3Bobule

Jirka sa síce medzitým stratí niekde v dave, no keď po vyhlásení 1. miesta usporiadateľom záhadne zmizne pamätná soška, Honzovi je jasné, že kamarátova prítomnosť na súťaži nebola len zdaním. Stretnutie oboch pri nejednej fľaške vyvolá množstvo spomienok, poodhalí pár aktuálne riešených životných problémov aj možný tragikomicky priateľský Bobule3 resizeplán na ich vyriešenie. Starý Michalica (Václav Postránecký) zomrel a jeho vinohrad je teraz vo vlastníctve Honzu a jeho manželky Klárky (Tereza Ramba). Prostredníctvom audionahrávok na kazetách, ktoré svojim následníkom zanechal, mentorsky vedie ich ďalšie kroky. Lenže jeho rokmi osvedčení pomocníci postupne odchádzajú. Niektorí ako Humpel (Michal Isteník) dokonca pred svojím odchodnom ešte ukradnú, čo len môžu. Náklady na správny chod vinohradu postupne začínajú prevyšovať zisky. Susedia sa oháňajú nevýhodnými ponukami na odkúpenie a Klárka je opäť tehotná... Práve ten zodpovedný prístup k praktickým životným otázkam, ku ktorému postavy už v pôvodných Bobulách režiséra a scenáristu Tomáša Bařinu z roku 2008 nevyhnutne museli dospieť, teraz medzi ňou a Honzom roztvára čoraz väčšiu vzťahovú priepasť. A Jirka na tom nie je o nič lepšie...

 

Bobule resizeHoci sa tvári, že jeho vzťah je v poriadku, opäť je na úteku – no tento raz už nie pred otcom dievčaťa, ktoré zbalil a nájomným vrahom, ktorého naňho nasadil v pokračovaní 2Bobule režiséra Vlada Lanného z roku 2009, ale pred vlastnou exmanželkou. Navyše s tak trochu uneseným synom, o ktorého mu ona upiera starostlivosť. Na scéne sa tiež objaví Jirkov výstredný slovenský známy – zdanlivá pomoc pre prípad, žeby sa Honza s Klárkou rozhodli nepriaznivú finančnú situáciu vyriešiť predajom vinohradu. Miro (Braňo Deák) je síce na prvý pohľad sympaťák, o ktorom sa dokonca hovorí, že keď sa vyzlečie do pol pása, začne hrať hudba... Je to ale tiež dosť Bobule4 resizeprefíkaný intrigán, ktorý ešte v deji poriadne zamieša kartami.

 

Hovorí sa, že keď filmová séria začne nostalgicky spomínať a odkazovať na najzásadnejšie okamihy z predošlých dielov, postupne sa do príbehu vtrie nevyžiadaná únava. 3Bobule s jedenásťročným odstupom od predchádzajúcich dielov a s narastajúcim vekom hlavných postáv jemne dozrievajú. Honza, Jirka ani Klárka nikdy neboli obzvlášť zaujímavo charakterizovanými postavami, ale skôr len žánrovými figúrkami. S konštatovaním kam smerovali ich životné cesty od chvíle, kedy boli stredobodom diváckej pozornosti naposledy, Bobule5 resizenadobúdajú o niečo ľudskejší, uveriteľnejší rozmer. Takisto mladší herci, do teraz väčšinou zatienení remeselne preverenými „veteránmi“, akoby sa s pribúdajúcimi rokmi skúseností naučili pár nových a hlavne funkčných trikov. Niekdajší pubertálne podvratní podvodníčkovia z prvého dielu nachádzajúci nový, dospelejší a v prvom rade poctivejší život na moravských viniciach, paradoxne tento raz zacítia potrebu vniesť do svojho pragmatickejšieho životného prístupu trochu mladíckej nerozvážnosti.

 

Ak sa teda objavia v príbehu odkazy na niektoré dejové motívy prvého a druhého dielu, sú väčšinou použité v odlišnom kontexte a nadobúdajú nový význam. Nostalgický nádych Bobule6 resizepostavy viac poľudšťuje a pozvoľné znovuobjavovanie pubertálnejších vlastností vo výraznejšie dospelých postavách tak dopomáha v správnych momentoch gradovať príbeh aj jeho zábavnosť. Divák sledujúci film s určitými očakávaniami, dostane, čo chce. Ale až v tom správnom momente... Častejšie než pred tým, sa do deja vkráda väčšia vážnosť a pre fanúšikov predchádzajúcich Bobúl aj určitá príjemná dávka sentimentu. Úplne nový významový rozmer film získa s použitím hlasových nahrávok zosnulého herca Václava Postráneckého, ktorému sú 3Bobule venované.

