Veľa vetra pre nič

Narodil sa roku 1970 v indickom Mahé ako Manoj Nelliyattu Shyamalan, vyrastal v americkej Filadelfii ako M. Night Shyamalan a odmalička túžil stať sa filmárom. Prerazil však až tretím filmom – s názvom Šiesty zmysel – a stal sa hviezdou. Snímku nominovali na 6 Oscarov a aj nasledujúce, Vyvolení a Znamenia, potvrdzovali jeho povesť skvelého rozprávača príbehov, postavených na prekvapujúcej pointe.

Lenže prekvapujúce pointy sa minuli a, ako dokazujú Shyamalanove novšie filmy, bez nich už režisér nepôsobí ako geniálne dieťa, ale skôr ako rozpačitý táraj. Zdá sa, že Posledný vládca vetra zašiel ešte o krok ďalej.

vladcavetra_2

Jedná sa totiž o hranú verziu amerického animovaného seriálu Avatar: The Last Airbender, z ktorého v rokoch 2005 - 2008 vzniklo v troch sériách, označovaný ako „knihy“, dovedna 61 častí, pilotný film a záverečná dvojhodinová snímka Sozin's Comet: The Final Battle. Seriál mieša ázijské filozofie, bojové umenia, tolkienovskú fantasy i štýl anime do zmesi, ktorá oslovila publikum aj kritikov, o čom svedčia nielen ceny Annie a Emmy. Viac než tridsať hodín je dostatočne dlhá stopáž na podrobné vykreslenie mýtického sveta a jeho zákonitostí, hrdinov, vzťahov, motívov, charakterov. Ťažko povedať, kde Shyamalan nabral presvedčenie, že dokáže 20 častí prvej epizódy ("knihy") prerozprávať v jedinom hranom filme, dlhom 103 minút.

Za mnohé iste môže Peter Jackson a fenomenálny úspech jeho Pána prsteňov, no tri filmy podľa ságy J. R. R. Tolkiena mali dovedna 558 a v predlohe vernejšej predĺženej verzii dokonca 682 minút! Pánom prsteňov podnietené filmové Kroniky Narnie naznačili, že výprava a digitálne čarovanie nemusia byť zárukou úspechu, pretože film nie je knižná ilustrácia. Nasledoval Zlatý kompas – a ten dokázal, že zhutňovanie populárnych knižných sérii do bežnej filmovej minutáže nie je správnou cestou ani po stránke obchodnej: fanúšikov predlohy rozladí a tí, čo originál nepoznajú, zostručnenému filmovému deju nerozumejú. Takže ľudia síce do kina prídu, no odchádzajú rozladení a nespokojní.

vladcavetra_3

Napriek tomu Shyamalan získal producentov i rozpočet 150 miliónov dolárov a v USA, Vietname a Grónsku nakrútil svoj hraný „rodinný fantasy thriller“ o planéte, kde žijú národy vzduchu, vody, zeme a ohňa. Ľud ohňa, čert vie prečo stvárnený indickými hercami, sa vzoprie duchovným silám, neštíti sa krádeží ani násilia v túžbe ovládnuť všetkých a všetko. Poslednou nádejou je Avatar, reinkarnácia mudrca, ovládajúceho všetky štyri elementy a schopného prinavrátiť svetu stratenú rovnováhu.

Popri prekvapivých pointách všetky doterajšie Shyamalanove filmy stáli na osobitom napätí, vyplývajúcom z kontrastu medzi realizmom a fantáziou. Všetky príbehy boli o konfrontácii všedných ľudí s nevšednými, neobyčajnými, fantastickými fenoménmi. Či to boli mysteriózne okolnosti prípadu psychológa Malcolma Crowea zo Šiesteho zmyslu, nadprirodzené schopnosti Davida Dunna z Vyvoleného, stretnutie farmára Grahama Hessa s mimozemšťanmi zo Znamení, záhadná známosť údržbára Clevelanda Heepa z Dámy vo vode alebo nečakané prírodné úkazy v Udalosti, zakaždým šlo o stret obyčajného, všedného a nám všetkým dôverne známeho s neznámym, cudzím, tajomným. Tentoraz si filmár vybral neskutočný svet s cudzími zákonitosťami. Len mierne preráža možná metafora, podobnosť Národa ohňa s našou pragmatickou a technokratickou civilizáciou. Lenže to je primálo na vyvolanie diváckeho záujmu, na pútavosť, oslovenie publika, stotožnenie sa s hrdinami – o katarznom pocite vnútorného obohatenia a očisty ani nehovoriac. Chýbajú i filmárske nápady a nápaditosť, hravosť, tvorivosť ako taká. A to ai najdôležitejšie - radosť z rozprávania, pôžitok z hry.

posledny_vladca_vetra02Fanúšikovia pôvodného seriálu zúria, sú roztrpčení, urazení, sklamaní. Kritiky, dokonca aj tie americké, sú neľútostné. Slová ako „hlúpy, nudný, nanič napísaný, zle zahraný a ešte horšie režírovaný“ patria k tým miernejším. Prevláda názor, že ide o najväčšie filmové sklamanie sezóny. Napokon - presvedčte sa sami na www.rottentomatoes.com.

Shyamalan, bez akýchkoľvek skúseností s novodobou fantasy, opustil svoju jedinečnú cestu, no na tej novej nenašiel správny kľúč k zjednodušeniu a zostručneniu (nehovoriac o akomkoľvek obohatení), pretože ten pravdepodobne ani nejestvuje. Americký kreslený seriál je zámernou a funkčne využitou ponáškou na ázijské kreslené filmy anime, no Shyamalanov film sa ponáša na všetko a na nič. Žiadne rafinované hry sa nekonajú. Autor si len lačne odhryzol príliš veľké sústo a teraz hrozí, že ním zadusí svoju skvele rozbehnutú kariéru. Nakrútil priemernú fantasy rozprávku v štýle nedostižného Nekonečného príbehu, lenže Atrej tentoraz zablúdil do budhistického kláštora a stratil sa v ňom. Ostala iba Ničota.

Ak by autorom bol neznámy indický filmár a nešlo by o prerábku kultového seriálu, prijatie by určite bolo vľúdnejšie. No od Shyamalana všetci čakali viac. Nepochybne aj producenti. Za 8 týždňov od premiéry film utŕžil 225 miliónov dolárov. Tržby a zisk sú však dve rozdielne sumy. Ak nezaberie režisérova rodná a ním zdôrazňovaná India, investori možno neuvidia ani peniaze, ktoré do nakrúcania vložili. Čo by vlastne mohla byť dobrá správa, ak by to znamenalo, že druhá a tretia časť zbytočnej filmovej trilógie nevzniknú a M. Night Shyamalan sa vráti k filmom, ktoré robiť vie a ktoré publikum od neho čaká.

posledny_vladca_vetra

Posledný vládca vetra (USA 2010)

The Last Airbender

103 minút

Scenár a réžia: M. Night Shyamalan. Kamera: Andrew Lesnie. Strih: Conrad Buff. Hudba: James Newton Howard. Účinkujú: Jackson Rathbone, Dev Patel, Cliff Curtis, Nicola Peltz, Seychelle Gabriel, Noah Ringer, Shaun Toub, Aasif Mandvi, Randall Duk Kim, LA'Tino a ďalší.

Premiéra 26. augusta 2010

 

Foto: Tatrafilm

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.