Televízia a film


art-film-fest-datum-f_resizeV rokoch 2007 až 2009, vrátane rozpracovaných a pripravovaných projektov na rok 2010, investovala Slovenská televízia do koprodukcií celkove 3,1 milióna eur, z toho 2,3 milióna na hrané a 807 tisíc eur na dokumentárne filmy. Je to dôkaz, že táto verejno-právna inštitúcia predsa len podporuje pôvodnú slovenskú filmovú tvorbu. Keďže presvedčivejšie ako suché čísla sú skutky, ukážky zo siedmich pripravovaných titulov boli podstatnou zložkou tlačovej konferencie.
Mŕtvola musí zomrieť je názov čiernej komédie scenáristu a v tomto prípade aj režiséra Jozefa Paštéku „o tom, čo všetko je človek schopný urobiť pre lásku, a o tom, že manželstvo je síce smrteľne vyčerpávajúci zápas, ale pre vzťah muža a ženy sa zatiaľ nič lepšie nevynašlo“. Hlavné úlohy stvárňujú Miro Noga, Veronika Žilková a Peter Marcin, ktorý sa predstavil spolu s autorom aj novinárom. Na moju otázku, prečo prešiel od vážnych tém ku komédii, Jozef Paštéka odpovedal: „Vážne témy som robil za plat, ale v kútiku duše som bol vždy melancholický komik.“ Pochvaľoval si aj režisérsky post, lebo vraj mohol neustále upravovať predlohu, načo Peter Marcin sucho poznamenal: „Každé ráno doniesol nový scenár.“ Film Mŕtvola musí zomrieť by mal mať premiéru v kinách na decembrovom Medzinárodnom filmovom festivale Bratislava a na budúci rok sa dostať aj na televízne obrazovky.
Televízny film o posledných dňoch života Vladimíra Clementisa Smrť ministra bol pôvodne divadelnou hrou, ktorú malo realizovať košické divadlo. V období čakania na neprichádzajúci grant ju autor Ľuboš Jurík s režisérom Miroslavom Košickým zmenili na televízny scenár, ktorý nakrútili v košickom štúdiu (podľa slov režiséra sa v ňom napriek spoločensko-ekonomickým zmenám zachovalo prostredie, nástroje, rekvizity i ľudia zapálení pre vec). Dielo z televízneho cyklu Trinásta komnata, ktorý mapuje kontroverzné osobnosti našej histórie a priniesol už portréty Gustáva Husáka i Eduarda Beneša a v pláne má Jozefa Cígera Hronského, nechce glorifikovať Clementisa ako politika ani ako človeka. Túto tragickú postavu stvárňuje Ján Kroner, mimochodom, režisérov zať.
Marhuľový ostrov je príbeh jednej ženy a troch mužov na zmiešanom slovensko-maďarskom juhu v réžii Petra Bebjaka so Szidi Tobiasovou v úlohe Slovenky, ktorá skrášli i skomplikuje život trom Maďarom. Z mnohých ďalších pripravovaných titulov, o ktorých hovoril hlavný dramaturg hranej tvorby Roman Brat, spomeniem ešte televízny film o M.R. Štefánikovi videnom očami jeho dvoch životných lások Teraz chcem žiť, trinásťdielny seriál Záchranný systém, predbežne sedemdielny seriál Kriminálka Staré mesto podľa literárnych predlôh „slovenského McBaina“ Dominika Dána či Dom úspešnej scenáristky a režisérky Zuzany Liovej, ktorá debutovala pôsobivým televíznym filmom Ticho a ktorej predloha k pripravovanému Domu získala pred dvoma rokmi v Cannes Cenu Krzyzstofa Kieslowskeho za najlepší stredoeurópsky scenár.
