Filmový kabinet uvedie súčasné filmy vybočujúce z mainstreamu

Všetky projekcie budú spojené s lektorskou prednáškou a diskusiou. Séria troch stretnutí pod názvom Filmový kabinet Extra nadväzuje na hlavnú tému semestra skončeného v januári tohto roka, venovaného súčasnej kinematografii. Lektori v ňom predstavili diela desiatich tvorcov, o ktorých na základe ich doterajšej tvorby predpokladajú, že budú tvoriť dejiny. Aktuálny výber filmov pokračuje v tejto línii.

Prvým z trojice filmov je dráma Vdovy (2018) britského režiséra Steva McQueena, ktorý sa už v mladosti konfrontoval so spoločenskými predsudkami. Od neskoršieho štúdia výtvarného umenia a vizuálnych médií sa stále viac profiluje ako autor, ktorý je zástupcom hlasu spoločensky potláčaných skupín. Podľa lektora Filmového kabinetu Juraja Oniščenka „McQueenov aktívny autorský postoj nie je na radikálnej strane revolúcie, ale je postojom, ktorý odhaľuje ´telo´ člena menšiny nazerané ako miesto stretu dvoch síl: utláčajúceho spoločenského násilia politiky a duchovnej rezistencie člena potlačenej menšiny“. Jeho film zobrazuje prostredie dnešného Chicaga ako miesto brutálneho zločinu prerastené korupciou a je ukážkou toho, že McQueen dokáže pracovať aj v oblasti žánrovej kinematografie s pozoruhodnými výsledkami.

oniasilvio resizeNa aprílovej projekcii bude výnimočne v predpremiére uvedený najnovší film talianskeho režiséra Paola Sorrentina Oni a Silvio (2018), tematizujúci súkromie miliardára, mediálneho magnáta a dlhoročného predsedu talianskej vlády Silvia Berlusconiho. „Tvorba Paola Sorrentina sa odvíja dvomi smermi. Autor vo svojich filmoch zobrazuje jednak súkromie postáv a jednak spoločensko-politickú panorámu. V neskoršom období jeho tvorby sa tieto dva prúdy stále viac miešajú v snahe vytvoriť dialogický mnohohlas prepojenia súkromného s verejným,“ približuje Oniščenko. Vo svojej najnovšej provokatívnej komediálnej dráme Sorrentino s výrazným prispením svojho dvorného herca Toniho Servilla nahliada do súkromia kontroverznej postavy a ponúka pohľad na mrazivé a mnohokrát groteskné situácie. Zároveň sa pýta, aká je najväčšia ľudská túžba a či je možné ju dosiahnuť tak, že človek pri tom nestratí vlastnú tvár.

Na záver špeciálneho vydania sa premietne film Lászlóa Nemesa Súmrak (2018), v ktorom dvadsaťročná Irisz prichádza do Budapešti na počiatku 20. storočia po tom, čo strávila dospievanie v sirotinci, a je náhle konfrontovaná s vlastnou minulosťou a temným tajomstvom svojej  rodiny. Podľa Oniščenka Nemesove filmy vybočujú z dominantných trendov súčasnej kinematografie. S odvolaním sa na francúzskeho filozofa a teoretika výtvarného umenia Georgea Didiho-Hubermana prízvukuje, že „Nemesovi sa podarilo vytvoriť novú estetiku rozprávania, ktorá je nanovo schopná taktilne až fyzicky uchvátiť diváka. Pokiaľ je potrebné túto estetiku teoreticky podchytiť a formulovať, jej zásadné novátorstvo spočíva v dialektickom a novátorskom skĺbení realizmu a fikcie. Didi-Huberman ju dokonca provokatívne navrhuje nazvať dokumentárnou rozprávkou.“

Pred každou z týchto projekcii sa uskutoční úvodná prednáška, po uvedení filmu bude nasledovať diskusia s lektorom Jurajom Oniščenkom. Stretnutia sú otvorené pre širokú verejnosť, vstupné je 5,00 € / 4,00 € na jedno stretnutie, frekventanti predchádzajúceho semestra Filmového kabinetu majú po predložení cinepassu zvýhodnené vstupné 3,00 €. Prvý semester cyklu Filmový kabinet 4, venovaný ranému obdobiu kinematografie, sa začne na jeseň 2019.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.