Z Berlína a Cannes na Art Film Fest do Košíc
Legendárny americký režisér Jim Jarmusch rozosmial francúzske publikum svojou hororovou komédiou Mŕtvi neumierajú (The Dead Don't Die, 2019). Bill Murray, Adam Driver, Steve Buscemi, Tilda Swinton, ale aj hudobníci Tom Waits či Iggy Pop v nej musia čeliť „zombie nákaze“. Pokojné mestečko Centerville sa zmení na bojisko s hordami nemŕtvych a miestny policajný tím spojí sily s podivným odborníkom na márnice, aby začínajúcu vojnu vyhrala živá časť populácie.
V programe festivalu bude figurovať viacero mimoriadnych titulov z tohtoročného Berlinale. Veľkú cenu poroty tam získal najnovší film režiséra Françoisa Ozona Z milosti božej (Grâce a Dieu, 2019), ktorý rozpráva o šokujúcom príbehu z lyonskej diecézy, kde zdokumentovali viac ako 70 prípadov sexuálneho zneužívania detí tamojším páterom. Režisér sa podľa vlastných slov sústredil na slobodu prejavu a následky slobody prejavu obetí zneužívania. Jeho dielo je podľa prvých ohlasov nekompromisnou a adresnou kritikou konkrétneho kňaza, ale aj špičiek francúzskej katolíckej cirkvi.
Výraznú pozornosť v Berlíne vzbudil aj ostatný film nemeckého tvorcu Fatiha Akina U zlatej rukavičky (Der goldene handschuh, 2019). Divákov a diváčky zavedie do Hamburgu sedemdesiatych rokov minulého storočia, medzi notorických alkoholikov, prostitútky, gamblerov a ďalšie stratené duše. Medzi nimi sa pohybuje aj robotník Fritz Honka, ktorý z obľúbenej krčmy berie ženy k sebe domov, odkiaľ sa žiadna z nich už nevráti… Portrét psychopatického násilníka je zároveň štúdiou o odvrátenej strane dobového ekonomického zázraku v Nemecku a podľa vyjadrenia magazínu Indiewire ide o „najhnusnejší film, aký sa kedy premietal v súťaži top festivalu“.
Wang Xiaoashuai je jedným z hlavných predstaviteľov nezávislej čínskej kinematografie, ktorý zostáva verný pravde svojho umenia aj napriek komercializácii čínskeho filmového trhu. Wang Jingchun a Yong Mei si z Berlína odniesli Strieborných medveďov za najlepší mužský i ženský herecký výkon v jeho filme Zbohom, môj syn (Di jiu tian chang, 2019). Stvárňujú rodičov, ktorým sa šťastný život zrúti utopením syna a naspäť sa im ho nepodarí vystavať ani po presťahovaní do veľkého mesta a adopcii. Rodinná melodráma je rozsiahlou freskou, mapujúcou tri desaťročia čínskej histórie, zároveň však rozpráva citlivý príbeh šťastia, pokory a porozumenia.