Zápasník s rafinovanou ľahkosťou baletky

A potom sme videli vlastne prostý, sentimentálny a podľa mnohých prvoplánový príbeh zostarnutého chorého zápasníka. Sláva wrestlingu upadla a jeho hviezdy sa predvádzajú v malých kluboch či vidieckych komunitných centrách pred hŕstkami rovnako zostarnutých fanúšikov. Mnohí kariére venovali zdravie, väčšina rodiny, len málokto si dokázal nájsť plnohodnotné a uspokojujúce zamestnanie. Dožívajú a sú smutným „vedľajším produktom‟ doby postavenej na konzume.

 

Keď David Lynch roku 1999 prišiel s podobne prostým rozprávaním o starom, so životom účtujúcom mužovi Príbeh Alvina Straighta, prekvapil, zaujal a získal si nielen divákov a kritikov, ale i nomináciu na Oscara. Deväť rokov nato vykonal podobný obrat o 180 stupňov Darren Aronofsky. S rovnakým, či ešte lepším výsledkom. Aj komerčným: snímka s rozpočtom 7 miliónov dolárov zatiaľ na vstupnom do kín utŕžila 27 miliónov.wrestler_04

 

Moment šoku a prekvapenia zaváži. Rovnako fakt, že v Lynchových a Aronofskeho dielach vždy budeme podvedome čakať, hľadať a nachádzať druhé, tretie, štvrté a ďalšie plány, významy, línie, nech by ich snímky boli hocako prosté. Lenže to nie sú jediné ani rozhodujúce faktory. Wrestler je úspešný, lebo je dobrý. A je dobrý najmä vďaka tomu, že Aronofsky sa nebál zanovito nástojiť na tom, aby hlavnú rolu stvárnil Rourke. Už len to stačilo, aby snímka nadobudla hlbší význam. Pretože príbeh Rourkeho hereckej kariéry v mnohom pripomína filmového zápasníka Randyho „The Ram‟ Robinsona. Sám Rourke pre film podstúpil dlhý tvrdý tréning, dôverne spoznal svet veteránov wrestlingu, z čias kariéry profesionálneho boxera mu zostalo zjazvené telo, zničený chrup i dobitá tvár, predčasne zostarnutá vinou alkoholu, drog, ale i nevydarených plastických operácií. Ťažké, ubíjajúce a márne Randyho hľadanie miesta v dnešnom svete je zahrané s takou presvedčivosťou a ľahkosťou, že si ho stotožňujeme s interpretom. Podobne ako Anthony Hopkins aj Rourke akoby ani nepotreboval hrať, pretože stačí, že on tou postavou JE! V skutočnosti, prirodzene, ide o najvyšší stupeň hereckého majstrovstva a Rourke nám ho predvádza s toľkou suverenitou, ľahkosťou i bravúrou, až tajíme dych.

 

wrestler_01Keď hľadíme do priepasti, priepasť hľadí do nás. Rourke, ktorý vie svoje o neúspechu, beznádeji, márnivosti aj márnosti, nielenže prijal ponuku, ale počas nakrúcania ovplyvnil réžiu, scenár i celý film. Osvojil si a neváhal použiť mnohé postupy skutočných zápasníkov, vrátane sebamrzačenia. Priniesol dokonca svoju obľúbenú hudbu (Sweet Child O'Mine nízkorozpočtovému filmu doslova daroval jeho kamarát Axl Rose). Pre spravodlivosť však treba uviesť, že síce menšiu, no nemenej silnú rolu starnúcej striptérky predviedla Marisa Tomei a podmanivá je i Evan Rachel Woodová v úlohe Randyho dcéry.

 

Aronofského réžia slávi úspech. Spôsob vedenia hercov, ale i skladba, strih, práca so zvukom, ktorý je často v kontraste voči drsnému obrazu, čím ho komentuje, dopĺňa, prehlbuje. Nie, toto vôbec nie je realistický plytký sentimentálny film. Je to čistokrvný a nefalšovaný Aronofsky, len ešte o kus rafinovanejší. Prestal sa vnucovať, neexhibuje sa, ustúpil do úzadia, aby dal vyznieť svojmu dielu. Podarilo sa.

 
 
 

 

The Wrestler

 

USA – Francúzsko 2008, 115 minút

 

Scenár: Robert Siegel

Réžia: Darren Aronofsky

Kamera: Maryse Alberti

Strih: Andrew Weisblum

Hudba: Clint Mansell

Hrajú: Mickey Rourke, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood, Mark Margolis, Wass Stevens, Judah Friedlander a ďalší.

 

Foto: SPI International

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.