Loli paradička

Žánrovka Loli paradička prináša totiž stále aktuálny problém spolužitia majoritnej spoločnosti s rómskou minoritou, Loli2 resizepričom tento konflikt zobrazuje odľahčenou formou s bohatým arzenálom humoru a chytľavej muziky. V mysli sa vynoria spomienky na úspešné Hanákove (a Dušekove) Ružové sny či na Šulíkovho (a Leščákovho) Cigána, no podobnosť je predovšetkým tematická. V porovnaní s prvým filmom je Staviarskych Loli paradička menej poetická, v porovnaní s druhým oveľa odľahčenejšia a neodohráva sa v osade. Je však zaujímavé, že hoci Ružové sny vznikli v roku 1976 a Cigán v roku 2011, vnímanie odlišnej minority s jej svojským spôsobom života, emotívnym správaním a priamočiarym uvažovaním sa v majoritnej societe nemení, predsudky, z ktorých sa už stali klišé, majú silné korene, riešenie konfliktu je stále v nedohľadne.

Príbeh trpkej romantickej komédie so záhadným názvom Loli Loli11 resizeparadička (čo je populárna cigánska pieseň a znamená Červená paradajka) je jednoduchý, lineárny a komorný. Na jarmoku v bližšie neurčenom východoslovenskom mestečku ukradne mladá Rómka Veronka jednonohému predavačovi Milanovi dva turecké medy. Keď mladík zistí, že dievča je hladné, kúpi mu obed a prijme ho ako pomocnú predavačku. Vzájomná príťažlivosť sa postupne – cez sériu nedorozumení - mení na ľúbostný cit. Milanovi sa páči na dievčati pôvab i originálne správanie, Veronka v mužovi vidí najmä dobré srdce a príležitosť zakotviť v Loli3 resizerelatívnej istote. Outsiderov spoločnosti spája podobný osud – veď fyzický handicap a rómsky pôvod sú vo vnímaní okolia na rovnakej úrovni „postihnutia“. Dvojica sa rozhodne pre spoločný život, čo narazí na nepochopenie Milanovho najlepšieho kamaráta a spolupodnikateľa Jožka, no predovšetkým na tvrdý odpor matky, bývalej učiteľky, ktorá má silnú tendenciu stále riadiť synov život. V jej dlhom, emotívne preexponovanom až hysterickom monológu sú zhrnuté všetky predsudky voči Rómom, pričom mnohé z nich sa už zmenili na stokrát Loli4 resizeopakované klišé. Lenže ani Veronkini známi nechápu jej zaujatie „gadžom“ a podraziť ho pokladajú tak povediac za vec cti... Ľúbostný príbeh nedospeje do šťastného konca, čo podčiarkuje jeho vierohodnosť a presvedčivosť.

Námet a scenár napísali a snímku režírovali Víťo a Richard Staviarsky, pričom prvý z nich, otec, ročník 1960, je renomovaným slovenským prozaikom, opakovane nominovaným v prestížnej slovenskej knižnej súťaži. Debutoval síce až v roku 2007 Kivaderom – novelou z rómskeho prostredia, no okamžite Loli5 resizezaujal autenticitou, založenou na dobrej znalosti problematiky, ktorou sa zaoberal, čo sa potvrdilo v jeho ďalších knižkách: v zbierke krátkych próz Záchytka (2009), vo víťaznom titule súťaže Anasoft litera Kale topánky v roku 2012, v zbierke absurdných, čiernych grotesiek Človek príjemný (2014) či v novele Rinaldova cesta (2015) o putovaní rómskeho chlapca za rodinným šťastím. Autenticitou postavenou na dôvernej znalosti prostredia, ľudí a ich správania sa vyznačuje aj film Loli paradička. Jarmoky plné stánkov s gýčovým tovarom, pivom, borovičkou a mastnými, Loli6 resizenezdravými jedlami, folklórne festivaly s alkoholickými dozvukmi, zadymené krčmy s prekrikujúcimi sa štamgastmi, pitky a bitky, hlasní predavači, hurhaj a do toho nákazlivo temperamentná cigánska muzika – to všetko vytvára originálny kolorit východného Slovenska, ktorý sa tvorcom filmu podarilo preniesť na plátno a cezeň sprostredkovať divákom. Autenticitu prostredia a aktérov jednoduchého príbehu podčiarkuje použitý jazyk – charakteristická zmes dialektu, rómčiny a občas slovenčiny, v ktorej tak vierohodne znejú výborne napísané, vtipné, humorne trefné dialógy. (Myslím si, že strach z nárečia v tomto filme je neopodstatnený, autori nepoužívajú priveľmi írečité, málo frekventované výrazy. Výborný zvuk je výsledkom práce Martina Dzurňáka.)

