Doba ľadová: Mamutí tresk (Ice Age: Collision Course)

Po debakli klasicky animovaného sci-fi filmu pre staršiu mládež a dospelých Titan A.E. (2000) sa filmové štúdiá 20th Century Fox o dva roky neskôr odvážili prísť s ďalšou animovanou snímkou. Využili novinku zvanú 3D počítačová animácia a nenechali nič na náhodu. Rázne zamietli plány tvorcov na nakrúzenie ambicióznej vážnej komediálnej drámy z praveku, prikázali príbeh prerobiť na tradičnú veselú rozprávku. A potom z nej nemenej rázne vyhádzali všetko, čo by filmu mohlo brániť v získaní certifikátu prístupnosti pre deti. Tak sa stratili drsnejšie slová, viaczmyselné vtipy, myšlienková hĺbka, ale aj ženská hrdinka – leňochodia samička Sylvia, ktorá pred premiérou vystupovala v reklamných traileroch.

mamuti tresk pub 120 560 102 4K UniversalColor WBŠtúdiá Pixar v spolupráci s Walt Disney Company zmenili celý segment rodinnej filmovej zábavy a latku nasadili poriadne vysoko: Toy StoryToy Story 2, Život chrobáka, Monsters, a.s. Svieže nové inteligentné a vtipné príbehy, dokonale charakterizované postavy, skvelá dramaturgia... ťažko na nich nájsť akúkoľvek chybičku. Ako-tak sa im so cťou dokázal vyrovnať azda len MravecZ, lenže ten bol variáciou komédií Woodyho Allena pre dospelé, intelektuálsky ladené publikum. Doba ľadová mala špičkovú animáciu, zaujímavé postavy mrzutého mamuta Mannyho, cynického šabľozubého tigra s dobrým srdcom Diega a chaotického, utáraného no priateľského leňochoda Sida, ale... v Toy Story ani Živote chrobáka nemuseli postavy konať v rozpore s logikou či svojím naturelom. To by sa ešte v rozprávke dalo tolerovať, keby sa príbeh prvej Doby ľadovej až príliš neponášal na kreslenú Knihu džungle a najmä na disneyovský digitálne animovaný film Dinosaurus. Z jašterov sa stali rôznorodé stvorenia, niektoré jašteroidné, iné cicavce. Z praopíc sa stali ľudia, ale podstata príbehu je tá istá: putovanie v tieni prírodnej klimatickej katastrofy a boj o záchranu stvorenia iného živočíšneho druhu. Z Dinosaura sú dokonca pomerne nezmyselne prevzaté aj ohňové scény s výbuchmi sopky. Skutočne sa za 60 miliónov dolárov nedalo urobiť niečo iné, nové, originálne? No tržby z kín vo výške 383,2 dokázali, že publikum vlastne  ani originalitu nepotrebuje. Bola by povestnými perlami, hádzanými ošípaným. O originalitu skrátka nie je na trhu záujem. Obchodníkom s filmovou zábavou bolo preto ihneď jasné, že narazili na zlatú žilu. Rozhodli sa ju vyťažiť až do dna a napokon ešte niekoľkokrát preosiať aj hlušinu. A tak dvojka, v ktorej sa črieda pravekých tvorov rozrástla o mamuticu Ellie a dve bláznivé vačice, si v roku 2006 za ústredný motív vybrala legendu o potope sveta a Noemovej arche. Investovaných 80 miliónov dolárov zúročila na tržby za vstupné do kín vo výške 660,9 milióna.

pub 120 670 184 4K UniversalColor WBDoba ľadová 3 z roku 2009 už žiadnu podobnú hlbšiu líniu nemá. Ak niečo varíruje, nuž len klasické príbehové schémy, rozprávačské postupy, stereotypy, kánony, schémy – a predchádzajúce časti série. Na prvý film sa ponáša tým, ako výdatne sa nechala inšpirovať osvedčenou disneyovkou Dinosaurus. A ak by sme už silou-mocou potrebovali nájsť korene v klasike, tak azda vo verneovke Cesta do stredu Zeme a v Stratenom svete A. C. Doyla. Nám, na východ od raja, však viac pripomenula vedecko-fantastický román Sannikova zem ruského klasika V. A. Obručeva a rovnomenný sovietsky film z roku 1973. O podzemnom svete, v ktorom sa zastavil čas. Napokon, ani Zemanova Cesta do praveku nie je úplne od veci. Rozpočet: 90 miliónov dolárov. Tržby zo svetových kín: 886,6 milióna.

