Diktátor (The Dictator)

Cohenov štvrtý celovečerný film je po pseudodokumentoch Borat a Brüno opäť s príbehom v tradičnom zmysle: fikcia o severoafrickom diktátorovi, admirálgenerálovi Aladinovi (Sacha Baron Cohen) z malej severoafrickej krajinky Wadiya (fiktívny filmový štátik, ležiaci na miestach, kde sa v skutočnosti nachádza Eritrea, mimochodom – s prevažne kresťanským obyvateľstvom), ktorý spolu so strýkom a poradcom Tamirom (Ben Kngsley v ďalšej zo svojich typických komediálnych postáv) cestuje do New Yorku na zasadanie OSN, ale ocitne sa stratený a chudobný v uliciach veľkomesta. Je však schopný spraviť čokoľvek, len by zachránil svoju krajinku pred smrteľným nebezpečím, ktoré jej hrozí a volá sa demokracia. Pomocnú ruku mu podá zapálená aktivistka a majiteľka obchodu s biopotravinami Zoey (zmyslom pre sebairóniu príjemne prekvapujúca Anna Faris) a wadijský emigrant Nukleárny Nadal (Jason Mantzoukas). Stane sa nečakané: Aladin sa musí rozhodnúť či bude bojovať o navrátenie moci, alebo o lásku Zoey.

FD-15894Zápletka je však druhoradá, slúži na rozohranie komických skečov, z ktorých mnohé už majú poriadne fúzy. No Cohen je dobrý komik a v jeho podaní akceptujeme i gagy vypožičané hoci z filmov bratov Marxovcov. Vie ich interpretovať svojsky, po novom a gagy v jeho podaní sú skvele načasované, niekedy i s viacerými stupňujúcimi sa pointami. Občas vedia prekvapiť priam dadaistickým poetickým nonsensom. Samozrejme, nebol by to Cohen, ak by pri tom nepoužíval hyperbolizáciu, nadnesenosť, nevkus, masky a kostýmy, telesné tekutiny, krásne ženy a škaredé slová.

Príbeh teda môže byť prostý a bez napätia či prekvapivých zvratov. Netají inšpiráciu Chaplinom. Jeho Diktátorom (1940) v zápletke so zámenou dvojníkov, ale aj Svetlami veľkomesta (1931), odkiaľ je motív hrdinovej osudovej lásky. Len u Chaplina to bola nevidomá predavačka kvetín a u Cohena je to zaslepená aktivistka z ekologického zelovocu. Posuny a odlišnosti voči Chaplinovým predlohám tvoria tiež svojskú výpoveď. Výpoveď o tom, ako sa zmenil náš svet, naša civilizácia, kultúra – skrátka ako sme sa zmenili my sami od dôb tuláka Charlieho.

FD-20681Chaplinovi hrdinovia boli malí obyčajní ľudkovia uvrhnutí medzi mlynské kamene veľkých dejín (zlatá horúčka, kríza, vojna). Komika a vtip sa zakladali na tom, že aj pri svojej malosti, naivnosti a slabosti sa všemožne usilovali zachovávať si dôstojnosť, správať sa ušľachtilo, s ideálmi a schopnosťou rozlišovať dobro od zla.

Cohenovi hrdinovia – raper Ali G, novinár Borat,  módny kritik Brüno i diktátor Aladin v sebe nemajú ani štipku dôstojnosti (čím sa nelíšia od svojho okolia), sú sebeckí, arogantní, nafúkaní, malicherní, bezcitní, podlí a neveria v existenciu dobra, presnejšie: je im ľahostajné. Pretože od Chaplinových čias sa stihli skompromitovať, sprofanovať či ináč znemožniť všetky hodnoty, autority aj ideály. Svet je chaotický, život nepredvídateľný, budúcnosť pochmúrna a len máločo má väčšiu cenu ako momentálny pôžitok. A tak Cohen o nič a proti nikomu nebojuje, nič nepresadzuje, len hedonistickému svetu, životu, nám i sebe samému vzdorovito ukazuje vztýčený prostredník.

Film je pomerne krátky a kadencia gagov vysoká. Ak sú aj niektoré z nich slabšie, o pár sekúnd prídu ďalšie. Na prvý pohľad to môže vyzerať tak, že  Cohen útočí hlava-nehlava, padni komu padni. Vysmieva sa chybám a pokrytectvu „demokracie“ ovládanej obchodnými záujmami korporácií, šoubiznisu, bezzásadovej politike, arogantným Číňanom, manipulatívnym médiám, naivným bojovníkom za životné prostredie a ľudské práva, homosexuálom, feministkám, zdravotne postihnutým, ale dáva si dobrý pozor, aby nezadal príčinu na hnev a prenasledovanie. Už po uverejnení prvých reklám napríklad právni zástupcovia Kim Kardashianovej dosiahli, že zo snímky boli vypustené zmienky o nej. Autor s povesťou neľútostného posmeškára sa však tentoraz vyhýba i tomu, aby rozhneval veriacich akéhokoľvek svetového náboženstva. A najmä islamu.

FD-17368Slovenský dabing, ak by ho nerobili géniovia (a tých je u nás fatálny nedostatok), by takýto film zabil. Aj autor slovenských titulkov má čo robiť, aby nám stihol pretlmočiť aspoň časť verbálnych vtipov. Dosť sa ich stráca v preklade a mnohé zasa neumožňuje pretlmočiť fyzika: diváci by nestačili čítať titulky. No i tak bude zaujímavé skonfrontovať si výsledky práce slovenského prekladateľa s českými titulkami Františka Fuku. S dvomi rôznymi prekladmi môže totiž v tomto prípade ísť o dva celkom odlišné filmy.

Mnoho renomovaných filmových kritikov konštatuje, že Sacha Baron Cohen Diktátorom potvrdil svoju pozíciu najvýraznejšieho, najoriginálnejšieho a najtalentovanejšieho filmového komika súčasnosti, no tvrdenia, že je Chaplinom dneška, sú predsa len prehnané. Odhliadnuc od toho, že Chaplin bol priekopnícky autor, interpret, režisér i hudobný skladateľ, Cohen síce posúva hranice (ne)vkusu i politickej (ne)korektnosti a jeho humor môže byť originálny, môže nás rozosmiať, zabaviť, poskytnúť nám oddych, no nechce a nemôže nám dať ani nádej, ani útechu.

 

FD-MS-AD-0070RDiktátor (USA 2012)
The Dictator
83 minút
Scenár: Sacha Baron Cohen, Alec Berg, David Mandel, Jeff Schaffer.
Réžia: Larry Charles.
Kamera: Lawrence Sher.
Strih: Greg Hayden, Eric Kissack.
Hudba: Erran Baron Cohen.
Účinkujú: Sacha Baron Cohen, Ben Kingsley, Anna Faris, Megan Fox, B. J. Novak, Aasif Mandvi, Kevin Corrigan, Ajay Naidu, Fred Melamed, Bobby Lee a ďalší.
Premiéra 17. mája 2012
Foto: Bontonfilm
pošli na vybrali.sme.sk

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.