Cannes 1: Krutá romanca a Pinocchio dneška

Celkove sa hovorí, že na jubilejný festival sa zišli veľkí tvorcovia, ktorých mená už zanechali stopu vo svetovej kinematografii a teda, že sa bude na čo pozerať. Zo skúsenosti viem, že veľké mená ešte neznamenajú aj veľké 

Cannesjpg resizefilmy. Pravdepodobnosť je sice väčšia, ale záruka vyrovnaného súťaženia nie. Uvidíme, kto má pravdu. Úvodný film Kráľovstvo vychádzajúceho mesiaca (Moonrise Kingdom) Wesa Andersona v hlavnej úlohe s Brucom Willisom veľkú dieru do sveta neurobil . Ničím sa totiž nevymyká z rámca priemeru. Willis hrá unaveného policajta a na magro svojej úlohy sa vyjadril, že je osviežujúce hrať osobnosť spôsobom, ako ju vidí režisér Wes Anderson.

Na tvrdení, že na objektivne posúdenie udalosti je nutný dostatočný odstup, je veľa pravdy. Egypstskému režisérovi Yousrymu Nasrallahovi vo filme Po boji (Baad del mawkeaa) krvavavé demonštráciie a zmena režismu len posúžili na rámcovanie intímného príbehu, ktorými sa snažil naznačiť, čo sa v dušiach ľudí odohrávalo. Mahmud, člen akejsi koňskej kavalérie na námesti Tahir v službách Mubaraka, zákonite príde o prácu. Keď sa rodina ocitne na pokraji svojich možností zoznámi sa s rozvedenou novinárkou a militantnou revolucionárkou Reem. Mladá žena uvažuje síce moderne, ale pozerá sa svet naívne. Navyše sa napriek hlbokej vzdelanostnej priepasti do ženatého Mahmuda zamiluje a snaží sa jemu aj jeho rodine zo všetkých síl pomôcť. Snímka je síce sympatickým, ale len prvplánovým pokusom o mapovanie revolučných zmien v krajine, ale na pravdivý obraz, čo zmena priniesla, si budeme musieť ešte počkať.

Marion resizeS veľkým záujmom sa očakávalo uvedenie prvého francúzskeho filmu Jacquesa Audiara Z hrdze a kostí (De roulle et d´os) označovaneho ako brutálna a sexy romanca v hlavnej úlohe s Marion Cottillard a Matthiasom Schoenaertsom. Film vznikol podľa románu Craiga Davidsona, ale scenár Thomasa Bidegaina nie je jeho vernou adaptáciou.Tlačová beseda bola živá a krútila sa aj okolo faktu, ako sa realizovali scény, keď hrdinka hrá bez nôh. Režisér sa len pousmial a povedal: “ No odrezali sme ich” a dodal “Sú to triky, ale pred desiatimi rokmi by som si to ešte nebol mohol dovoliť. Teraz sme Marion jednoducho dali na nohy zelené pančuchy, ktoré sme potom vyretušovali“. Zdôraznil však, že snímka je však predovšetkým o láske. ” Myslím si, že náš film je diskusiou na tému láska, a to v epoche, keď rozdiel muž – žena neexistuje a rozdiel medzi rôznymi formami sexu už vôbec nie. Stretnú sa, pomilujú a potom čo ďalej ?” Stéphanie (Marion Cotillard) je cvičiteľkou kosatiek v Antibes, stretne Aliho (Matthiass Schoenaertson), ktorý sa svojim malým synom rozhodne žiť na Côte d´Azur. Žena príde pri nehode pride o obe Marion Cotillarde resizenohy a ani Aliho osud neušetrí od tragickej udalosti. Vzájomná komunikácia medzi nimi je zo začiatku len telefonická, ale pravda raz musí výjsť najavo. Krutá romanca zo súšasnosti hľadá predovšetkým rovnováhu medzi násilým a nehou, brutalitou ľudských vzťahov a poéziou života. Audiarov film patrí k favoritom festivalu, ako dopadne ťažko dopredu predpovedať, je však isté , že filmy o postihnutých neodchádzajú bez povšimnutia a keď sú citlivo a kultivovane nakrútené, čo tento film je, výhra je nadosah. Zároveň si myslím, že nedosahje kvality Proféta, za čo dostal v roku 2009 v Cannes Veľkú cenu.

Rakúšan Ulrich Seidl sa nezaprel a opäť šokoval filmom Ráj: Láska (Paradies:Liebe), no tentoraz si nevzal na mušku náš preslávený Lunik v Košiciach, ale stare baby, ktoré idú za platenou láskou do Afriky. Dámy sú obézne, nechutné a zle sa na ne pozerá, nevdojak sme ľutovali domácich, ktorí sa za vidinu peňazí spustia s týmito kreatúrami. Je to krutý film, ale, žiaľ, pravdivý a realizovaný perfektne.

Reality resizeTaliansky režisér Matteo Garrone, ktorý získal v roku 2008 na tomto festivale za Gomorru takisto ako Audiar Veľkú cenu sa tentoraz prezentoval filmom Reality. Jeho hrdina sa chce za každú cenu dostať do reality show a urobí pre to všetko. Nakoniec sa tam nedostane, ale tak podľahne ilúziám, že sa ocitne v nereálonom svete. Garone sa ohradil voči tvrdeniu, že je to kritika televízie a povedal: “Príbeh sa odohráva v Neapole a hovorí o malom človeku, ktorý podľahne istému šialenstvu. Keď chcete je to novodobý Pinocchio.” Hranica medzi fikciou a realitou sa prelína a komédia pozvoľne prejde do tragédie jedného človeka.

Za kopcami resizeRumunský držiteľ Zlatej palmy (4 mesiace, 3 týždne a dva dni - 2007) Cristian Mungiu držal obecenstvo filmom Za kopcami (Dupa deauluri) v kine 2 hodiny a 30 minút. I keď sa mi zdá, že to mohol skrátiť, prezentoval rafinovane , s výbornými hereckými výkonmi a krásnou kamerou, v podstate na osude dvoch žien problem lásky, príťažlivosti a hlbokého citu. Dve priateľky, Alinu a Voichiti, osud zviedol dohromady v detskom domove. Po rokoch Alina, ktorá odišla do Nemecka, sa vracia do rodnej krajiny a evidetne ráta s opätovným zblížením, vlastne sa vráti asi len kvôli nej. Voichita je však už v osídlach cirkve a žije pobožne v kláštore, vonkajší svet nevníma, ale priateľku má úprimne rada. Alina netuší, že najväčším nepriateľšom ich opätovného priateľstva ,či lásky, bude cirkev a najmä tmárstvo až šokujúce v 21. storočí. V kláštore sa zastavil čas niekde v stredoveku, ale ženy na čele so svojim farárom (hovoria mu papa) sú zmierené so svojim osudom a v istom zmysle aj šťastné. Majster fabulácie dovolí divákovi popustiť uzdu fantázie, vykladať si film rôzne a hľadať rôzne paralely. Možno práve cez tejto príbeh o veľkej láske a príťažlivosti sa chcel dopracovať ku kritike dogmatizmu a manipulácii s človekom v akejkoľvek forme. Veď čo iné bol život v kláštore ako výmývanie mozgov, ale jeho obete ho príjímali s pokorou a oddanosťou. Uvidíme, ako tento nesporne zaujímavý film príjme porota.

pošli na vybrali.sme.sk

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.