Animátor brazílskeho pôvodu, predtým tvorca digitálnych vizuálnych efektov Carlos Saldanha zadanie opäť splnil na výbornú. Recyklát tém, motívov, postáv i odkazov z najrôznejších oblastí popkultúry predostrel na spôsob neveľmi objavného príbehu, ktorý je opäť najmä zámienkou na rozohranie série krátkych zábavných scénok, zväčša komických. A opäť to všetko pospolu funguje, nenudí, neuráža, takže divák rád toleruje nepôvodnosť či predvídateľnosť. Je to vďačný princíp, pretože umožňuje bez rizika i bez väčších nárokov na scenár nakrúcať stále nové pokračovania. Kým o ne bude publikum stáť.

publ 010 020 250 2K UniversalColor WBŠtvrtá Doba ľadová prišla do kín v roku 2012, krátko po konkurenčnom Madagaskare 3. Po prvý raz sa na réžii nepodieľal Carlos Saldanha, ktorý nakrúcal animák Rio. Ak sa výmeny v autorskom záprahu niekde prejavili, tak azda v úplnom zavrhnutí akýchkoľvek vyšších ambícií – rovnako čo sa týka rozprávania, príbehu i prípadných ďalších plánov a hlbších významov. Prvá Doba ľadová rozprávala aj o vzťahu ľudí a zvierat. O tom, že sa od seba zasa až tak veľmi nelíšime. Dvojka sa vtipne pohrávala s biblickými motívmi. Trojka už len prvoplánovo parafrázovala Cestu do stredu Zeme Stratený svet. Doba ľadová: Zem v pohybe netajila inšpiráciu inou komerčnou filmovou sériou - Pirátmi Karibiku. So sympatickou úprimnosťou nič nesľubovala. Len humor, založený na tom, že niekto niekam padá, potkýna sa, niekoho bije či sám inkasuje rany, alebo sa len smiešne tvári. Napodiv – dodnes to dokonale funguje. Ústredný štvorlístok (teda trojica Manny-Sid-Diego a osamelý bežec Scrat) je vymyslený a realizovaný tak šikovne, že svojich obdivovateľov vrchovato uspokojí hoci aj len kopancami do zadku a grimasami.

pub publ 300 180 191 2K UniversalColor WBPostavičky, staré i nové, kladné i záporné, sú typy, často abstrahované až do podoby komiksovej karikatúry a vzťahy medzi nimi sú jednoznačné, dané napevno raz a navždy ako v commedii dell'arte. Nič sa tu nespochybňuje, nič sa tu nerelativizuje, vyzdvihujú sa staré dobré hodnoty rodinnej súdržnosti, priateľstva a lásky. Skrátka nie je tu nič, čo by mohlo vyvolať protesty náboženských či etnických skupín a ochrancov ľudských, zvieracích, rastlinných či rodových práv. Nič, čo by mohlo zmiasť detského diváka v útlom veku okolo šesť rokov. No na druhej strane neurazí ani náročnejších dospelých divákov, hoci neponúka potešenie z myslenia ani z rozprávačského majstrovstva, nápaditosti a tvorivosti. Fanúšikovia od nej po predchádzajúcich častiach už asi nič nečakali, a tak nemohla byť sklamaním. Ideálna voľba v horúcich letných dňoch, keď sa človeku nechce pohnúť prstom ani rozumom. Rozpočet sa vyštveral na 95 miliónov dolárov, do pokladní svetových kín diváci priniesli o čosi menej ako minule - „len” 879,7 milióna. Tržby sú za vstupné do kín na Dobu ľadovú: Zem v pohybe. Ďalšie desiatky a stovky miliónov vyniesli televízne práva, disky DVD a BD, internetové video a predaj širokej škály hračiek, suvenírov i módy. Len v Spojených štátoch sa v rozmedzí rokov 2012 – 2014 predalo Doby ľadovej 4 na DVD a Blu-ray diskoch za 60 miliónov dolárov! Celá séria (bez najnovšieho filmu) má na účte tržby z kín prevyšujúce 2,8 miliardy dolárov.

