Kameraman Martin Štrba nie len o svetle a tieňoch

„Permanentne spolupracujem so svetlom, ale nikdy nepodceňujem význam tieňa. V ňom je ukrytá podstata tajomstva, ktoré generuje imagináciu v každom z nás. Z role pasívneho pozorovateľa nás tak posúva, do role spoluautora príbehu,“ povedal Martin Štrba, ktorý v ostatných rokoch stál za kamerou pri filmoch MartinStrbaLukasTerenfotoArchivPubResproduction resizeako Muž so zajačími ušami, Šarlatán, Sklenená izba, Tlmočník, Milada či Masaryk. Ako povedal kameraman Lukáš Teren, prezident ASK, Martin Štrba bude prezentovať svoj unikátny kameramanský štýl, ktorý sa počas štyroch dekád jeho práce kontinuálne vyvíjal. „Martin má za sebou viac ako sedemdesiat projektov, hlavne hraných a dokumentárnych filmov, ale aj seriálov. O všetky tieto skúsenosti sa je ochotný podeliť s tými, čo sa nehanbia opýtať. Budeme hovoriť aj o natáčaní na viacero kamier simultánne, aby herecká akcia bola čo najautentickejšia, aj keď niekedy platí aj pravidlo, že menej kamier, menej problémov ,“ dodal s tým, že k dispozícii bude vlajková kamera od firmy Canon, kamera C700. „Dokonca v dvoch prevedeniach veľkosti senzora a to FullFrame a aj S35. K dobrej kamere patria aj dobré objektívy a to sú v tomto prípade pevné sklá Canon Sumire Primes ale aj Zoomy,“ doplnil Lukáš Teren (ASK), ktorý bude majstrovskú lekciu moderovať.

Organizátori majú s majstrovskými lekciami svoje skúsenosti, usporiadavali ich už aj online, aktuálnu masterclass budú prenášať na platforme live.upcoming LukasTerenfotoLukasKacerjak resizehttps://live.upcoming.sk/podujatie/ask-masterclass-ii. Sledovanie je bezplatné, stačí sa zaregistrovať cez email, pričom je možné sledovať lekciu aj zo záznamu.

ASK online Masterclass sa bude konať v priestoroch nového 2100 m² veľkého filmového A4studio, ktoré prevádzkuje firma All4Stage. „Okrem veľkej rozlohy štúdio ponúka aj najmodernejšiu technológiu “in-camera VFX” pomocou LED panelových stien a Unreal engine. Teda premietanie virtuálnych svetov do na mieru postavených pozadí používanej napríklad pri poslednom Star Wars seriáli Mandalorian. Aj túto hi-tech tému si na konci ASK masterclassu vyskúšame,“ spresnil Lukáš Teren. Podujatie sa koná v rámci celoročného projektu ASK Masterclass II., ktorý finančne podporil Audiovizuálny fond, asociácia ho organizuje spolu s firmou Canon. Asociácia má v pláne za rok zorganizovať štyri majstrovské lekcie tohto typu.

MartinStrbafotoKatarinaStrbovaBielikova resizeMartin Štrba vyštudoval fotografiu na Strednej umelecko-priemyselnej škole v Bratislave a na pražskej FAMU absolvoval katedru filmovej kamery. Martin Štrba patrí k najvyhľadávanejším kameramanom českej a slovenskej kinematografie. Od polovice deväťdesiatych rokov žije v Prahe. Na svojom konte má desiatky celovečerných filmov, televíznych hraných a dokumentárnych projektov, napríklad poviedkový film Praha očima. Je dvorným kameramanom Martina Šulíka, s ktorým spolupracoval na všetkých jeho filmoch (Neha, Všetko čo mám rád, Záhrada, Orbis pictus, Krajinka, Slnečný štát ). Je aj výhradným spolupracovníkom režiséra Vladimíra Michálka (Je třeba zabít Sekala, Anděl exit, O rodičích a dětech, Babí léto, TV seriál Záchranáři). Spolupracuje tiež s Michaelou Pavlátovou Nevěrné hry, Děti noci. Bol hlavným kameramanom multimediálneho projektu Zlatá šedesítá, v rámci ktorého vzniklo 26 televíznych portrétov československých filmových osobností a jeden celovečerný film.  V roku 1999 získal za film Je třeba zabít Sekala cenu Asociácie českých kameramanov a Českého leva za kameru, o rok neskôr bol ocenený Českým levom za Najlepší výtvarný počin za film Anděl exit. V roku 2014 získal za film Vlny vs. breh (réžia a kamera: Martin Štrba) Hlavnú cenu na Finále Plzeň a Hlavnú cena na Animatic Piešťany.

Foto: Lukáš Kačerjak, Katarína Štrbová - Bieliková, archív PubRes produktion

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.