Falošná správa (Fake Famous)

Keď raz budete v Meste anjelov určite navštívite Griffithovo observatórium, niektoré z filmových štúdií či umeleckých múzeí, Hollywood či Venice Beach. Je tu však ešte jedna atrakcia, ktorá sa v posledných rokoch stala extrémne obľúbenou, a to najmä medzi mladými. Módny návrhár Paul Smith možno ani len Observatorium resizenetušil, aký ošiaľ spôsobí tým, že svoj podnikateľský priestor namaľuje žiarivo ružovou farbou. Jeho Pink Wall sa bleskurýchle stala atrakciou svetového rozmeru. Turisti sa tu fotia azda ešte frekventovanejšie ako pred Eifelovou vežou v Paríži, Koloseom v Ríme, Čínskym múrom či Sochou slobody v New Yorku. Instagram každoročne zaplaví vyše stotisíc fotografií žien, mužov, tínedžerov, detí, ba dokonca celých rodín pred touto kultovou ružovou stenou dokonale reflektujúcou spoločnosť, v ktorej aktuálne žijeme. Spoločnosť vnímajúcu cez ružové okuliare slávy pochádzajúcej z vplyvu sociálnych médií.

Falošná správa reflektuje jeden obrovský celospoločenský problém a kontroverznú tematiku okolo neustále rozmáhajúcich sa sociálnych sietí. Táto téma sa za posledné dva roky stala vynikajúcim materiálom pre mnohé audiovizuálne diela. Spomeňme si na The Great Hack (2019), The Social Dilemma (2020) alebo vynikajúci a extrémne nepríjemný český film V sieti (2020). Film sa tak zaradil do pomyselnej série sociálnych experimentov PaulSmith resizeapelujúcich po triezvejšom zmýšľaní, ostražitosti pred nebezpečným vplyvom moderných technológií a návrate k realite. Snímka mapuje troch neznámych protagonistov na ich ceste k dosiahnutiu slávy. Skúma ich prerod z miliónov nevýrazných a nepoznaných ľudí na štýlových influencerov modernej virtuálnej doby. Môžu byť ale aj naďalej sami sebou? Je však takáto forma slávy dostatočne uspokojujúca? Je to naozaj sláva porovnateľná s uznaním významných osobností, ktoré pozná celý svet a váži si ich spoločenský, umelecký či vedecký prínos pre spoločnosť?

Zdá sa, že tento sociálny experiment sa aj samotnému režisérovi Nickovi Biltonovi tak trochu vymkol spod kontroly. Ba čo viac, diametrálne odlišnými smermi, ako si on sám predstavoval. Pre svojich troch pokusných influencerov nakupuje stále viac followerov, lajky, komentáre, interakcie. Fejkuje fotky, storičká, udalosti, život, ľudí. Má to však jeden háčik. Ľudia nie sú stroje, ktoríéby sa dali dlhodobo a jednoducho ovládať bez zmeny správania. Teda väčšina z nich nie. Ako sa napokon ukáže, aj naši traja protagonisti skôr či neskôr našli svoju emocionálnu a morálnu stránku, ktorá ich neustáli núti premýšľať ako ľudí z mäsa a kostí. Našťastie.

Podľa môjho názoru však Nick Bilton celú ideu sociálnych médií vidí až príliš tragicky a jeho snímka tak skĺzla do reflexie danej témy z jediného uhla pohľadu –Pink resize toho negatívneho. Nebezpečenstvo a negatívny dopad sociálnych médií na jednotlivcov i spoločnosť rozhodne nechcem zjednodušovať. Rôznorodé spektrum ich rizík je nespochybniteľné. Avšak, dokument nám ponúka až príliš jednostranný a skreslený pohľad na svet. Sociálne média síce majú negatívny dopad na jednotlivcov a spoločnosť, ale nemusí to tak nevyhnutne byť vždy. Koniec koncov, dôkazom sú i mnohé inšpiratívne slovenské IG profily, ktoré už majú pozitívny dopad na spoločnosť. Napríklad aktivisti bojujúci za ochranu životného prostredia, rôzne edukatívne profily alebo novinári prinášajúci nekonečne veľa cenných informácií. Je len na našej slobodnej vôli, ktoré z nich sa rozhodneme sledovať a čo sa na naše virtuálne profily rozhodneme publikovať my.

Za posledný rok sme sa až priveľmi spriatelili s virtuálnym svetom. Zatiahli sme záclony pochmúrnej reality a radšej sme si nasadili okuliare s ružovým filtrom príznačným pre tú virtuálnu. Neustále sedíme zatvorení v našich domovoch, s očami nalepenými na obrazovke a rukami prilepenými ku klávesnici a zúrivo prezeráme sociálne siete pod nepretržitým vplyvom FOMO efektu. Namiesto toho, aby sme zobrali našu najbližšiu rodinu a strávili jednu, dve či pár hodín virtuálneho detoxu prechádzkou v lese alebo cvičením v exteriéri, máme tendenciu neustále sa sťažovať na to, aká je momentálna situácia zlá, že nemáme energiu a trpíme depresiami. Skutočne uprednostníme fake news, fake fame a fake reality? Stala sa virtuálna realita realitou, v ktorej chceme žiť? A skutočná realita len utopickou predstavou nedosiahnuteľnej budúcnosti? A možno je to práve tak, ako povedala spisovateľka Justine Bateman, že sláva je len únosom reality. A všetci, ktorí ju chcú dosiahnuť len zbytočne čakajú na Godota.

VeniceBeach resizeFalošná sláva (Fake Famous), USA, 2021
Dĺžka: 87 minút
Réžia: Nick Bilton
Scenár: Nick Bilton
Kamera: Barney Broomfield
Hudba: Michael Abels
Producenti: Nick Bilton
Hrajú: Dominique Druckman
Distribúcia: HBO GO
Foto: archív

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.