Z vyrábaných 26 koprodukčných dokumentárnych filmov sme videli štyri ukážky. Okrem už spomínaného Návratu rysov to bol zaujímavý medzinárodný projekt Mesiac v nás režisérky Diany Fabiánovej o takom intímnom probléme žien, akým je menštruácia. Na filme sa podieľali aj tvorcovia z Francúzska, USA a Španielska, tí posledne menovaní sa zúčastnili aj na tlačovej konferencii. Jero Molero i David Aviles svorne tvrdili, že práca na tomto projekte im pomohla lepšie pochopiť ženy a v istom ohľade aj zmeniť názor na ne. Malý zúrivý Robinson je nielen názov básnického debutu Jozefa Urbana, ale aj titul jeho filmového portrétu, ktorý nakrútila Martina Diosi. Poňala ho ako road movie troch Urbanových kamarátov, putujúcich po stopách tohto skvelého básnika, autora vyše štyroch stovák pesničkových textov, citlivého človeka a bohéma, ktorý tragicky zahynul pri autonehode vo veku 34 rokov. Marko Škop sa vo svojom filme Osadné opäť vrátil na východné Slovensko, aby nakrútil dokument o stretnutí vysokých úradníkov Európskeho parlamentu s obyvateľmi malej dedinky na hranici Európskej únie, ktorému ani tentoraz nechýba humorný pohľad na svet veľkej politiky. Napokon, ako v Iných svetoch, tak aj tu je jedným z aktérov karikaturista Fedor Vico.
Z ďalších pripravovaných koprodukčných projektov dokumentárnej tvorby si podľa slov dramaturgičky Márie Šnircovej zaslúži pozornosť Generácia na prelome o dnešných päťdesiatnikoch, film Desatoro, ktorý je dokumentom doby v zrkadle tohto nestarnúceho etického kódexu, Sága slovanského písma, Slovenské národné povstanie 1944, Hostia o Karpatských Nemcoch, Tri vlny o troch etapách emigrácie, prírodopisné dokumenty Voda čistá ako krištáľ a Lesné domčeky, portrét scénického výtvarníka Aleša Votavu, film Tí, čo prežili, mapujúci holocaust cez fotografie Yuriho Dojča, či cyklus Míľniky slovenskej kinematografie, zaznamenávajúci tento druh umenia nie encyklopedicky, ale v tematických a žánrových súvislostiach.
Ako povedala hlavná dramaturgička detskej tvorby Magdaléna Glasnerová, „po rokoch temna“ sa objavilo na obrazovkách Slovenskej televízie prvé dielo pre deti, celovečerný televízny film Chuť leta o dvoch kamarátoch, jednom z nich mentálne postihnutom, a o nálezoch i stratách dospievania. Keďže financie na samostatnú tvorbu chýbajú, aj plánované rozprávky sa budú vyrábať koprodukčne. Je medzi nimi príbeh o netradične prostrednej princeznej z troch tradičných kráľovských dcér pod názvom O Cecílii (ktorú nebolo vidno), rodinná rozprávka z prostredia kaskadérskej farmy Aj kone sa chcú hrať či rozprávkový film Sľub, odohrávajúci sa pri dunajských ramenách. Treba len veriť, že tento síce pomalý, ale sľubný opätovný rozbeh pôvodnej tvorby pre deti, v ktorej sme boli niekedy rešpektovanou veľmocou, čoho dokladom bol aj medzinárodný festival Cena Dunaja, už tentoraz nezastaví žiadne administratívne či finančné rozhodnutie.
Dojem z dôkladne pripravenej tlačovej konferencie, ktorú kultivovane viedla hovorkyňa STV Želmíra Blašková-Habánová, s množstvom informácií, pôsobivými ukážkami a vítanou účasťou niektorých tvorcov, bol veľmi dobrý. Už z témy vyplývalo, že sa hovorilo predovšetkým o úspechoch. Problémov so zaraďovaním dokumentárnych diel do vysielania, s ich propagáciou či so spoluprácou s mladými filmármi, ktorí nie sú súčasťou koprodukčných projektov, sa dotkla iba jediná otázka. Žiaľ, na stretnutí s novinármi v Trenčianskych Tepliciach nebol nikto, kto by na ňu dokázal kompetentne odpovedať.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.