Pýtame sa slovenských filmových distributérov:

Už od 60. rokov mali slovenskí filmoví novinári, teoretici a recenzenti možnosť vidieť s časovým predstihom filmy, plánované do distribúcie. Tradícia pokračovala aj po skončení činnosti Slovenskej požičovne filmov, len koordináciu projekcií postupne na seba prevzal Klub filmových novinárov. Až v súčasnosti, keď návštevnosť kín neustále klesá a pirátska distribúcia nelegálnych kópií prostredníctvom internetu neustále narastá, zaznamenali sme na Slovensku trend, ktorý podľa našich poznatkov nemá obdobu nikde v zahraničí: rušenie novinárskych projekcií a ich nahrádzanie systémom prihlasovania sa na oficiálne predpremiéry alebo selektívneho prideľovania vstupeniek do kín - s následnou povinnosťou novinára doložiť publikovanie recenzie v médiách.

Z hľadiska nás, novinárov, je tento systém nielen v Európe (vrátane Ukrajiny, Bieloruska a Ruska) ojedinelý, zložitý, nepraktický a pre mnohých, najmä starších a skúsenejších publicistov i nedôstojný. Vedie k ich nezáujmu o písanie recenzií a teda aj k poklesu množstva publikovaných, jazykovo, štylisticky, novinársky aj odborne fundovaných recenzií - a tým pádom k poklesu kvality filmovej publicistiky ako takej a zákonite i úpadku úrovne a kultivovanosti filmového publika, čo sa časom musí negatívne prejaviť aj na návštevnosti kín a obchodných výsledkoch distributérov.

 Pretože chceme zistiť, čo slovenských filmových distributérov viedlo k takémuto kroku položili sme horeuvedené otázky nasledovným distribučným spoločnostiam: Bontonfilm, Continental film, Forum Film Slovakia, Garfield Film, Itafilm, Magic Box Slovakia, Saturn Entertainment, Intersonic a Tatrafilm.

Neoslovili sme len Asociáciu slovenských filmových klubovFilm Europe, ktoré zatiaľ premietania pre novinárov nezrušili.

Spolu s vami sa tešíme na odpovede, ktoré budeme priebežne publikovať na tomto mieste.


                                                                                             OZ FilmPress.sk


ODPOVEDE



Martin Hájek,  Saturn Entertainment

1. Novinárske recenzie a članky maju bezpochyby svoje miesto v environmente filmovej distribúcie a kinematografického života na Slovensku. Neradi by sme, aby došlo k nedorozumeniu. Novinárske projekcie neboli zrušené, ale zlúčené s prvymi riadnymi predstaveniami daného filmu. Ako iste viete, filmove distribučné spoločnosti sú súkromnými firmami, ktoré nie su nijakym spôsobom subvencované z verejných zdrojov a teda každý náš výdavok musí mať svoje aj ekonomicke opodstatnenie. Vzhľadom na to, že prenájom kinosály na novinársku projekciu sa zvýšil a predstavuje oproti minulosti nemalú sumu, obvyklá účasť publicistov sa pohybuje od 5 do 15 osob a mediálny výstup je minimálny, rozhodli sme sa spojiť novinárske predstavenie s riadnymi. Vstupenky nepridelujeme selektívne,ale na základe prihlášok novinárov.Je to dané systémom, ktorý nastavil prevadzkovatel kina.
Aby sme si však nezamieňali príčinu s následkom – počet kvalifikovaných recenzii je mizivý už dávno a je jedným z hlavných dôvodov, prečo sme sa pre reorganizaciu rozhodli. Pre zaujímavosť, záujem o učasť na novinárskych projekciách zo strany jazykovo, štylisticky a odborne fundovaných publicistov prudko vzrastá nie pri umelecky hodnotných (prevažne menšinových) tituloch, ale naopak práve pri očakavaných komerčných mainstreamovych filmoch.

