Comeback

Comeback znamená návrat, vo filme dvojakého charakteru. Z väznice po odpykaní trestu na slobodu, zo slobodného života po spáchaní ďalšieho zločinu naspäť do väzenia. Termín nápravno-výchovný ústav má pri väčšinovej recidíve trochu ironický nádych. Zlyháva systém prevýchovy, alebo sa ľudia už rodia ako zločinci? Chcú sa po prepustení začleniť do spoločnosti, alebo len pasívne prečkávajú čas, kým sa vrátia k prísnemu režimu, ale spolu s ním získajú aj strechu Comback 4 resizenad hlavou a pravidelné jedlo? Čo ich čaká na slobode? Ako si môžu nájsť zamestnanie ľudia bez vzdelania a praxe, so záznamom v trestnom registri? Kto im pomôže? Sociálne úrady, rodina, charitatívne organizácie? Funguje v spoločnosti systém, ktorý by prinášal synergický efekt? Aká dlhá je cesta bez peňazí, bývania a solidárneho zázemia späť za prísne strážené múry?

 

To všetko sú otázky, ktoré sa vynárajú pri sledovaní života dvoch väzňov, ktorých od prepustenia na slobodu delí len krátky čas. Zrekonštruovať príbeh Miroslava K., zrejme najmä zlodeja, a Zlatka Š., podvodníka a Comback 5 resizevýtržníka, nie je jednoduché, pretože prezrádzajú iba úryvky zo svojho doterajšieho života. Keďže sa zdá, že sú k sebe až cynicky úprimní, ich sebareflexia je súčasne odhaľovaním ich slabých miest. Majú pocit viny za spáchané zlo? Miro sa takýmito vecami vôbec nezaoberá, irituje ho iba výška (nespravodlivého) trestu, Zlatko je presvedčený, že si svoj trest odsedel, a tým je vina zmazaná. Nie je mu ľúto obetí,  iba mamy. Pociťujú zodpovednosť za svoje životy? Ako si predstavujú budúcnosť? Nerobia si o sebe ilúzie, ich plány sú len krátkodobé: stretnúť sa s blízkymi a vyrozprávať sa, ožrať sa do nemoty, vyspať sa so ženskou... A čo potom? Svet okolo nich sa za roky strávené v base zmenil, nevedia sa Comback 9 resizev ňom zorientovať, nechápu jeho zákonitosti, bez pomocnej ruky tápajú a je len otázkou krátkeho času, kým sa vrátia k starým protizákonným praktikám.

 

Príprava a nakrúcanie filmu Comeback trvalo šesť rokov. Remov štáb štartoval v čase, keď boli mnohí jeho členovia poslucháčmi VŠMU. Medzitým školu skončili, ale rovnaká krvná skupina im zostala, a teda aj rovnaký názor na rozrobenú prácu. Vďaka tomu ju dotiahli napriek mnohým prekážkam objektívneho charakteru do dnešnej podoby. Za ten čas sa vymenili traja riaditelia ilavskej väznice, čo opätovne vyžadovalo množstvo byrokratických úkonov, z vytipovaných Comback 10 resizesiedmich väzňov zostali na pôvodnom mieste spomínaní dvaja. Štáb sledoval ich život vo väzení, počas prepúšťacieho procesu a napokon na slobode. Väzenský pobyt zachytili kamery predovšetkým prostredníctvom výrečných detailov. Ubíjanie času, ktorý sa bez zmysluplnej činnosti vlečie, spomienkové rozhovory, prekvapujúce občas neočakávaným nadhľadom, vzácne chvíle práce, ktorá je dopriata iba niekoľkým. Mirova hra s pavúkom, korešpondujúca so škorpiónom, vytetovaným  na jeho krku. Zlatkove plány na dílerstvo heroínu, nadávanie na spoločnosť, ktorá trestá malých zločincov, no tých veľkých necháva bez postihu. Čakanie na slobodu.

 

Mnohé zo svojich myšlienok, spomienok, Comback 12.jp resizeplánov odkrývajú obaja recidivisti v rozhovoroch s rozhlasovou redaktorkou Mirkou Ábelovou, ktorá má vo filme dvojakú úlohu. Prináša do čisto mužského prostredia dráždivý ženský element a je pozornou,  kritickou poslucháčkou aj inšpirátorkou ponorov do vnútorného sveta väzňov. Bezprostrednosťou si získava ich dôveru, takmer priateľstvo. Je zaujímavé, ako galantne sa k nej správa Zlatko, ktorý predtým mimoriadne vulgárne, surovo a obscénne hovoril o svojom erotickom kontakte s niekdajšou partnerkou, márne krotený pri farebných opisoch súlože svojím kamarátom.

 

Kým Mirovo stretnutie s bratom je chladno-Comback 8 resizerozpačité, lebo ten ho nechce vo svojom byte, zaplatí mu však hodinu v bordeli a podnájom, Zlatko sa vracia k matke, ktorá si vytrpela v živote svoje predovšetkým jeho zásluhou. Vezme ho na huby, uvarí mu „poslednú večeru“, pozorne sleduje odvolací súdny proces, od radosti plače nad zrušením pôvodného rozsudku. „Teraz si sa druhý raz narodil,“ hovorí synovi, keď krajský súd skonštatuje závažné pochybenie nižšej inštancie. „Okresný súd si nevšimol,“ hovorí predseda senátu, keď zdôvodňuje svoje rozhodnutie. V tejto krátkej replike nejde len o zvrat v Zlatkovom príbehu, ale aj o kritiku Comback.2 jpg resizenášho súdneho systému, kde k podobným chybám dochádza bez ohľadu na ľudské osudy, ktorých sa tie omyly dotknú.

 

Film, ktorý sa nezaoberá chronologicky životom dvoch recidivistov a neodpovedá na otázku, prečo sa dostali na šikmú plochu a prečo sa nedokážu resocializovať, neukazuje ani ich protizákonné konanie, iba sa o ňom zmieňuje v slovnej rovine. Zákonite vzniká dojem, že dlhé roky za mrežami boli v ich prípade absolútne zbytočné, že zločin je v nich zakódovaný od narodenia. Svet okolo nich sa zmenil, oni nie. Ich prínos pre spoločnosť je nulový, perspektíva nápravy žiadna. Čo s tým? Kto pretne bludný kruh, v ktorom sa títo ľudia motajú?

 

Cmback 7 resizeComeback Mira Rema (narodený 1983 v obci Ladce pri Ilave, najúspešnejší film Arsy-Versy o strýkovi-čudákovi, ktorý zasvätil život motýľom a netopierom) problém nerieši, iba sa prizerá. Svojimi vizuálne-akustickými kvalitami (profesionálne zladenou prácou troch kamier, zvukom Lukáša Kasprzyka, vďaka ktorému rozumieť väzňom lepšie ako hercom v tv seriáloch, strihom Mareka Kráľovského, zameraným na podstatu, a najmä hudbou Daniela Kollara) určite pritiahne pozornosť filmových fanúšikov. Svojou témou má šance osloviť aj náhodných divákov, svojou otvorenosťou v etických otázkach by mohol byť vhodným impulzom celospoločenskej diskusie. Je to užitočný dokument.

 

Comback resizeComeback, SR, 2014
Námet a scenár: Miro Remo, Juro Šlauka
Réžia: Miro Remo
Kamera: Ivo Miko, Mário Ondriš, Jaroslav Vaľko
Strih: Marek Kráľovský
Zvuk: Lukáš Kasprzyk
Hudba: David Kollar
Producent: Barbara Harumová Hessová
Premiéra v SR: 16. októbra 2014
Foto: ASFK 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.