Decembrové číslo časopisu Film.sk

Martin Štrba patrí k najvyťaženejším i najuznávanejším slovenským kameramanom doma i u našich západných susedov. Spolupracoval s mnohými významnými režisérmi, no teraz sa divákom predstavuje ako debutujúci režisér s filmom Vlna vs. breh o slovenskej novej vlne fotografov, ktorá sa zrodila na pražskej FAMU a ktorej bol jedným z ôsmich členov. V rozhovore sa vracia nielen k času formovania slovenskej novej vlny a svojim spomienkam na toto obdobie, ale približuje aj vznik filmu, pomenúva nuansy kameramanskej, režisérskej i fotografickej práce a načiera aj do svojho osobného života. O zákulisí vzniku publikácie Úklady jazyka rozpráva  v rubrike Aktuálne filmový publicista a prekladateľ  Pavel Branko. V rozhovore prezrádza, čo najviac ovplyvňuje súčasnú podobu slovenského jazyka, čo ho przní a poukazuje tiež na nesprávnu výslovnosť a transkripciu mien ako na hlavný problém v používaní slovenčiny v oblasti filmu.

 

Tento mesiac je bohatý na recenzie. Reflektuje dva nové dokumentárne filmy Salto Mortale režisérky Anabely Žigovej, ktorý je pokusom o vyrovnanie sa s rodinnou a zároveň i spoločensky stále aktuálnou minulosťou, a Vlna vs. breh v réžii Martina Štrbu o zrode slovenskej novej vlny i súčasnom pôsobení fotografov, ktorí ju tvorili. Netradičný a v mnohom osobný dokument hovorí o ich tvorbe, videní sveta i životnej energii. Zo zahraničných titulov recenzuje nový film jedného z najrenomovanejších ruských režisérov Andreja Zviaginceva Leviatan o podobách a cestách dobra a zla, a ukrajinský film Kmeň debutujúceho režiséra Myroslava Slabošpyckého o drsnom a pre väčšinu neznámom svete hluchonemých mladíkov. Svoje miesto si našla aj reportáž, tentoraz z nakrúcania filmu Agáva známeho scenáristu a zároveň debutujúceho režiséra Ondreja Šulaja na námet jednej z kapitol románu Ladislava Balleka Agáty.

 

Jesenné obdobie plné rôznorodých filmových podujatí hodnotí Film.sk cez viaceré z nich. V rubrike Ohlasy reflektuje 16. MFF Bratislava, ktorý priniesol niekoľko zmien, no zároveň si vzhľadom na rozptyl premietacích miest zachoval „turistický“ charakter. Časopis sa tiež vracia k  8. Filmovému festivalu inakosti s tematikou života LGBTI menšín, reflexiu podujatí v mesačníku dopĺňa 18. MF dokumentárneho filmu Jihlava, kde slovenskú kinematografiu reprezentovalo viacero našich filmov. Netradičným príspevkom v rubrike Ohlasy je „reportáž“ z uvedenia nového filmu dokumentaristu Mira Rema Comeback za múrmi ilavskej väznice, kde sa film nakrúcal a teraz sa dočkal aj reflexie od jeho protagonistov.

 

V rubrike Profil sa tento mesiac pripomínajú 85. narodeniny Sylvie Lackovej, druhej režisérky a filmovej historičky. Osudovým sa pre ňu stalo stretnutie s režisérom Paľom Bielikom, s ktorým spolupracovala ako skriptka, asistentka réžie či pomocná režisérka. Téma sa zamerala na slovenské filmové diela z posledných desiatich rokov, ktoré sa rôznym spôsobom vracajú k literárnym predlohám. Je z nej zrejmé, že slovenskí filmári sa k literárnym dielam vracajú do minulosti, no reflexia literárnej súčasnosti v hranom filme chýba.

 

Svoje tradičné miesto má v mesačníku seriál Svet spravodajského filmu s upozornením na filmové týždenníky Týždeň vo filme z archívu SFÚ v programe televízie TA3. V pravidelných rubrikách si záujemcovia prečítajú aj to, na čom pracujú dokumentaristka Vladislava Plančíková, režisér Gejza Dezorz a dokumentarista Peter Dimitrov. V rubrike Tipy mesiaca upozorňuje na zaujímavé tituly z programu Kina Lumière režisér Róbert Šveda a o svojich obľúbených slovenských filmoch píše editor, spisovateľ a publicista Dušan Taragel.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.