 

Scenár Matěja Podzimka a Tomáša Vávru rozohrá dej pomerne sľubne, dodá postavám viac človečiny, než býva s Bobule7 resizecelej sérií zvykom a výraznejšie tiež šetrí samoúčelnými dejovými odbočkami. Hoci ich naďalej zostáva v príbehu stále dosť. Niektoré aj vážnejšie dejové motívy dokážu upútať a vniesť do celého rozprávania pár prekvapení. Podvodnícka minulosť Honzu a jeho kamaráta tiež zaváži v hre tvorcov s diváckymi očakávaniami. Napriek tomu, niekde v prostrednej časti film trochu vypadne z rytmu. Z do tej doby celkom zručne vygradovaného príbehu sa stane akýsi sled zábavných, vypointovaných scén, no bez výraznejšej plynulej spojitosti. Očakávaný vývoj charakterov po určitých konkrétnych zvratoch je skôr len sucho konštatovaný, neodôvodnený ani tak vývojom dejových motívov, ako tým, že si to práve v danom momente vyžaduje žáner alebo si to tak prajú tvorcovia Bobule8 resizena čele s režisérom Martinom Koppom. Záverečné dejstvo, našťastie, niektoré nedostatky – nie nepodobné naratívnym nedostatkom predchádzajúcich dielov – opäť vykúpi väčšou remeselnou istotou. Výrazne tiež pomôže, že žiadna z postáv tento raz nie je povrchnou, stereotypizovanou karikatúrou. Nájde sa dokonca aj pár pamätných replík s chuťou prednesených hercami. Na druhej straneč však aj pár o niečo patetickejších životných múdier šuštiacich papierom, či dokonca nejeden reklamný slogan. A stále tiež platí, že „táto“ Morava je opäť zabývaná najmä pražskými hercami.

 

Bobule9 resizeKamera Jana Filipa upúta svojimi dynamickými jazdami krajinou, zákutiami starej vinice. Efektne sa vymaňuje z opozeraných interiérov, ktoré v súčasnej českej filmovej tvorbe – zvlášť pokiaľ ide o ľahšie žánre – dominujú. Film je vďaka nej výpravnejším, atmosférickejším a so štipkou obrazovej poézie. Sústredením sa na prírodné prostredie a moravskú krajinu významovo dopĺňa motívy nostalgie. V kombinácií s piesňami a citlivými melódiami Jana P. Muchova má divák tiež pocit, akoby sa príjemne vrátil v čase, kedy ešte mierne trpko-sladká letná komédia nebola takou vzácnosťou v až nadmerne početnej konkurencií súčasných a často dosť nezvládnutých infantilných sexy komédií, kde každá druhá postava prechádza krízou stredného veku.

 

3Bobule sú príjemným filmom, reprezentujúcim v rámci svojho žánru o niečo „konzervatívnejší“ prístup. Kryštof Bobule10 resizeHádek okáže svojím melancholickým pohľadom zachytiť neodvrátiteľnú naliehavosť životných zmien. Lukáš Langmajer svojou podvratnou zábavnosťou na seba strháva pozornosť takmer v každej scéne, kde sa jeho postava objaví. Krehká Tereza Ramba dodá prehodnocovaným dilemám punc pôsobivosti a dokonca ani Braňo Deák energicky hrajúci štandardne slizkého slovenského antagonistu v českom filme, určite neomrzí.

 

Bobule12 resize3Bobule, Česko, 2020
Dĺžka: 101 minút
Réžia: Martin Kopp
Scenás: Matěj Podzimek, Tomáš Vávra
Kamera: Jan Filip
Hudba: Jan P. Muchow
Zvuk: Jiří Klenka, Robert Dufek
Scénografia: Milan Býček
Masky: Veronika Riehs
Kostýmy: Paulína Bočková
Producent: Tomáš Vican
Hrajú: Tereza Ramba, Kryštof Hádek, Lukáš Langmajer, Miroslav Táborský, Braňo Deák, Lumíra Přichystalová, Radim Novák, Marian Roden, Michal Isteník, Šimon Klacl, Anna Krejčířová, Prokop Zach, Karel Roden, Tomáš Měcháček, Roman Luknár, Petr Štěpán, Martin Hofmann, Jakub Uličník, Bob Klacl, Václav Postránecký
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 25. júna 2020
Foto: Continental film

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.