Hurá na futbal (Metegol)

Metegol je prvý argentínsky celovečerný digitálne animovaný film s priestorovým obrazom. Nič na tom nemení fakt, že na jeho vzniku sa podieľali aj filmári zo Španielska, Indie a Spojených štátov. Rozpočet prekročil 21 miliónov dolárov, čo znamenalo historicky najdrahší argentínsky film všetkých čias a najdrahší digitálne animovaný film v rámci celej Latinskej Ameriky. 56 metegolNo hoci sa doma v Argentíne stal aj najúspešnejším, najnavštevovanejším argentínskym filmom, ani rekordné tržby mu nezabezpečili zisk, a tak sa dva roky po premiére vybral po zárobok do sveta.

Argentínsky scenárista a režisér Juan José Campanella sa v Spojených štátoch presadil najmä ako tvorca televíznych seriálov Zákon a poriadok, Zločinné úmysly, Dr. House a ďalších. V roku 2010 získal Oscara v kategórii cudzojazyčných filmov za svoju kriminálnu drámu El Secreto de sus ojos. Námetom pre jeho animovaný debut sa stala populárna knižka Memorias de un wing derecho (Pamäti pravého krídla) argentínskeho autora komiksov a spisovateľa Roberta Fontanarrosu o oživených figúrkach z barového stolného futbalu.

hura na futbal metegolAmadeo je zakríknutý ostýchavý pikolík z baru v provinčnom argentínskom meste – a majster stolného futbalu. S guľôčkou a figúrkami na otočných tyčiach dokáže divy. Keď sa nikto nepozerá. Kamarátka Laura ho vyprovokuje, aby sa v stolnom futbale postavil proti arogantnému nafúkanému rovesníkovi a potupne ho porazil. Urazený vyzývateľ ujde, ale po rokoch, už dospelý, sa vráti ako svetoznáma futbalová hviezda. Kúpi si celé mestečko a chce ho zrovnať so zemou, aby na jeho mieste postavil obrovský futbalový štadión. Iba Laura a Amadeo sa mu stavajú na odpor. Nečakanú pomoc im poskytnú oživené figúrky zo stolového futbalu.

Príbeh otrepaného typu zloduch-kráska-outsider sa končí veľkolepým zápasom v skutočnom futbale, keď proti pyšným sebaistým profesionálom nastúpi jedenástka najväčších miestnych čudákov, slabochov, zlodejíčkov, bezdomovcov a lúzrov. Nechýba ani pán farár. V hre nie je nič menšie ako osud celého mesta (čo je trošku čudné, lebo sa hrá na novom obrovskom štadióne, ktorý teda musel vzniknúť, takže samotné mesto by nemalo existovať, čiže nie je jasné, o čo sa vlastne hrá).

105 metegolNezmyselností, logických omylov, scenáristických naschválov, somárskych mostíkov i rôznych nevysvetlených čudesností je film plný. Rámec tvorí rozprávanie hlavného hrdinu svojmu synovi, no nedozvieme sa prečo, ani aký výsledok prinesie a pre samotný film tento rámec nemá žiadny význam. Začína sa vtipnou citáciou na ikonickú scénu úsvitu ľudstva z filmu Stanleyho Kubricka 2001: vesmírna odysea, ale ďalších podobne účelných paródií sa nedočkáme. Pokračuje pôsobivou napínavou scénou súboja v stolnom futbale, ale ani takýchto scén vo filme viac niet. Zaujme zvláštnym a nijako nevysvetleným laboratóriom plným bizarných živočíchov v sídle ústredného futbalového zloducha, no nedozvieme sa, či futbalová star je vo voľnom čase aj šialeným vynálezcom, ani prečo sa zameral na chov pštrosov s kopačkami namiesto hláv a inej podobnej hávede. Všetko sa končí veľkolepým futbalovým zápasom, za ktorý si milovníci tohto športu v radoch divákov môžu pripísať body naviac. A medzi tým… medzi tým je asi päťdesiat minút hlušiny, vaty, naťahovania času, nastavovania, keď sa zoznamujeme s oživenými figúrkami a ony sa zoznamujú so svetom.

89 metegolVäčšina humoru sa zakladá na prostoduchých akciách alebo na nepatričných reakciách. Skrátka – je to ten typ humoru, ktorému by mali porozumieť aj futbaloví fanúšikovia. Nemenej prostoduchý je i príbeh – ak sa tu vôbec dá hovoriť o príbehu. Postavy ani vzťahy medzi nimi nie sú detailne prekreslené ani zaujímavé. Animácia je na pomery Latinskej Ameriky špičková, ale typicky latinskoamerická: plná kontrastov, odleskov, ligotania, zábleskov a žiarivých farieb. Postavy ani prostredia sa výtvarným riešením nijako nevymykajú zo štandardu tretej ligy animácie. Čím pestrofarebnejšie a naleštenejšie na povrchu, tým prázdnejšie vo vnútri.

Navnivoč tu prichádza toľko sviežich nápadov, miera absencie hravosti tvorcov je taká vysoká a ich neschopnosť vyrozprávať vyvážený gradujúcic príbeh taká veľká, až sa ani nechce veriť, že režisérom a spoluautorom scenára bol Campanella a že argentínska filmová akadémia scenáru udelila svoju cenu za rok 2013. (Lenže nemáme si čo vyčítať, veď slovenskí filmoví akademici považovali za dielo hodné Európskej filmovej ceny aj Oscara Krok do tmy…)

Iste, na divákov s vkusom, citovým a intelektuálnym zázemím futbalových fanúšikov oživené hračky v štýle Toy Story ešte stále spoľahlivo zaberajú, lenže tu im chýba zmysluplné odôvodnenie. 57 metegolNielen tomu, ako a prečo ožili, ale najmä NAČO. Pretože sa k nim neviaže žiadny ich vlastný príbeh a do príbehu ani do životov ľudských hrdinov nijako zásadne nezasiahnu. A ak by aj mali byť len Amadeovou fantáziou, Lego príbehu čo do účelnosti a hravého tvorivého využitia nápadu nesiahajú ani po členky.

Napriek všetkému nemožno Hurá na futbal považovať za márny projekt. Ak by treťoligový futbal nemal fanúšikov, sotva by ho niekto hral. Ak by si treťoligové digitálne animované filmy nenachádzali svojich divákov, nevznikali by. No ich úlohou nie je ani tak očariť originálnosťou, ako vyskúšať si tento druh filmového jazyka a jeho možnosti. A v neposlednom rade: nájsť a vychovať talenty, ktoré raz prerazia aj medzi absolútnu špičku.

97 metegolHurá na futbal (Argentína 2013)
Metegol / Futbolín / Underdogs
106 minút.
Scenár: Michael Broadbridge, David Burgess, Juan José Campanella, Roberto Fontanarrosa, Gastón Gorali, Eduardo Sacheri. Réžia: Juan José Campanella. Kamera: Félix Monti. Strih: Juan José Campanella, Abel Goldfarb. Hudba: Emilio Kauderer. V slovenskom znení účinkujú: Boris Alkalaghi, Jana Lieskovská, Martin Kaprálik, Matúš Krátky, Marián Labuda, Peter Kovárik, František Kovár, Ivan Romančík a ďalší.
Slovenská premiéra 4. júna 2015
Foto: Continental film

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.