pub 030 010 144 4K UniversalColor WBTím scenáristov piatej časti série, nazvanej Ice Age: Collision Course, viedli Michael J. Wilson (Most cez rieku Kwai, Doba ľadová, Príbeh žraloka), Michael Berg (Doba ľadová, Doba ľadová 3, Doba ľadová: Zem v pohybe) a Yoni Brenner (Doba ľadová 3, Rio 2). Režírovala remeselne zdatná no umeleckými sklonmi ani nápaditosťou nevynikajúca dvojica osvedčených rutinérov Mike Thurmeier (Doba ľadová 3, Doba ľadová: Zem v pohybe) a Galen T. Chu (Doba ľadová: Zem v pohybe). Nie náhodou je autorom námetu Aubery Salomon, špecialista na scenáre televíznych seriálov podľa úspešných filmov. Kompozíciu obrazu mal na starosti kameraman Renato Falcão (Rio, Doba ľadová: Zem v pohybe, Kráľovstvo lesných strážcov, Snoopy a Charlie Brown. Peanuts vo filme) a výtvarníkom bol Michael Knapp (Doba ľadová 3, Kráľovstvo lesných strážcov).

pub publ 300 270 145 2K UniversalColor WBI keď Doba ľadová vznikla ako čisto komerčný produkt a každé z pokračovaní sa čoraz viac prispôsobovalo platiacim divákom, ich vkusu, hodnotám, kvocientu, očakávaniam, najnovšia piata časť pri porovnaní s prvou vyzerá ako z iného sveta. Vážne i melodramatické tóny sú utlmené, hlbších myšlienok niet. Nahrádzajú ich všeobecne akceptované základné etické princípy. K pôvodnej trojici hrdinov pribudol celý ansámbel komických postáv a figúrok. Začína ich byť nadkritické množstvo. Je ich tak veľa, že narušujú divácku pozornosť a vnášajú do filmu chaos. Sujet je taký jednoduchý, ako sa len dá, ale fabulácia je doslova zmätená a vŕši jeden absurdný nezmysel na druhý. Veveričiak Scrat v zápale boja o žaľuď prenikne do mimozemského dopravného prostriedku uviaznutého v ľade, odletí s ním do vesmíru a rozpúta kozmickú kataklizmu. Jej následkom potom Zem ohrozuje roj asteroidov, ktorý však údajne už v dávnej minulosti viackrát vyhubil život na našej planéte. Skutočne, zdravý rozum ani logiku v tom nehľadajte!

pub 150 190 142 2K UniversalColor WBSid, Diego a Manny poslúchnu naliehanie bláznivo odvážnej jednookej lasice menom Buck a s celou perepúťou sa vydajú na záchrannú misiu. Cesta ich zavedie do Geotopie – sveta pripomínajúceho Pandoru z Avatara – uprostred obrovského magnetického kryštálu (alebo skôr krištáľu, kto sa v tom má vyznať?), kde neplatia fyzikálne zákony, príťažlivosť ani čas. Šialená lama tam vedie komunitu nemenej výstredných živočíchov. Lenže naši hrdinovia musia kryštál/krištáľ zničiť, aby jeho úlomky mohli použiť na vychýlenie približujúceho sa asteroidu z fatálnej dráhy. Medzitým sa musí Manny vyrovnať s tým, že jeho mamutia dcéra chystá svadbu a po nej chce aj s manželom odísť zdomácnosti. Rodinné problémy rieši aj Diego. Toto chaotické nespojité a z rôznorodých, tematicky, žánrovo ani poetikou nijako nesúvisiacich prvkov násilne poskladané rozprávanie nepoužíva žiadne náročnejšie postupy, je lineárne a predvídateľné. Neusiluje sa o pôvodnosť, presvedčivosť ani o napätie. Samo osebe je neuveriteľné a hlúpe, ale uvedomuje si to, priznáva to a vtipne to využíva, asi ako cirkusový klaun svoj smiešny výzor, priveľké topánky, plandavé sako, zmaľovanú tvár a gumový nos. Príbeh nie je ťažiskom filmu, ale len substrátom, z ktorého vyrastá to podstatné: humor.

