Roma

Začnem trochu obšírnejšie, ale hneď na úvod zdôrazním, že Roma je mimoriadny film a nevznikne každý rok. Všetko to asi  začalo v roku 2000, keď sa objavil na filmovej scéne Alejander Gonzáles Inarritu s filmom Amores perros Roma2 resize(Láska je kurva), ktorý  okrem iného vyniesol na výslnie herca Gaela Garciu Bernala. A potom to už išlo bleskovo –  čoskoro sme objavili snímky Giullerma del Tora a Alfonsa Cuaróna. Los tres amigos (Traja priatelia), ako sa im hovorí, vleteli do filmového sveta raketovým spôsobom, očarili obecenstvo, získavali ceny a triumfovali na Oscaroch. Môžete so mnou nesúhlasiť, ale momentálne je mexická kinematografia na vzostupe a najmä udáva tón. Darí sa im. Tak ako sa onoho času darilo Francúzom, Talianom, Angličanom i československému filmu. Ale vždy sa takého víťazné obdobie raz skončí, a preto nechápem, prečo by sme tentoraz nemali Roma9 resizepriznať prvenstvo Mexiku. Tým nechcem povedať, že v iných krajinách nevznikajú pozoruhodné filmy, napríklad v Poľsku, Maďarsku, Číne a inde, ale diela Los tres amigos sú iné, osobité a nenapodobiteľné. Prosto sú na špici. A kto sa zaoberá s filmom to vie. Preto toľko rečí o tom, že filmom roka na Oscaroch sa mala stať Roma. Mala. O čo veľkorysejší boli Briti, ktorí to na cenách BAFTA uznali. Nevidela som Green Book (Zelenú knihu), ale podľa ukážok a obsahu to bude zrejme po profesionálnej stránke vynikajúco zvládnutý film, ale ničím mimoriadnym a osobitým, presahujúcim rámec dobrej profesie, kinematografiu Roma3 resizeneobohatí. Už teraz si dovolím povedať, že filmom roka nebude. A takéto faux pas sa stalo na Oscaroch už neraz.Takže buďme radi, že Cuarón, ktorý chcel byť pôvodne kozmonautom sa s týmto snom vysporiadal už vo farebnej Gravitácii a v čierno-bielej Rome zletel z galaxie do hĺbky ľudskej duše, dostal sošku za réžiu, kameru a najlepší cudzojazyčný film.

Ťažko sa mi začína písať o samotnom filme, lebo sa mi vnucujú samé superlatívy a nerada by som to, napriek tomu, že ma očaril, prehnala. Príbeh nás zavedie do 70. rokov hlavného mesta Mexiko City, konkrétne do štvrte Colonia Roma. V centre pozornosti je mnohodetná rodina zo strednej vrstvy, ktorej Roma13 resizeotec je večne na služobných cestách a nakoniec vysvitne, že za jeho neprítomnosťou je iná žena a rodinu opúšťa. Matka so štyrmi deťmi, babičkou a dvomi pomocnicami zo začiatku hrajú dokonale svoje úlohy, aby deti nič nezbadali a všetko išlo ako predtým. Hlavnou hrdinkou príbehu je Cleo (Yalitza Aparicio, nominovaná na Oscara v kategórii najlepšia herečka), dievča pochádzajúcu z pôvodných už nepočetných obyvateľov Mexika. Cleo je dobráčka od kosti, svojmu priateľovi absolútne dôveruje až do chvíle kým jej kurióznym spôsobom nezdúchne. Tak, ako Roma11 resizesa problémy rodiny komplikujú tak sa komplikuje aj život naivnej Cleo. Bojí sa povedať seňore Sofii (Marina de Travira, takisto nominovaná na Oscara v kategórii najlepší herecký výkon vo vedľajšej úlohe), ktorá ju šokuje tým, že nič zlé na jej tehotenstve nevidí, oni sa o ňu postarajú, ani ju len nenapadne prepustiť ju.Takisto sa zachová aj babička. Pokus dievčaťa vyhľadať svojho milého nedopadne dobre a dieťa pri pôrode zomrie. Rodina sa potom vyberie k moru, aby tam deťom oznámili, že otec sa už domov nevráti. Zoberú aj nešťastnú Cleo, s poznámkou, že je na dovolenke, deti ju nemajú Roma6 resizeobťažovať. Medzitým sa na pozadí rodinných problémov odohrajú dramatické spoločenské nepokoje, na ktoré takmer doplatí aj Cleo. Dve scény filmu sú kľúčové – Clein pôrod a záchrana detí z hlbĺn mora, ktoré diváka emocionálne silne zasiahnu a nejednému vyhŕknu aj slzy.

