Kino-Ikon rozpráva o žánroch a žánrovení


Filmologický časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon kladie dôraz na rozvoj filmového myslenia, každé jeho číslo sa zameriava na jednu vybranú tému. Hlavnou témou prvého tohtoročného čísla je séria nových úvah o žánri a žánrovení vo filme, v Kino-Ikone sa jej venujú domáci aj zahraniční autori, napríklad Paolo Speranza, Jan Švábenický či česko-slovenská autorská dvojica Peter Michalovič a Vlastimil Zuska. Blok textov o žánroch dopĺňa aktuálny rozhovor so známym americkým teoretikom filmových žánrov Rickom Altmanom.

 

Tradičnú rubriku Studium v aktuálnom čísle Kino-Ikonu reprezentuje vynikajúca filozofická analýza užívania priestoru a vôle vo filme Andreja Tarkovského Stalker od Daniely Foltinovej. Nasledujú ju jeden zo stále potrebných a zaujímavých návratov k tetralógii citov od Michelangela Antonioniho z pera Juraja Mojžiša, ale aj literárno-filmové úvahy o dejinných zlomoch od Jeleny Paštékovej. Rozsiahlu časť čísla tvoria filmové a literárne reflexie, v ktorých sa Kino-Ikon v analýzach opäť od domácich i zahraničných autorov sústreďuje na konkrétne filmy, napríklad Turínsky kôň Bélu Tarra (András Bálint Kovács), Odcházení Václava Havla (Jan Bernard), ale publikuje aj tematicky zamerané texty, napríklad esej o bielej žene v Afrike od Claire Denis (Michal Michalovič), správu o stave maďarske kinematografie v orbánovských časoch (Tomáš Hučko) či poznámky k písaniu o spiritualite vo filme (Eva Vženteková). V reflexii filmových podujatí sa Kino-Ikon vracia k festivalu Academia Film Olomouc. Aj súčasťou jeho aktuálneho čísla je opäť pravidelný filmový občasník študentov umeleckej kritiky a audiovizuálnych štúdií na FTF VŠMU Frame, zameraný tentoraz na tému Identita, pričom časť príspevkov vznikla ako texty pripravené na Interpretačný seminár.

druhy_dych_2_resizePri príležitosti 10. výročia vychádzania časopisu Kino-Ikon sa jeho vydavatelia v roku 2006 rozhodli vydať extra číslo, ktoré obsahovalo reprezentatívny výber textov kmeňových prispievateľov časopisu. Aktuálne 15. výročie vydávania si spolu s prispievateľmi a divákmi pripomenú krátkou prezentáciou časopisu a mimoriadnou filmovou projekciou. Dňa 23. novembra 2011 o 19.30 hod. sa v bratislavskom Kine Lumiere zástupcovia vydavateľov z Asociácie slovenských filmových klubov (ASFK) i Slovenského filmového ústavu (SFÚ) spolu s členmi redakcie najprv vrátia k poslednému číslu, ale i k doterajšej histórii časopisu. O 20.00 hod. bude nasledovať lahôdka pre kinofilov, projekcia francúzskeho filmu Druhý dych (Le Deuxieme souffle) v réžii Jeana-Pierra Melvilla z roku 1966 v hlavnej úlohe s Linom Venturom. Aj hlavný hrdina Gustav, ktorý v tomto kriminálnom filme plánuje ešte poslednú veľkú lúpež pred začiatkom nového života, po rokoch vo väzení zisťuje, že nabrať druhý dych nie je vždy jednoduché.

Časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon vychádza od roku 1996 a od roku 2008 sa jeho meno spája aj s Medzinárodnou prehliadkou filmu, televízie a videa Febiofest na Slovensku. Ako súčasť jej programu uvádza výber filmov v sekcii Kino-Ikon Plus alebo Kino-Ikon Archív Plus s dôrazom na aktuálne tendencie filmovej tvorby a myslenia alebo na hodnotné archívne tituly. Šéfredaktorom časopisu Kino-Ikon je Martin Kaňuch.

(Kino-Ikon vydáva Asociácia slovenských filmových klubov (ASFK) v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom (SFÚ) a Vysokou školou múzických umení (VŠMU). Aktuálne číslo 1 / 2011 vyšlo na 267 stranách s finančnou podporou Audiovizuálneho fondu, v predaji je od novembra 2011 vo vybraných slovenských kníhkupectvách a v predajni SFÚ na Grösslingovej ul. 43 v Bratislave – Klapka.sk za 3,32 € / 100 Sk.)

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.