Rozchod Nadera a Simin (Jodaeiye Nader az Simin)

Iránsky režisér , scenárista  a producent Asghar Farhadi (1972) začal nakrúcať filmy na 8 mm a 16 mm kameru  ešte ako člen  spoločnosti mladých filmárov vo svojej rodnej provincii Isfahán. Neskôr  písal hry a scenáre pre televíziu. Študoval filmovú a divadelnú  réžiu na Teheránskej univerzite, ktorú absolvoval v roku 1998. Svoj prvý celovečerný Rozchod 4 resize - kópiahraný film Tanec v prachu nakrútil v roku 2003. Nasledovali Krásne mesto (2004), Ohňostrojová streda (2006) a O Elly (2008): Všetky tituly sa stretli s ohlasom na rôznych medzinárodných filmových festivaloch  a za posledný získal Strieborného medveďa za Najlepšiu réžiu na Berlinale. Ale až jeho piaty film – rodinná dráma  Rozchod Nadera a Simin (2011) oslovil kritiku i divákov naozaj na celom svete.

 

Rozchod 3 resize - kópiaPríbeh sa odohráva v súčasnom Iráne. Bankový úradník Nader (Peyman Moaadi) a učiteľka  Simin (Leila Hatami) žijú  štrnásť rokov  v relatívne šťastnom manželstve. Ale hneď úvodná scéna  prezentuje dvojicu pred rozvodovým sudcom. Simin  chce  totiž odísť z Iránu, aby ich jedenásťročná dcéra Termeh  mohla vyrastať v lepších podmienkach ( rozumej: slobodnejších). Podarí sa jej vybaviť aj vycestovacie víza, ale manžel vysťahovanie odmieta. Nechce opustiť otca postihnutého Alzheimerom a ani sa rozlúčiť s milovanou dcérou. Emancipovaná Simin požiada teda o rozvod. Ten však sudca zamietne ako bezdôvodný, veď manžel je slušný človek, manželke nijako  neubližuje a prečo sa matka domnieva, že jej dcéra sa nebude mať dobre v svojej rodnej krajine? Mimochodom, v celej scéne sudcov hlas počujeme iba mimo obrazu, dôležitá je nekončiaca sa hádka manželov a ich snímanie až dokumentárnym spôsobom.

 

Rozchod 5 resize - kópiaSimin  sa odsťahuje aspoň  k matke a verí, že nakoniec jej manžel dá súhlas k odchodu do zahraničia aj pre dcéru, kým víza nevypršia. Ešte však pomôže nájsť opatrovateľku  k svokrovi - istú pani Razieh (Sareh  Bayat), aby  manžel lepšie zvládol starostlivosť o otca. Netuší, že nevdojak spustila kolotoč náhodných, ale o to dramatickejších udalostí, ktoré vyústia až do obvinenia z vraždy.

 

Problematika skúšok, ktoré otriasajú manželskými vzťahmi a túžba detí, aby sa rodičia nakoniec k sebe predsa len vrátili, nie sú na filmovom plátne novinkou.  Tu  je však  vnímaná akoby inou optikou.  Nevraviac o výborných  hereckých  predstaviteľoch, ktorých si režisér vybral pre jednotlivé postavy. Mimochodom, ambicióznu školáčku  Termeh stvárnila vynikajúco jeho vlastná dcéra Sarina Farhadi.

 

Rozchod 11 resizeVeľkým plusom je aj šanca nahliadnuť aspoň  trošku  do života  a zvykov  pre nás exotickej krajiny,  bez predsudkov, ktorým podliehajú najmä americkí filmári. Jej náboženské a právne zákony  sú pre nás neraz nepochopiteľné a u niekoho môžu vyvolať možno úsmev, väčšinou však  zimomriavky. Napríklad opatrovateľka Razieh je z  neveľmi solventnej rodiny, chodí zahalená v tmavom typickom plášti, ale používa moderný mobil, aby sa informovala, či nie je hriechom, ak prezlečie dementného starca a teda bude nútená dotknúť sa cudzieho muža. O tom, že vôbec prijala miesto opatrovateľky a bola pod jednou strechou s mužmi, sa svojmu manželovi Hodjatovi (Shahab Hosseini), ktorý je dlhodobo nezamestnaný a prenasledovaný veriteľmi, neodváži ani povedať, lebo vie, že by sa nevyhla bitke. Na druhej strane rodina protagonistov príbehu je solventná, i keď nepatrí medzi boháčov.  Simin si síce podľa náboženského príkazu zahaľuje hlavu šatkou, ale  smelo šoféruje auto a chce rozhodovať o svojom osude. Jej manžel Nader je sčítaný človek, ktorý viac ako na prikázania koránu  myslí na  vzdelanie a šťastie svojej dcéry. Dokáže sa s ňou učiť hoci aj matematiku alebo  uvoľnene hrať  stolný  fotbal a prizvať i tomu i opatrovateľkinu dcérku  Somayeh a svojho otca, ku ktorému má naozaj príkladný vzťah. Zábery vyjadrujúce bezmocnosť  syna, ktorý vidí, ako otec podlieha nezastaviteľnej chorobe,  sú viac ako pôsobivé  O to viac mu je divák ochotný „fandiť“, aby  sa mu podarilo vykĺznuť z nástrah kriminálu, ktorý mu hrozí .

 

Rozchod 10 resizeFilm stavia  na obraze, ale Farhadi ako scenárista   a režisér, a v tomto prípade aj producent, sa nebojí dať veľký priestor slovu. Prelínajú sa scény, v ktorých sa hovorí a hovorí  o tom, kto čo a prečo, či kedy povedal a čo tým myslel. Postupne zisťujeme, že vlastne nikto nie je bez viny. Akoby sa tvorcovi podarilo  skombinovať  „konverzačku“ so svojskou detektívkou, bez čarovania kamerou, ale akoby dokumentárnym štýlom  zachytáva  atmosféru a charaktery. Výsledkom je zaujímavá, psychologicky mimoriadne prekreslená rodinná dráma, ktorá má bez ohľadu na zasadenie do reálií súčasného Iránu, nadčasovú a všeobecnú platnosť. Dokáže osloviť diváka bez ohľadu na vek, vzdelanie, či pôvod.   Možno aj preto v jednom rozhovore režisér  povedal: „Podstata ľudských vzťahov je nezávislá na mieste či kultúre. Odohrávajú sa predsa vo všetkých podmienkach, vo všetkých moderných spoločnostiach a ony rozhodujú ako vyzerá súčasný svet...Srdcom  môjho filmu je portrét manželstva. A táto téma oslovuje bez ohľadu na geografické, kultúrne alebo jazykové hranice.“

 

Rozchod 6 resizeRozchod Nadera a Simin (Jodaeiye Nader az Simin), Irán 2011
Dlžka:120 min.
Réžia: Asghar Farhadi
Scenár: Asghar Farhadi
Kamera: Mahmoud  Kalari
Strih: Hayedeh Safiyari
Hudba: Sattar Oraki
Hrajú:  Leila Harami, Peyman Moaadi, Shahab Hosseini, Sareh Bayar, Sarina Farhadi

Prmiéra: 6.9.2012

Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.