Kino Lumière v kine i virtuálne navštívilo 65 000 divákov

„Kino Lumière – kino Slovenského filmového ústavu bolo v roku 2020 úspešné aj napriek koronavírusovej pandémii a skutočnosti, že v plnom profile štyroch kinosál sme premietali len 68 dní z celého roka. Bolo to aj vďaka tomu, že na začiatku roka všetko smerovalo opäť k rekordnej návštevnosti, keď za prvé dva mesiace a deväť marcových dní prišlo na slovenské a európske filmy viac ako 32 000 divákov. Celková návštevnosť 65 668 divákov je preto z môjho pohľadu Parazit3 resizeskvelá, keďže kiná v roku 2020 vlastne prestali existovať a nahradila ich vo veľkom streamingová kultúra,“ hodnotí situáciu za uplynulý rok Peter Dubecký, generálny riaditeľ Slovenského filmového ústavu.

V minulom roku bolo Kino Lumière zatvorené v nadväznosti na vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva SR niekoľkokrát, v plnej prevádzke fungovalo len počas prvých dvoch mesiacov. V čase uvoľnených opatrení premietalo v obmedzenom režime pri zníženej kapacite kinosál i predstavení a pri dodržaní prísnych hygienických opatrení. Za týchto podmienok bolo kino otvorené 243 dní a filmy na 2 371 predstaveniach videlo 56 831 divákov. Jeho plnohodnotná prevádzka bude možná až po skončení pandemickej situácie.

Počas prvej vlny pandémie spustilo  kino online projekt Kino doma, predovšetkým so zámerom udržať kontakt s divákmi a komunitou kina. V záujme evokovať divákom atmosféru kina prebiehajú predstavenia v presne stanovený čas ako live stream, odohrávajú sa bez prerušenia a sprevádzajú ich zvučky. Vybrané filmy sú spojené s lektorských úvodom. Kino doma realizovalo online projekcie aj počas druhej vlny pandémie, celkovo vlani uviedlo počas 107 dní 149 predstavení, ktoré videlo 8 837 divákov. Priemerná návštevnosť virtuálnych projekcií sa tak vyšplhala na 59 divákov na predstavenie. Do projektu sa pridali Kino Úsmev Košice, Kino Iskra Kežmarok, Kino Akademik Banská Štiavnica, Kino Fontána Piešťany a Kino Tatran Poprad.

Najnavštevovanejším filmom v Kine Lumière i v jeho projekte Kino doma sa v minulom roku stala oscarová snímka Parazit režiséra Joona Ho Bonga, na druhej priečke ju nasleduje Sviňa Mariany Čengel Solčanskej a Rudolfa Biermanna. Ako tretí skončil film Malé ženy (2019) v réžii Grety Gerwig a päticu divácky najúspešnejších filmov uzatvárajú snímky Zažiť to znovu (2019) Nicolasa Bedosa, ktorý otváral projekt Kino doma, a V sieti (2020) režisérskej dvojice Vít Klusák a Barbora Chalupová.

svina resizeNa čele rebríčka najnavštevovanejších slovenských filmov stojí Sviňa, za ňou nasledujú filmy V sieti, ďalej koprodukčné tituly Šarlatán (2020) Agnieszky Hollad a Vlastníci (2019) Jiřího Havelku. Päticu najdiváckejších slovenských titulov dopĺňa dokumentárny film Pavla Barabáša Salto je kráľ (2020). Prvé štyri filmy z tejto pätice figurujú aj v TOP 10 všetkých najnavštevovanejších filmov Kina Lumière za uplynulý rok.

Počas minulého roka hostilo kino viacero filmových festivalov a prehliadok. Medzinárodný filmový festival Febiofest, ktorý pandémia na jar významne zasiahla ako prvý z audiovizuálnych podujatí, sa konal vo výrazne oklieštenej podobe v náhradnom termíne v septembri. Väčšina prehliadok sa však vlani presunula do online priestoru Kina Lumière doma, niektoré bolo možné navštíviť v závislosti od aktuálnej epidemiologickej situácie aj kombinovane – online aj priamo v kine. Vlani sa uskutočnili Minifestival európskych filmov, ďalej Cinevitaj, MittelCinemaFest, Filmový festival inakosti či Týždeň slovenského filmu vrátane live streamov jeho odborných sprievodných podujatí. Ešte počas januára Kino Lumière uviedlo v štandardnom režime prehliadku Scandi a Japonský filmový festival. Pandémia ovplyvnila aj programové cykly kina. Divácky mimoriadne obľúbený Music & Film vlani odohral len osem predstavení a jednu online projekciu, cyklus Príbehy umenia sa postupne celý presunul do online priestoru. Vo Filmotéke Kina Lumière v obmedzenom rozsahu pokračovali cykly Kraťasy z archívu, Očami filmových spravodajcov a Digitálne kino.

K vrcholným podujatiam kina vlani patrila septembrová exkluzívna projekcia takmer osemhodinového digitálne reštaurovaného filmu Satanské tango (1994) Nakrasnom resizemaďarského režiséra Bélu Tarra, ktorá sa konala pri stanovenom šachovnicovom sedení v najväčšej kinosále a bola vypredaná. Divákov pritiahla aj online premiéra digitálne zreštaurovaného kultového slovenského filmu Na krásnom modrom Dunaji (1994) režiséra Štefana Semjana, ktorý vo virtuálnej kinosále uviedli jeho traja hlavní predstavitelia Maroš Kramár, Ady Hajdu a Juraj Johanides. Vzdelávacie aktivity Slovenského filmového ústavu (SFÚ) Filmový kabinet a Filmový kabinet deťom boli pozastavené.

„Je takmer isté, že aj po návrate do ´normálu´ budú kiná dôležité pre filmovú distribúciu a audiovizuálny priemysel, no zmeny, ktoré pandémia naštartovala, nebude možné len tak zastaviť a bude potrebné na ne reagovať,“ myslí si Peter Dubecký. „Seriálové rozprávanie sa stalo obrovským biznisom. Napriek tomu si nemyslím, že diváci Kina Lumière, ktoré sa profiluje ako ´repertoárový arthouse´ s dramaturgiou dominantne orientovanou na slovenskú a európsku kinematografiu, sa vzdajú klasického filmového rozprávania s autorskou výpoveďou, že opustia ´artový príbeh´. Dúfam, že na jar sa už budeme môcť stretnúť v prítmí kinosál s výnimočnou dramaturgiou a s príjemným spoločenstvom divákov, ktorí majú radi film. Bude to pre nás potešením, ale aj veľkou výzvou.“

Do roku 2021 Kino Lumière vstúpilo zatvorené, aktuálne premieta denne vo virtuálnej kinosále Kina Lumière doma, v stredy, soboty a nedele uvádza aj predstavenie pre detského diváka. Od 27. do 30. januára sa uskutoční online prehliadka Lux Film Days s výberom najlepších európskych filmov nominovaných na prestížnu Filmovú cenu LUX, ktorú udeľuje Európsky parlament. Na február Kino Lumière doma pripravuje Ozveny Art Film Festu a cyklus Reštaurovaná klasika, ktorý v januári otvorila miniprehliadka filmov slovenského režiséra Martina Hollého.

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.