publ 340 325 145 2K UniversalColor WBVšetkému dominuje bezuzdná zábava. Je základom a hlavnou atrakciou. Humor nehatený a slobodný tak, že Doba ľadová: Mamutí tresk pripomína najnovšiu časť inej animovanej série: Madagaskar 3. V mene vtipu je dovolené všetko, fantázii sa medze nekladú. Tvorcovia nečakajú, že si divák bude pamätať podrobnosti z predchádzajúcich filmov. V podstate predpokladajú, že si nebude pamätať to, čo videl pred minútou. Nieto že by o videnom začal aj premýšľať. Sled scénok, výstupov, žartov, komických dialógov a situačných gagov sa ako nefalšovaná klauniáda reťazí s obdivuhodnou ľahkosťou a suverenitou, ako v najlepších kreslených groteskách, ale občas sa ukloní i klasickému slapsticku nemej éry. Objektami i obeťami vtipov sa stávajú nielen postavy a diváci, fenomény a javy z popkultúry (mnohé pre väčšinu divákov mimo USA absolútne nepochopiteľné), ale dokonca i motívy, situácie a vtipy z predchádzajúcich častí, takže nastáva dokonalý metahumor, ktorý má v bláznivosti, absurdnosti a pestrofarebnej nápaditosti blízko k poézii dadaizmu. Výsledný dojem posilňujú do poslednej podrobnosti premyslené výtvarné riešenia spolu so špičkovou animáciou a hudbou, ktorú tentoraz skomponoval John Debney. Radostnú oslobodzujúcu hravosť a bláznivosť presne vystihuje i slovenský preklad a dabing.

pub 120 540 134 4K UniversalColor WBZ hrdinov sa stali šašovia. Manny, Sid a Diego za štrnásť rokov urazili neuveriteľný kus cesty od dobrodružnej melodrámy s istým ideovým podhubím, precízne stavanou atmosférou a silnými emóciami až po dadaistickú, radostne chaotickú znôšku komických situácií, vtipov, slovných hračiek a situačných gagov. Len máločo je v nej nové a pôvodné – ak vôbec niečo. Napriek tomu je táto psychedelická jazda v horúcich letných dňoch príjemným výplachom mysle, oddychom od všetkého (vrátane myslenia) a výstrednou atrakciou, ktorá si svoje publikum nepochybne nájde.

Spolurežisér Galen T. Chu potvrdil, že na ďalšej časti sa už pracuje. Ak filmári budú chcieť prísť s niečím ešte bláznivejším, atraktívnejším a zároveň prostoduchejším, nebudú to mať ľahké.

Doba ľadová: Mamutí tresk (USA 2016)
Ice Age: Collision Course
94 minút.
Scenár: Michael Berg, Yoni Brenner, Aubrey Solomon, Michael J. Wilson. Réžia: Mike Thurmeier, Galen T. Chu. Kamera: Renato Falcão. Strih: Christopher Campbell, Erin Crackel, James Palumbo. Hudba: John Debney. V slovenskom znení účinkujú: Richard Stanke, Jozef Švoňavský, Miloslav Kráľ, Elena Podzámska, Bianka Bucková, Viktor Horján, Tibor Frlajs, Gabriela Dzuríková, Marek Suchitra, Kristína Turjanová a ďalší.
Slovenská premiéra 14. júla 2016
Foto: CinemArt

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.