Komorník (The Butler)

Žiaľ, teraz sa na plátne odvíja iba konvenčný realistický životopisný príbeh, inšpirovaný  autobiografiou černocha Eugena Allena, ktorý pracoval tridsať rokov ako komorník v Bielom dome, kde postupne obsluhoval sedem amerických prezidentov (zomrel ako deväťdesiatročný v r. 2010). Hoci prvotným impulzom pre tvorcov filmu, scenáristu Dannyho Stronga a režiséra Lee Danielsa, bol článok Wila Haygooda A Butler Well Served by This Election, uverejnený v novinách The Washington Post v roku 2008 po zvolení Baracka Obamu za prvého afroamerického prezidenta Spojených štátov, nie je to verný prepis reálneho života, ale fikcia, preto sa aj meno hlavného hrdinu zmenilo na Cecila Komorník 5 resizeGainesa. Ten je zároveň rozprávačom deja postaveného na retrospektívach. Všetko, čo sa na plátne odvíja, by sme mali teda vnímať z hľadiska tohto rozprávača, ktorého poznanie je nevyhnutne obmedzené a skreslené, no tento princíp sa bije so snahou o objektivitu, s akou chcú tvorcovia zobraziť dejiny svojej krajiny.

 

Film má tri dejové línie. Prvou je osobný príbeh Cecila Gainesa v podaní Oscarového herca Foresta Whitakera, ktorý sa začína v roku 1926 v štáte Georgia na juhu Spojených štátov. Černosi, dôsledne označovaní ako negri, nie sú rovnoprávnymi členmi spoločnosti, od svitu do mrku drú na bavlníkových plantážach, beloch ich môže Komorník 8 resizeľubovoľne trestať, ba aj zabiť bez akéhokoľvek právneho postihu. To sa stane aj Cecilovej rodine. Domáci pán znásilní jeho matku, ktorá sa zblázni, a otca, len naznačiaceho vzdor, zastrelí. Detské zážitky sa hlboko zakorenia vo vedomí chlapca a ovplyvnia ho na celý život, paradoxne nie smerom k vzbure, ale k nekonfliktnej poslušnosti.

 

Druhú dejovú líniu tvorí boj černošského obyvateľstva za základné ľudské práva, nadobúdajúci v istých obdobiach, najmä na rasisticky vyhranenom juhu Spojených štátov, mimoriadne dramatické rozmery. Reprezentuje ju Cecilov starší syn Louis Komorník 11 resize(David Oyelowo), ktorý pre svoju nezmieriteľnosť s daným stavom je v neustálom konflikte s otcom. Cecil  nesúhlasí s otvoreným bojom proti ustáleným zvyklostiam v postavení černochov a je presvedčený o tom, že jediné, čo má pre syna cenu, je získanie vzdelania, ktorého sa jemu nedostalo. Táto línia je dramatickejšia ako komorníkovo pôsobenie v Bielom dome, pri zobrazovaní krvavých zrážok čiernych a bielych obyvateľov Ameriky preukázal režisér Lee Daniels nielen remeselnú zručnosť, ale aj dobrú prácu s dobovými dokumentmi, nenásilne začlenenými do fiktívneho deja. Výborne nakrútený je napríklad útok členov Ku-Klux-Klanu na Autobus slobody, v ktorom sa spoločne viezli černosi s belochmi, čo bolo inak nepredstaviteľné, či vzbura černochov v segregovanej reštaurácii, kde si na protest proti diskriminácii sadli do belošského oddelenia, čo vyvolalo ďalší drastický útok „slušných“ občanov.

 

Komorník 10 resizeTretiu dejovú líniu, úzko prepojenú s prvými dvoma, tvorí dianie v Bielom dome, kde sa  postupne vystrieda sedem prezidentov, čo je vítaná príležitosť pre uplatnenie plejády známych hercov (Robin Williams ako Eisenhower, John Cusack v úlohe Nixona, Alan Rickman a Jane Fondová ako manželia Reaganovci) i pre prácu striedavo viac a menej úspešných maskérov. Hoci v tomto atraktívnom prostredí, vo filme v podstate nevyužitom, strávil Cecil tridsať rokov, o jeho práci komorníka sa dozvieme len veľmi málo. Najčastejšie ho vidíme v úslužnom postoji s bielymi rukavičkami, no motá sa aj v kuchyni a dokonca čistí množstvo topánok. (Mimochodom, anglické slovo butler neznamená len komorníka, ale aj vrchného sluhu, lokaja či majordoma...) Keďže o Komorník 7 resizetamojších udalostiach sa dozvedáme len jeho prostredníctvom (pripomeňme si, že je rozprávačom filmu), nevyhnutne sú útržkovité a nie vždy zrozumiteľné ani tomu divákovi, ktorí o dejinách USA niečo vie. Z rozhovorov, ktoré Cecil pri obsluhovaní politikov zachytí, sú zdôraznené tie, čo sa tým či onakým spôsobom dotýkajú černošskej problematiky (napríklad Reaganovo vetovanie zákonov kongresu o apartheide v Južnej Afrike). Prirodzene, že takýmto postupom dochádza k určitému skresleniu a predovšetkým zjednodušeniu politického diania (napriklad zavraždenie Johna F. Kennedyho v Dallase pôsobí ako priamy dôsledok jeho televízneho vystúpenia na obranu práv čierneho obyvateľstva, ku ktorému ho podnietil súkromný rozhovor s Cecilom).

