Nebezpečné city (Remélem legközelebb sikerül meghalnod)

To, že Eszter nie je len jedna z mnohých, vie aj jej učiteľ angličtiny. Aj preto s ňou udržiava viac ako dôverný vzťah. Režisér Michael Schwechtje tak na filmové plátno prináša klasický a mnohokrát prezentovaný príbeh intímneho vzťahu medzi učiteľom/učiteľkou a neplnoletým žiakom/neplnoletou žiačkou. Presne ako Jim (Matthew Broderick) a Nebezpecne4 resizeTracy (Reese Witherspoon) v snímke Election (1999), Sheba a 15-ročný študent v Sexuálnom škandále na škole (2006) s vynikajúcou Cate Blanchett či Hannah (Katie Holmes) a Tripp (Michael Douglas) v Skvelých chlapoch (2000). Tento univerzálny, väčšinou aj fatálny, príbeh sa môže kedykoľvek odohrať na ktorejkoľvek škole a kdekoľvek vo svete.

Schwechtje však v porovnaní s ostatnými mileneckými príbehmi ponúka snímku s miernym ozvláštnením a posunom. Približne tri štvrtiny filmu ponúkajú pohľad na príbeh z perspektívy samotnej Eszter. Hĺbka, ale aj rozsah informácií je viazaný výlučne na ňu. Na to, ako prebieha jej vzťah so zadaným a výrazne starším mužom, ako prežíva vzostupy i pády ich Nebezpecne3 resizeromance. A keďže ide o vzťah „na diaľku“, v jej živote sa, úplne prirodzene, objavuje i niekoľko ďalších nápadníkov a vzťahov. Pre dospelého diváka sa táto časť príbehu javí pomerne nudne, naivne, až banálne. Opätovný záujem o príbeh prichádza až v momente nečakaného zvratu v príbehu. Zrazu sa ocitáme v tých istých situáciách a na tých istých miestach. Všetko však pozorujeme z úplne iného uhla pohľadu. Reflektovaný príbeh tak konečne naberá nový rozmer.

Nebezpečné city vytvárajú špecifické univerzum, kde postavy oscilujú medzi svetom detským a tínedžerským. Vo veku, kedy Nebezpecne5 resizesa ešte pohybujú po tenkej čiare prechodu do dospelosti s jemnou reminiscenciou podvedomého detstva. Dôkazom toho je i hlavná hrdinka. Jej dúhové vlasy i nezvyčajný vzťah so starším učiteľom sú akýmsi symbolom (takmer) dospelosti. No záujem o, v našich končinách nie veľmi populárne, japonské anime a mangu je alternatívou k detskému večerníčku. Podobne ako Hello Kitty šampón na okraji vane, farebné oblečenie a všetky unicorn colors okolo hlavných detských postáv, ktoré sú v porovnaní s okolitým čiernobielym svetom dospelých fantastické.

Napriek tomu, detskí, respektíve tínedžerskí hrdinovia, vôbec Nebezpecne6 resizenekonajú zle. Tvorcovia ich netlačia do toho, aby boli starší, múdrejší, ani skúsenejší. Eszter je síce dobrosrdečná, ale jednoduchá dievčina. U Bena síce nastáva mierny posun, ale naďalej ostáva tým, ktorý šikanuje slabších. No a Peter nikdy neprestúpi svoju komfortnú zónu a nevychádza nad rámec svojich pomerov. Vidíme sú teda sú zobrazené ako archetypálne typy, no ide o autentické postavy, ktoré nezaujíma ich nič iné ako vzťahy, hierarchia a spontánna reakcia.

Zaujímavé nie sú len detské postavy, ale aj ich rodičia. Dobre definované postavy medzi sebou komunikujú vo forme tichých, Nebezpecne7 resizeneverbálnych dialógov. Medzi rodičmi a deťmi je cítiť obrovskú generačnú medzeru, dieru a tá sa s novými skúsenosťami a dospievaním detí neustále zväčšuje. Rodičia sa so svojimi deťmi priam zúfalo snažia nadviazať kontakt a nepriamo im ukázať, ako by sa mali správať. Eszter si v podstate myslí, že nerobí nič zlé, pretože aj jej matka spáva so starším mužom, Petrova matka si domov privádza príkladného muža, ktorý by sa nikdy nezachoval ako agresívny Beni. To všetko vytvára dôveryhodnosť Nebezpečných citov Michaela Schwechtjeho.

Na filmoch je však najcennejšie to, že sú schopné divákovi Nebezpecne9 resizepredložiť určité otázky, na ktoré hľadá odpovede, alebo určitý apel. Sociálny, politický, spoločenský a podobne. Nebezpečné city v tomto zmysle apelujú na nebezpečenstvo a MOC sociálnych sietí. Ide o akýsi side effect sveta s neodmysliteľným výdobytkom modernej technológie a neobmedzenej otvorenosti nášho súkromia svetu. Je to nástraha číhajúca na neskúsenosť a naivitu mladých ľudí. Poukazuje aj na devastačné dôsledky majú sociálne siete v spojení s naším okolím na psychiku neistých mladých ľudí v tinedžerskom veku.


Nebezpecne resizeNebezpečné city (Remélem legközelebb sikerül meghalnod), Maďarsko, 2018
Dĺžka: 96 minút
Scenár a réžia: Mihály Schwechtje
Kamera: Máté Herbai
Strih: Szabolcs Kovari
Hudba: Péter Bernáth, Balázs Szabadi, Bálint Tóth
Hrajú: Szilvia Herr, Kristóf Vajda, Csaba Polgár, Dávid Rácz, Judit Lénárt, Olivia Csúcs, Judit Schell, Judit Rezes, Róbert Kardos, Zsanna Lehóvzki, Pál Mácsai a ďalší
Distribúcia: Vertigo Distribution
Premiéra v SR: 2. mája 2019
Foto: Vertigo Distribution

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.