podieľali aj na zostavení celej kolekcie 5DVD.

 

Recenzie reflektujú koprodukčný minoritný slovenský film Mirage režiséra Szabolcsa Hajdua,  novodobý western, odohrávajúci sa v maďarskej puste, ktorý podľa recenzenta Juraja Malíčka, teoretika popkultúry, nie je žánrový film, iba prvky žánrového filmu využíva. Slovenský dokument 5. pluk – Misia Afganistan režiséra Petra Kaštíla, ktorý divákom odkrýva misiu vojakov zo Žiliny v Afganistane, v recenzii hodnotí filmová publicistka Kristína Aschenbrennerová a považuje ho viac za film na efekt než autentický obraz. Zo zahraničných snímok recenzujeme nový, festivalovo úspešný film bratov Dardennovcov Dva dni, jedna noc v hlavnej úlohe s Marion Cotillard, ktorý poteší najmä fanúšikov umiernených sociálnych drám. V aprílovom čísle odborne reflektuje aj súbor jazykovokritických a prekladateľských textov od Pavla Branka v publikácii pod názvom Úklady jazyka.

 

Svoje tradičné miesto má seriál Svet spravodajského filmu s upozornením na filmové týždenníky Týždeň vo filme z archívu SFÚ v programe televízie TA3. V pravidelných rubrikách si záujemcovia v apríli prečítajú aj to, na čom pracujú scenáristka a režisérka Naďa Clontz, kameraman Tomáš Zednikovič a scenáristka a režisérka Tereza Simanová.
V aprílovom čísle pokračujú aj dve nové rubriky. Jednou z nich je rubrika Z pohľadu diváka, ktorá sleduje záujem bežných divákov o slovenské filmy v kinodistribúcii, druhou je seriál Ako vzniká film o rôznych fázach tvorby a výroby filmu až po jeho verejnú prezentáciu, pričom aktuálne je zameraný na problematiku scenára. Súčasťou čísla je tiež vkladaná príloha Podporené a nepodporené projekty v Audiovizuálnom fonde (AVF) v roku 2014 s hodnotením uplynulého roka z pera riaditeľa AVF Martina Šmatláka a tiež leták s programom prehliadky Týždeň slovenského filmu.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.