 

Komorník 4 resizeRýchle prestrihy z jednej dejovej línie do druhej a tretej neumožňujú režisérovi plynulé rozprávanie, čím súčasne oslabujú príležitosť citovo doňho zainteresovať diváka. Napriek emocionálne vypätým situáciám na plátne zostáva potom chladným, nezúčastneným pozorovateľom udalostí a občas sa aj nudí, k čomu nesporne prispieva i  natiahnutá minutáž, zbytočne opakované scény napríklad susedských posedení černošskej komunity  či „nadstavený“ záver s Obamovým vystúpením po jeho volebnom víťazstve, čo je čistá politická agitka. Výnimkami z tohto konštatovania sú dve pôsobivé scény: rodinná večera Gainesovcov, na ktorej dôjde k dramatickému konfliktu oboch rodičov (matku hrá hviezda americkej televíznej talk show Oprah Winfrey) so synom Louisom a jeho priateľkou, ako aj citovo silné, hoci nemé oznámenie smrti mladšieho syna Charlieho (Elijah Kelley) vo Vietname.

 

Komorník 3 resizeKu kladom filmu treba zaradiť výrazný herecký výkon Foresta Whitakera (1961), Oscarom oceneného herca a menej úspešného režiséra v titulnej postave. (Pamätáme si ho z filmov Čata, Farba peňazí, Hra na plač, Ghost Dog – Cesta samuraja, Telefónna búdka, Posledný škótsky kráľ.) Jeho úloha je o to náročnejšia, že ide o zachytenie dlhej časovej etapy (pozornosť si zaslúži jeho pohybovo prepracované zobrazenie fyzického starnutia) a o pomerne jednostranný charakter, ktorého správanie určujú tragické zážitky z detstva i bolestné skúsenosti z učňovských rokov. Whitaker nemá priestor na veľké dramatické gestá, ale svoju „opakovanú každodennosť“, povedané slovami filozofa Kosíka, žije s dôstojnosťou, poctivo a statočne. Jeho manželka Gloria je rozporuplná osobnosť. Pri Komorník 6 resizemanželovi, ktorý svoj život zasvätil práci, sa cíti osamotená a nedocenená, čo rieši alkoholom a neverou. Populárna Oprah Winfrey ju hrá civilne a presvedčivo, hoci jej návrat do manželovho náručia nie je dostatočne motivovaný. Ostatné výkony sú štandardné, mnohé postavy, aj tie hviezdne obsadené už spomínanými hercami i ďalšími, ako sú Vanessa Redgrave (biela majiteľka bavlníkovej plantáže, ktorá prvá urobí z Cecila „domáceho negra“), Cuba Gooding jr. (Cecilov kolega Carter Wilson) či speváci Mariah Carey a Lenny Kravitz, sú len epizódky, pôsobiace viac-menej ilustratívne.

 

Ilustratívnosť, útržkovitosť a prvoplánovosť sú tri základné nedostatky scenára, ktoré neodstránila ani remeselne zvládnutá réžia. Možno k nim prirátať aj používanie stereotypov  v zobrazovaní i konaní postáv a presilu slov, vyvolávajúcu dojem opisnosti. Vo filme sa viac hovorí ako koná, čisto filmárskych riešení je málo. Prerozprávajú sa aj udalosti, ktoré mohli posilniť dramatický nerv rozprávania, napríklad nečakané stretnutie opitej matky s Louisom po Charlieho smrti. Slovom, Komorník Lee Danielsa je vzhľadom na atraktivitu témy i aktuálnosť problematiky rasovej neznášanlivosti filmársky premrhaná príležitosť.

 

Komorník 9 resizeKomorník (The Butler), USA 2013
Námet: Wil Haygood – článok A Butler Well Served by This Election
Scenár: Danny Strong
Réžia: Lee Daniels
Kamera: Andrew Dunn
Strih: Joe Klotz, Brian A. Kates
Hudba: Rodrigo Leão
Hrajú: Forest Whitaker, Oprah Winfrey, David Oyelowo, John Cusack, Lenny Kravitz, Robin Williams, Alan Rickman, James Marsden, Minka Kelly, Cuba Gooding jr., Jane Fonda, Vanessa Redgrave, Mariah Carey, Liev Schreiber, Nelsan Ellis a ďalší.
Premiéra v SR: 9. januára 2014
Foto: Magic box Slovakia

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.