Giliáš (Goliat)

Jeho oceňovaný celovečerný debut Česť medzi zlodejmi (2015, Zvláštne uznanie pre nového režiséra na festivale v San Sebastiane, 5 domácich cien Guldbaggen) nám priblížil každodenné pretĺkanie sa životom dílerky drog a zároveň  ich konzumentky. Priniesol tak na plátno obraz života na okraji spoločnosti v súčasných „Benátkach severu“, Golias5 resizeŠtokholme, či že obrázok, aký často v kinách nevídame. Drsná sociálna dráma sa pomaly stáva Grönlundovým poznávacím znamením, pretože aj jeho novinka Goliáš je v prvom rade sociálnou drámou, avšak okorenená aj žánrovými ingredienciami psychologickej drámy a gangsterky. Obsahuje témy a motívy, aké poznajú diváci už zo spomínaného debutu, ako pouličný predaj drog, náhľad do kriminálneho prostredia a jeho pravidiel, zložité medziľudské vzťahy a strach o stratu strechy nad hlavou.

Hlavným hrdinom Goliáša je sedemnásťročný teenager Kimmie. Ten žije so svojou celkom početnou rodinou v jednej domácnosti a má rovnaké starosti ako jeho spolužiaci. Zaujíma Golias7 resizesa o svoju najlepšiu kamarátku, trávi čas so svojimi súrodencami a pofľakuje sa po vonku. Jeho otec musí však vďaka istej kriminálnej činnosti nastúpiť na relatívne krátky výkon trestu a chlapca čaká krst ohňom, tá skutočná maturita života. Matka je chorá a nemôže ísť pracovať, rodine narastajú dlhy a nová situácia si vyžaduje nové, dôkladne premyslené riešenia. Lenže ľudský mozog už raz funguje tak, že dávame prirodzenejšie prednosť tým zdanlivo jednoduchším riešeniam, sľubujúcim okamžité východisko a vidina rýchleho zisku peňazí dokáže spoľahlivo spôsobiť účinné zatemnenie mysle. Grönlund si ale dáva načas a dve hlavné postavy príbehu, otca a syna, nám predstavuje v možno až príliš dlhej expozícii. Zoznámime sa tu síce s celou rodinou aj najlepšou Kimmieho kamarátkou, ale okrem dvoch mužských postáv tu dostáva každý iba úlohu Golias4 resizedokresliť situáciu, premýšľanie a vzťah otca a syna. Matka a manželka ostáva doslova v pozadí príbehu, pričom jej vklad do príbehu by mohol znamenať oživenie pomerne otrepaného, ale stále divácky veľmi príťažlivého deja o tínedžerovi na životnej križovatke.

Taktiež parťáci z otcovej „družiny“ sú viac menej len akcentujúcim prvkom a vyhrotené sekvencie vždy cielene smerujú k posunutiu vývoja vzťahu oboch hlavných postáv a majú za úlohu vytvárať v Kimmieho duši a hlave konfliktné myšlienkové pochody. Takýto autorský prístup ponúka skvele prepracovaný psychologický náhľad do myslenia zločinca a človeka v období, ktoré najviac dokáže poznačiť jeho celoživotnú cestu. Goliáš sa začína preklápať zo sociálnej Golias8 resizevzťahovej drámy do gangsterského filmu niekedy pred polovicou stopáže, nakoniec vám však v pamäti najviac utkvie jeho druhá, omnoho vyhrotenejšia polovica. Tu si však pomáha značnými dejovými elipsami a mnohé necháva na predstavivosti diváka. Ťažko povedať, či stojí za rozhodnutím nenakrútiť napríklad prenasledovanie jedného člena partie a následné zatknutie políciou obmedzený rozpočet, alebo sa Grönlund bál, že by takáto akčná sekvencia mohla rozbiť jeho dôraz na psychológiu postáv a celkovú atmosféru. Mimochodom polícia tu absentuje úplne. Každopádne Goliáš aj so záverečnými titulkami nedosahuje ani nepísané pravidlo o minimálnej, obligátnej hodinke a pol strávenej v kine a vzhľadom na príťažlivosť námetu by sa nikto nezačal nudiť ani pri stopáži o 30 minút Golias3 resizedlhšej. Vyplnenej napríklad scénami, ktoré by dej dokázali ešte viac zdramatizovať a dodať mu na dynamike. Na druhej strane takto príbeh vzťahu otca a syna a boja o budúcnosť tínedžera pôsobí veľmi kompaktným a uceleným dojmom.

Najviac však scenár boduje myšlienkou, že každý si je za vlastný osud sám, i keď nikdy nevieme, či sa naše momentálne rozhodnutie ukáže v budúcnosti ako správne, či mylné. Čoho dôkazom nech je záverečná dilema hlavného hrdinu a veľký priestor na fabuláciu jeho nadchádzajúceho života. Kimmieho otec nie je žiadnou úbohou obeťou systému, jeho rozhodnutie vydať sa cestou zločinu pramení z jeho násilnej nátury a túžbe po zisku, ale iste aj, ako v prípade jeho syna, z vplyvu nesprávneho okolia. Ak má však na vás negatívny vplyv ten najbližší človek, tam už chce vzopretie sa „nespravodlivému osudu“ skutočne veľa odvahy.

Golias2 resizeGoliáš (Goliat),Švédsko, 2018)
Dĺžka: 88 minút
Scenár a réžia: Peter Grönlund
Kamera: Gösta Reiland
Strih: Dino Jonsäter
Hudba: Jphan Testad
Hrajú: Sebastian Ljungblad, Joakim Sällquist, Davina Robinson, Cornelia Andersson, Tuva Linghult a ďalší
Distribúcia: Film Europe Media Company
Premiéra v SR: 14. februára 2019
Foto: Film Europe Media Company

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.