2. Každa krajina/distribucia ma svoj vlastný system, akým predstavuje uvádzane filmy publicistom.

3. Myslím si, že toto je zahrnuté v prvej odpovedi.


Dagmar Krepopová,  Magic Box Slovakia

1. Dôvody, pre ktoré sme sa v poslednom čase aj my rozhodli neorganizovať projekcie cez KFN sú pravdepodobne také iste, ako u našich kolegov z iných distribučných spoločnosti. Nové filmy máme iba na DCP a v Bratislave je jediná možnosť projekcie v Cinema City, kde sa zvýšil prenájom kinosály od roku 2012 na 140 eur, čiže viac ako trojnásobne. Na novinárske projekcie zvykne chodiť okolo 15-20 novinárov, ale keď opakovane prosím o recenzie, spätná väzba je minimálna – cca 3 – 5 článočkov, väčšinou internetových. Keďže Magic Box distribuuje od roku 2012 filmy spoločnosti EEAP (Deň zrady, Žena v čiernom, 2 dni v New Yorku ), je pre mňa press review veľmi dôležitý „nástroj“ mojej PR činnosti, pretože po každej projekcii som povinná poslať monitoring cez kolegyňu v CR do Berlína. A preto som sa rozhodla posielať tých zopár voľných lístkov, ktoré má distribútor k dispozícii na každú svoju novinku zo Cinema City, aktívnym píšucim redaktorom kultúrnych rubrík – túto možnosť ponúkam aj redaktorom FilmPressu.

2. Naši kolegovia v Prahe majú podstatne ľahšiu situáciu – pokiaľ viem, kiná v centre mesta, v ktorých sa organizujú novinárske projekcie, sú už zdigitalizovane a určite nemajú také nehorázne ceny za prenájom. Ak sa situácia v našom meste na jeseň zmení – povráva sa o digitalizácii Mladosti, Nostalgie, Lumière – a budú priaznivejšie podmienky na prenájom, sme ochotní pokračovať v novinárskych projekciách, ale bude veľmi dôležite, aby na ne chodili novinári nielen preto, že sa dá zadarmo vidieť film.

3. Podľa mňa by bolo najlepšie, keby sme sa všetci stretli a celu vec rozdiskutovali .


Ivan Lacho, Intersonic

1. Tento rok 2012 sme uviedli len jednu rozprávku Hurá do Afriky. Bohužial, CINEMA CITY pýta za prenájom sály až 40O eur, čo je pre nás neunosné.

2. Táto otázka sa nas netýka.

3. Nič. Zrušenie projekcii to je čisto finančná záležitosť.


Daniela Dršková, Continental film

1. Hlavným dôvodom zrušenia novinárskych projekcii je niekoľkonásobné zvýšenie poplatkov za prenájom kinosál na novinárske projekcie v Bratislave. Preto sa snažíme novinárom vyjsť v ústrety aspoň takým spôsobom, že im ponúkame lístky na daný film, ktoré by sme inak využili v prospech obchodných partnerov, pre ktorých sme ich v minulosti mali k dispozícii. Možným riešením do budúcnosti by mohlo byt prvé zdigitalizovane kino v Bratislave, s ktorým by sme radi spolupracovali a kde by sme umožnili novinárom zhliadnuť film ešte pred distribučnou premiérou.

2. Bohužiaľ tuto informáciu nemáme.

3. Novinárske projekcie boli zrušene z dôvodu, ktorý uvádzame v otázke č.1. Veľmi neradi sme k tomuto kroku pristúpili, ale naozaj niekoľko násobne zvýšene poplatky nás k tomu priam donútili.  Veríme, že sa nám podarí koncom roka nájsť lepšiu alternatívu organizovania projekcii. Záleží nám na názore filmových novinárov, teoretikov aj kritikov, a preto by sme radi našli možný spôsob, ktorý by viedol k obojstrannej spokojnosti.

Andrea Baisová, Forum Film Slovakia

1. Novinárske projekcie filmov sme nezrušili. Len sme sa po dôkladom zvažení, porovnaní pomeru úsilie / cena versus výstupy v tlači, rozhodli pre dôslednejši výber filmov, pre ktoré organizujeme samostatnú novinársku projekciu. S novinármi však aktívne komunikujeme a pozývame ich alternatívne na slávnostné premiéry, prípadne im poskytneme voľné vstupenky na riadne predstavenia.

2. Táto otázka sa ma netýka.

3. Ako som uviedla v odpovedi na prvú otázku novinárske premietania zrušené neboli.

Zuzana Szabóová, Bontonfilm

1. Vzhľadom na nepomer prostriedkov vynaložených na každú jednu projekciu a výstupov, ktoré sú po projekcii zverejnené. Opakovane uvádzam, že filmové štúdiá, s ktorými máme zmluvy, požadujú výstupy z novinárskych projekcií, a to ešte pred otváracím víkendom (po utorkových projekciách). Okrem toho novinárom dávame možnosť filmy vidieť, aj keď sa akreditovanie na projekcie deje odlišným spôsobom ako donedávna.

2. Každá krajina má v svojom prostredí špecifické podmienky, v ktorých distribúcia filmov funguje.

3.Odpoveď na túto otázku súvisí s odpoveďou číslo 1. Radi by sme dosiahli efektivitu.



Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.