Loli7 resizePremyslená réžia Richarda a Víťa Staviarskych sa prejavila aj v hereckom obsadení, postavenom na typovo výrazných, ale vizuálne neošúchaných tvárach prevažne z východoslovenských divadiel. Veronku hrá poslucháčka košického Konzervatória Jozefa Adamoviča Kamila Mitrášová, pôvabná dievčina s krásnymi očami a milým úsmevom. Jej hrdinka je žena s dušou dieťaťa – naivná, dôverčivá, neskazená, veriaca katolíčka. Verí aj v čary, povery a sny, tie jej, s temnou postavou muža v čiernom kabáte, veštia zlo, ktoré sa napokon dostaví. V jej Loli8 resizedomácom prostredí ju nevidíme, obraz osady filmárov nezaujíma, z Veronkinho rozprávania sa dá však ľahko zrekonštruovať jej dovtedajší život i naprojektovať budúcnosť, ktorej sa dievča chce rozhodne vyhnúť. Milan v podaní Michala Iľkanina, herca Divadla Alexandra Duchnoviča v Prešove, je pohoďák, ktorý nedáva najavo svoje trápenie s fyzickým handicapom. Žije s matkou, ktorá by rada riadila aj jeho intímny život, predáva na jarmokoch medovníkové srdcia a iné sladkosti, Loli10 resizes kamarátom Jožkom si rád vypije a spriada podnikateľské plány, ktorými by zbohatli. Do Veronky sa zamiluje a hoci si o Rómoch, čo ho sem-tam okradnú, tiež myslí svoje, táto konkrétna mu neprekáža. Vďaka láske sa dokáže vzoprieť energickej matke, jeho voľba je jednoznačná, no sny o šťastnom spolužití sa nenaplnia. Myslím si, že najvýraznejší a najzrelší výkon filmu podáva herec košického Štátneho divadla Michal Soltész v postave Milanovho najlepšieho kamaráta Jožka. Realista, pokiaľ nejde o jeho podnikateľské sny, skeptik, pokiaľ sa hovorí o Loli9 resizemanželstve, lebo to jeho nemožno označiť za vydarené, ako sa dozvedáme opäť iba z rečí. Zrejme je na vine Jožkova náklonnosť k fľaši. Možno aj trochu závidí Milanovi peknú partnerku, rád sa na ňu díva napríklad pri improvizovanej „módnej prehliadke“, ale neverí v ich spoločnú budúcnosť – tradícia nepustí. Štvoricu komorného príbehu o láske, tolerancii, predsudkoch a peniazoch dopĺňa herečka Divadla Jonáša Záborského v Prešove Kveta Stražanová ako Milanova panovačná matka, v bývalom režime súdružka učiteľka, teraz vraj zbožná žena, čo sa dozvedáme opäť iba z Jožkových spomienok. (Keďže je film Loli paradička postavený dominantne Loli9 resizena dialógoch, mnohé informácie majú iba slovnú, nie aj vizuálnu formu.) Herečka podáva aj tentoraz spoľahlivý výkon, možno trochu preexponovaný, keďže diktovaný rozhorčením nad opovážlivosťou „akejsi cigánky“ a sklamaním z poddajného syna. V epizóde recepčného v ubytovni, kde dvojica strávi búrlivú, ale nie erotickú noc (film je až prekvapujúco cudný, nedôjde v ňom ani k vášnivému bozku), sa predstaví populárny prešovský karikaturista Fedor Vico.

Lineárny komorný príbeh, ktorý má svojou problematikou širší spoločenský presah, sa odohráva v dynamickom tempe, ktoré je charakteristickým znakom zobrazovaného prostredia (strihali ho súrodenci Richard a Juraj Staviarsky.) Je plný života, Loli13 resizeslnka, veď leto je hlavné obdobie jarmokov, pestrých farieb a nákazlivo temperamentnej muziky (Víťo Staviarsky a Ľudová hudba Štefana Cínu). Kamera Ľubora Marka pozorne sleduje tváre a mimiku hlavných protagonistov, vyšantí sa v samopašnej atmosfére masových scén. Výsledným efektom synergie zohraného tvorivého tímu je pohodový, nielen letný film, vyvolávajúci v divákovi úsmev a dobrú náladu. Zasvätený obraz konfliktu slovenskej väčšinovej spoločnosti s nezvládateľnou rómskou minoritou, načrtnutý „ľahkým perom“ a akoby mimochodom, je vlastne bonus navyše.

Lili14 resizeLoli paradička, SR, 2019
Dĺžka: 89 minút
Námet, scenár, réžia: Víťo Staviarsky, Richard Staviarsky
Kamera: Ľubor Marko
Strih: Richard Staviarsky, Juraj Staviarsky
Hudba: Víťo Staviarsky, Štefan Cína
Produkcia: Marka Staviarska
Hrajú: Kamila Mitrášová, Michal Iľkanin, Michal Soltész, Kveta Stražanová, Fedor Vico, Vasiľ Rusiňák, Dominik Doktor, Peter Kudráč a ďalší
Premiéra v SR: 18. júla 2019
Distribúcia: Forum Film
Foto: Forum Film

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.