Takto v krátkosti zhrnutý dej v podstate o filme nič nepovie. Cuarónov opus Roma je tak jednoduchý, že už jednoduchší ani nemôže byť. Nijaké intelektuálne úvahy, nijaké inotaje, náznaky síce sú, ale len pre vnímavého diváka. Čaro snímky je v Roma15 resizejednotlivostiach, maličkých detailoch, veciach, ktoré sa aj nám každému prihodia. Roma je filmom o skutočnom živote, súdržnosti rodiny, súdržnosti ženskej a o láske. Láske k mužovi, deťom, rodine. Mozaika filmu je tak jednoduchá a zložitá zároveň, že sa slovami ani vyjadriť nedá. Napríklad potvora pes akoby naschváľ denne zašpiní chodbu hovienkami, ktoré Cleo nestačí odpratávať a deti sa tešia, že otec do nich šliapne, hra Cleo s chlapcom na mŕtvych, ako si Cleo medzi Roma12 resizekaratistami dokáže udržať nohu v čudnej polohe, čo nedokážu ani muži, priznanie, že to dieťa ani nechcela a mnohé iné maličkosti sú nezabudnuteľné. Možno si poviete to sme už videli. Videli, ale nie v takom kontexte a tak prezentované. Napriek spomínanej jednoduchosti je to film mnohovrstevný a kým sa prepracujete pod každú jeho skrytú vrstvu chvíľu to trvá. Snímka dlho doznieva ešte po premietnutí filmu a možno si jej hĺbku uvedomíme až po odstupe. Páči sa vám čím ďalej tým viac. Ale ani jeho posolstvo sa nedá celkom jednoducho definovať, nie je prvoplánové. Roma hovorí o tom čo je v živote Roma7 resizepodstatné a dôležité, o láske, ktorá je esenciou života, o ženskej sile a spolupatričnosti, ale tiež o láske k deťom a rodine, ale tiež o nezlomnosti človeka, jeho viere v lepší život aj keď mu osud nie je naklonený. Je to oslava ľudskej sily a jeho schopnosti pobiť sa s nepriazňou osudu.

Roma, dalo by sa povedať, že je aj esenciou vizuálneho majstrovstva. Kamera sa dá nazvať len slovom bravúrna. Cuarón obrazom viac povie ako slovami. Každá maličkosť má svoj zmysel, nič nie je náhodné. Veď svoju veľmi osobnú snímku, ktorú poskladal z čriepok svojho detstva, sám napísal, Roma14 resizerežíroval, bol jej kameramanom a do istej miery aj strihačom. Ale aj mnohovrstevnosť, komplexnosť a farebnosť charakterov hrdinov je obdivuhodná a čo je najdôležitejšie detaily sú vyjadrené len v náznakoch a gestách. Spomínaná scéna pôrodu v nemocnici a pláž sú nezabudnuteľné. Vraj skoro všetko čo na plátne vidíme sú jeho spomienky na detstvo a len malá časť je fikcia. Myslím si, že aj keď zdôrazňuje, že je to hold jeho detstvu, zrejme to aj tak cíti, dodal filmu niečo o čom možno ani sám nevie. Dodal vieru v človeka, vieru v lásku, silu nevzdať sa a chuť začínať znovu. Roma je geniálna vo svojej jedinečnej jednoduchosti a nemyslím si, že sa podarí niekomu ju v krátkom čase ju prekonať.
 
Roma4 resizeRoma, Mexiko, USA, 2018
Dĺžka: 135 minút
Réžia, scenár, kamera: Alfonso Cuarón
Producenti: Alfonso Cuarón, Nicolás Celis, Gabriela Rodriguez
Strih: Alfonso Cuarón, Adam Guogh
Scénografia: Eugenio Caballero
Kostýmy: Anna Terrazas
Distribúcia: Netflix
Premiéra v SR: Netflix, Kino Lumière (Bratislava) a mimoriadnych premietaniach

Doplnenie: Film Roma sa hrá vo viac ako 600 kinách na celom svete, z toho 100 v USA. Jednotlivé projekcie rieši Netfix priamo s konkrétnymi kinami. V Česku sú to pražské kina Světozor, Bio Oko a Kino Aero, brnenské kino Scala a Bio Central v Hradci Králové. Na Slovensku Romu premietali od 1. do 13. 2. v košickom kine Úsmev. Od 1. februára až do konca marca možno film vidieť iba v bratislavskom Kine Lumière.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.