Dievča (Girl)

Faktom však je, že nástupom globálne distribuovaných „mainstreamových deväťdesiatkových“ filmov, ako Philadelphia alebo Hra na plač sa postupne dostávali viac do pozornosti médií a širokých diváckych vrstiev, než tomu bolo napríklad Dievca resizepri dielach undergroundových režisérov typu Kenetha Angera od druhej polovice 20. storočia. Naopak, tvorcovia majú špeciálne dnes pred sebou nesmierne ťažkú úlohu, aby nespadli svojou striktnou zainteresovanosťou do tézovitosti a neopakovali len klišé typu netolerantnosť jednorozmerného okolia, neprijatie inakosti v rámci rodiny, či len jednoducho kritika spiatočníckeho myslenia väčšinovej spoločnosti prezlečeného do formy konzervatívnosti, bez hlbšieho ponorenia sa do problematiky, aké si daná skupina ľudí zaslúži. Dievča 27 - ročného belgického režiséra Lukasa Dhonta patrí, našťastie, do sorty snímok snažiacich sa človeka odlišujúceho sa vo svojom prostredí pochopiť do maximálnej možnej miery a Dievca4 resizeukázať aj vedľajšie postavy ako nečiernobiele charaktery.

Lara je na prvý pohľad normálna dnešná tínedžerka. Je dostatočne pohľadná, takže núdzou o záujem chlapcov by rozhodne musieť netrpela. Má milujúceho otca, ktorý je zároveň jej dobrým kamarátom. Vďaka scénam, ako oslava narodením a záberom zo školy chápeme, že je obľúbená aj medzi príbuznými a spolužiakmi. Má navyše šesťročného bračeka, s ktorým rada trávi čas. V jej kariére baletky jej všetci, najmä otec, všemožne pomáhajú, takže v ceste nemá žiadne výraznejšie prekážky, v podstate iba vlastnú pubertu. Teda až na jednu „maličkosť, Lara sa narodila ako žena do mužského tela. V súčasnosti absolvuje Dievca12 resizehormonálnu terapiu a za prítomnosti otca navštevuje lekárske ambulancie kvôli príprave na náročnú operáciu zmeny pohlavia. Všetko však doposiaľ prebieha relatívne bez problémov, Lara má však jeden zlozvyk, ktorý by mohol spôsobiť pri zákroku určité zdravotné komplikácie.

Ako z načrtnutého deja vyplýva, námet Dievčaťa obsahuje niekoľko potenciálnych zdrojov konfliktov. Nájde sa v triede, na hodinách baletu, v rodine alebo v bytovke niekto, koho v skutočnosti Larina totožnosť irituje a dostane sa do stretu s tínedžerkou? Nebolo by vhodné vopred upozorňovať na to, akým smerom sa príbeh začne uberať a čo chce vlastne Lukas Dhont svojim, na festivale v Cannes dvoma cenami oceneným, filmom povedať. Istý čas sa vám môže zdať priebeh deja a Dievca7 resizerytmizované prestrihávanie medzi prostrediami, aké Lara pravidelne navštevuje, trochu monotónne a nikam nevedúce, Dhont však presne vie, kam chce svojho diváka dostať a považuje ho od začiatku za empatického a inteligentného a pre nikoho iného ani Dievča nie je určené. Konflikt totiž nachádzame predovšetkým v Larinom vnútri, čo sa odráža aj na spomínanej štruktúre scenára upriamujúceho sa na každodenný, repetetívny, ale navonok spokojný život mladého dievčaťa. Určitá monotónnosť snímky je tak jej jediným menším Dievca9 resizezáporom. Isteže, k tomu patria aj občasné nepríjemné situácie, ale je obdivuhodné, ako dokázal Dhont udržať všetko na uzde a nikdy neskĺznuť do polopatičnosti a zobraziť nám napríklad ostatné mladé baletky ako klasické zákerné tínedžerky známe z mainstreamovej kinematografie určenej rovnakému cieľovému publiku. Protagonist(k)a tu tak nedostáva jednoznačne rozpoznateľného antagonistu a svojim spôsobom zaňho môžeme označiť aj samotnú Laru.

Z uvedeného vyplýva, že Lara takmer po celý čas nezíde z plátna a v mnohom za pozitívnym prijatím snímky stojí Victor Polster v hlavnej úlohe. Sympatický, 17– ročný Bruselčan Dievca6 resizepredvádza možno ešte lepší výkon, než Timothée Chalamet v na prvý pohľad podobnom, ale vo svojom jadre úplne odlišnom, hite Povedz mi svoje meno. Pri troche šťastia by tak vysmiateho blonďavého mladíka mohol čakať podobne raketový štart kariéry ako v prípade spomínaného Američana. Dievča je prípad filmu, aký by sme mohli pomenovať už trochu pejoratívnym označením „európsky art“, v tomto prípade však ide vo všetkých smeroch o pochvalu. Presne takto by totiž „európsky art“ mal vyzerať.

Dievca3 resizeDievča (Girl), Belgicko, Holandsko, 2018
Dĺžka:105 minút
Réžia: Lukas Dhont
Scenár: Likas Dhont, Angelo Tijssens
Kamera: Frank van den Eeden
Strih: Alain Deesauvage
Hudba: Valentin Hadjadj
Hrajú: Victor Polster, Arieh Worthalter, Katelijne Damen, Valentijn Dhaenens, Oliver Bodart, Tijmen Govaerts, Magali Elali, Alice de Broqueville, Alain Honorez a ďalší
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 21. februára 2019
Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.