Parralel
Pravdupovediac potenciálnemu divákovi môžu byť nejaké ohurujúce štatistiky ukradnuté. Dôležité je najmä to, čo sa bude odohrávať pred jeho očami v prítmí kina a aký to bude dávať zmysel. Aj napriek enormnému nárastu popularity slovenskej kinematografie v posledných rokoch stále panuje sčasti oprávnená skepsa pri príchode každého nového diela do distribúcie, vyžadujúceho od tunajšieho diváka zaplatiť rovnaké vstupné ako v prípade západných veľkoprodukcií. Parralel, našťastie, môžeme zaradiť k tým vydarenejším tunajším produkciám. Ponúka veľmi svojský, netradičný zážitok, dosiahnutý najmä výrazným autorským rukopisom svojich tvorcov, oddeľujúcich ho od ostatných domácich animovaných pokusov.
Hlavný hrdina príbehu sa volá Eric, žije v menšom byte v anonymnom meste osamelý život a spoločnosť mu po krátkom čase začne robiť pes. Vstáva o šiestej ráno, prechádza sa so štvornohým priateľom alebo sám v prázdnej mestskej štvrti. Z nejakého dôvodu uniká do sveta fantázie, predostretej vo svojej celej kráse divákovi, a ten sa začne pýtať, čo je vo veci. Onedlho sa na scéne objavuje jeho zrejme stratené a novonájdené dvojča (nechajte sa prekvapiť) a my začíname tušiť komplikovanejšiu scenáristickú hru. Horolezectvu oddaná dvojica sa rozhodne zdolať horu Parralel a čaká ich náročná cesta na vrchol. Do toho okrem fantazijných rozprávkových výjavov začnú zasahovať Ericove spomienky na minulosť. Veci začnú do seba zapadať až na samotnom konci a je chvályhodné, že táto skladačka dostane zmysel a tvorca názov záverečnej kapitoly „katarzia“ nemyslel ironicky, ale vnímavý divák sa jej skutočne dočká. Samozrejme, ide o veľmi subjektívne konštatovanie.
Režisér Matyas Brych mal zámer svojej snímke dodať ucelený, jasne štylizovaný ráz, založený na dôkladnom využití presne určenej farebnej škály a spôsobu animácie. Parralelu dominujú červená, modrá, ružová, fialová a ,samozrejme, aj čierna a biela farba a výsledkom je veľmi melancholická, vťahujúca a hypnotizujúca atmosféra. Fiktívny svet filmu je vyprázdnený, zrejme ide o metaforické vyjadrenie Ericovej osamelosti, prípadne poukázanie na jeho neochote sa s kýmkoľvek stretávať. Veď načo aj, keď má vlastné spomienky. Donekonečna sa však takto žiť nedá a Eric si to aj uvedomuje, ale zmieriť sa s okolnosťami, ktorých kompletný obraz sa nám naskytne až v samom závere, nie je vôbec jednoduché. Brych sa snaží častokrát v zobrazení mizanscény využívať osovú symetriu, či už je v scéne iba jedna osoba alebo dve. Postupom času, najmä pri zdolávaní vrcholu hory, už ale tento postup skôr opúšťa.
Brych sa vyjadruje vo svojom depresívnom, melancholickom a zároveň pozitívnom diele nielen prostredníctvom sugestívne pôsobiacich obrazov, ale aj premyslenou filmovou rečou. Rozprávaniu dominuje číslo osem, ako v naratívnej štruktúre, kedy je dielo rozdelené na osem kapitol, tak aj v čisto symbolickej a metaforickej. Pritom na tento spôsob komunikácie s divákom explicitne nepoukazuje, ale ho na podobné asociácie upozorňuje napríklad spomenutím doby cesty svetla zo Slnka na Zem. Ak si číslovku všimnete aj inde, už viete, že ide o motív a že ho tak môžete vedome vyhľadávať naprieč celým dielom a odniesť si z filmu nielen emocionálny, ale aj intelektuálny zážitok.
Snímke by to vďaka svojej melancholickej atmosfére a nie ľahkej téme slušalo v kinách možno viac v jesenných mesiacoch, na druhú stranu aj občasné prepnutie do kontrastného módu pri letných horúčavách v prítmí kina má svoje čaro. Brych sa evidentne inšpiroval japonskými anime snímkami, izolovanosť hlavnej postavy mi pripomenula zase ďalší animák pre dospelých Mary a Max viacero ďalších inšpiračných zrojov tu vycíti každý milovník animácie. Vďaka sympaticky animovaným a nahovoreným postavám rozhodne nejde napriek témam, ktoré scenár rieši vyslovene o depresívny film, pocit po precitnutí z jeho vysoko štylizovaného sveta môže byť naopak pre vnímavé publikum veľmi obohacujúci.
Parralel, SR, ČR , 2018)
Dĺžka: 82 minút
Réžia: Matyas Brych
Scenár: Matyas Brych, Viktor Flekáč
Animácia: Matyas Brych
Strih: Andrej Farba, Vladimír Kriško, Andrej Verešvársky
Hudba: Peter Bič Projekt, Dalibor Kocián
Hrajú (hlasy): Tomáš Maštalír, Zuzana Porubjaová, Daniel Heriban, Martina Kapráliková, Mirolsava Grozáková a ďalší
Distribúcia: Magic Box Slovakia
Premiéra v SR: 31. mája 2018
Foto: Magic Box Slovakia