ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Divoké bytosti (SR/ČR 2019)

Divoke-bytostiAnimovaný krátkometrážny, 7 minút
Scenár a réžia: Marta Prokopová, Michal Blaško. Strih: Alexander Kashcheev. Hudba: MIDI LIDI.
Slovenská premiéra: 24. októbra 2019
Utuží vzťah otca so synom spoločný výlet do prírody? Sú deti naozaj kruté alebo len hrajú nevinné hry? Čo urobí učiteľka, keď už je všetko zosynchronizované? Tri príbehy odohrávajúce sa na tajuplnom ostrove. Animovaný film autorov Marty Prokopovej a Michala Blaška zahaľuje spomienky na detstvo a dospievanie do omamných obrazov a sugestívnych zvukov. Snímka sa premieta ako predfilm pred filmom Liyana.
Foto: ASFK

Share/Save/Bookmark

Liyana (Svazijski/USA/Katar 2017)

LiyanaLiyana
Dokumentárny animovaný, 77 minút
Réžia: Aaron Kopp, Amanda Kopp. Kamera: Aaron Kopp. Strih: Davis Coombe, Aaron Kopp. Hudba: Philip Miller.
Slovenská premiéra: 24. októbra 2019
Fiktívne svahilské dievča Liyana sa vydáva na nebezpečnú cestu, aby zachránila jej dvoch mladších bratov. Animovaný africký film sa rodí cez predstavy piatich detí zo sirotinca. Pod dohľadom lektorky spolupracujú, aby vytvorili príbeh o vytrvalosti, ktorý je tvorený ich najhoršími spomienkami a najkrajšími snami. Animovaný život ich fiktívnej postavy Liyany sa prelína s poetikou a observačným dokumentom a film je tak oslavou kolektívneho vytvárania príbehu. Film sa premieta spolu s krátkometrážnou snímkou Divoké bytosti.
Foto: ASFK

Share/Save/Bookmark

Posledná aristokratka (ČR 2019)

Posledna-aristokratkaPoslední aristokratka
Komédia, 110 minút
Scenár: Jiří Vejdělek, Tereza Dusová. Réžia: Jiří Vejdělek. Kamera: Vladimír Smutný. Strih: Ondřej Hokr. Hrajú: Hynek Čermák, Tatiana Dyková, Yvona Stolařová, Martin Pechlát, Táňa Pauhofová, Vojtěch Kotek, Pavel Liška, Zdeněk Piškula, Táň Pauhofová, Zdenka Procházková, Petr Nárožný, Dana Syslová a ďalší.
Slovenská premiéra: 24. októbra 2019
Rodený Newyorčan Frank (Hynek Čermák) zdedil po svojich šľachtických predkoch starobylé rodové sídlo – zámok Kostka. Potomok emigrantov sa tak po vyše štyridsiatich rokoch chystá s dcérou Mariou (Yvona Stolařová) a temperamentnou manželkou Vivien (Tatiana Dyková) na veľký návrat do Čiech. Čerství aristokrati poznajú niekdajšiu vlasť a zámocký život len z dávneho rozprávania príbuzných, a preto ich miestne pomery a česká realita mierne zaskočia. Zámok nájdu v stave pozvoľného rozkladu a mimo akéhokoľvek spoločenského diania. Jedinými stálymi obyvateľmi Kostky sú kastelán Josef (Martin Pechlát), gazdiná, pani Tichá (Eliška Balzerová), a hypochondrický údržbár Krása (Pavel Liška). Kým sa personál pozvoľna precitá z mátožného spánku porevolučných deväťdesiatych rokov, Frank s rodinou stoja pred ťažkou voľbou – predať rodinné sídlo a vrátiť sa do Ameriky, alebo sa pokúsiť zámok Kostka zachrániť? Film vznikol podľa rovnomenného bestselleru Evžena Bočka.
Foto: Forum Film

Share/Save/Bookmark

Prípad Barnabáš Kos (ČSSR 1964)

Pripad-Barnabas-KosČiernobiela satirická tragikomédia, 92 minút
Scenár: Peter Karvaš, Albert Marenčin. Réžia: Peter Solan. Kamera: Tibor Biath. Strih: Maximilián Remeň. Hudba: Pavol Šimai. Hrajú: Josef Kemr, Jarmila Košťová, Hana Sarvašová, Milivoj Uzelac st., Viliam Polónyi, Ján Bzdúch, Jaroslav Rozsíval, Anton Trón, Jaroslav Vrzala, Eduard Grečner, Dagmar Kákošová, Jozef Hanúsek a ďalší.
Slovenská premiéra: 24. októbra 2019
Satirická tragikomédia, nakrútená podľa poviedky Petra Karvaša zo súboru Čert nespí, pranieruje (vždy aktuálne) prejavy byrokratizmu, pokrytectva a diletantstva. Film rozpráva príbeh nečakaného kariérneho vzostupu snaživého trianglistu Barnabáša Kosa (Josef Kemr), ktorý sa najmä pre svoju spoľahlivosť a nekonfliktnosť stane náhle riaditeľom symfonického orchestra. Skromný hudobník, ktorý nikdy nehral „prvé husle“ sa najprv bráni, časom však podlieha zvodom funkcie. Kým si užíva ochranu vyššie postavených a pochlebovanie podriadených, nielen dianie v orchestri postupne nadobúda kafkovsky absurdný charakter... Satirou na diletantstvo, ktoré v spojení s mocou dokáže zničiť akékoľvek tvorivé úsilie, sa režisér Peter Solan zaradil k filmárom, ktorí v 60. rokoch čoraz odvážnejšie kritizovali scestné praktiky v socialistickom Československu. Dodajme, že tak Karvašova poviedka ako aj Solanova snímka sú nadčasové a v mnohom platné i dnes. Film digitálne zreštauroval Slovenský filmový ústav.
Foto: ASFK

Share/Save/Bookmark