Utorok po Vianociach (Marti, dupa craciun)

Muntean začínal v reklame a krátkom filme, jeho celovečerným debutom bola Furia – Zúrivosť (2002), obraz nelegálnych automobilových Utorok_po_Vianociach_2_resizepretekov. Nasledovala snímka Papier bude modrý (2006), dokumentárna rekonštrukcia jedného dňa v decembri 1989, kedy v celonárodnom chaose počas pádu Ceausescuovho režimu policajti omylom zmasakrovali vojenskú jednotku. Boogie (2008) je civilná dráma o nemožnosti vrátiť sa do mladosti a film Utorok po Vianociach na prvý pohľad banálny príbeh manželského trojuholníka.

Všetky postavy pochádzajú z rumunskej strednej triedy, ktorej každodenný život je vykreslený realisticky, s priam dokumentárnou presnosťou. Paul Hanganu je bankovým úradníkom, ktorý žije v usporiadanom, relatívne spokojnom manželstve s pragmatickou právničkou Adrianou a trochu rozmaznanou dcérkou Maru. Zamiluje sa však do mladej stomatologičky Raluky a už päť mesiacov s ňou udržiava Utorok_po_Vianociach_3intenzívny milenecký vzťah, založený nielen na vzájomnej sexuálnej príťažlivosti, ale aj porozumení a láske, ako to naznačuje už úvodná erotická scéna. Raluca ťažko znáša existenciu Paulovej rodiny, najmä keď sa s ňou stretne zoči-voči, ale svojho milenca do ničoho nenúti. Paul je však zamilovaný do takej miery, že bez Raluky nemôže žiť, a tak sa rozhodne urobiť rázny krok. Prizná sa manželke k nevere, hoci si uvedomuje, že to zničí nielen ich spoločný život, ale tvrdo zasiahne aj ostatných okrajových aktérov príbehu, príbuzných i priateľov.

Vyvrcholenie drámy, o prehistórii ktorej sa dozvedáme len z letmých náznakov, sa udeje bezprostredne pred vianočnými sviatkami a počas Štedrého dňa. Je to scenáristicky dobre zvolený termín, lebo umožňuje nielen ukázať rodinnú prípravu Vianoc, spoločný výber darčekov, posedenie s priateľmi, ale aj kontrapunkticky postaviť chystané odhalenie s týmito sviatkami rodiny, keď je priam povinnosťou každého byť šťastným (alebo to aspoň predstierať)  a robiť šťastnými aj iných. V závere filmu sa chystá štedrovečerný stôl u Paulových rodičov, mimo obrazu znejú piesne koledníkov, darčeky sú zhromaždené za zatvorenými dverami, čo vytvára na pohľad Utorok_po_Vianociach_4_resizepríjemnú atmosféru. Ale „za dverami“ čaká aj odhalenie, ktoré rozmetá nielen vianočnú pohodu, ale celý doterajší život všetkých účastníkov. Vnútorné napätie, ktoré sa ako ponorná rieka vlní pod povrchom, dáva tušiť, že ani ďalší vývoj vzťahov a udalostí nebude radostný...

Režisér Radu Muntean už po tretíkrát spolupracoval na scenári s Alexandruom Baciuom a Razvanom Radulescuom. Jeho príprava bola pozoruhodná: najprv sa mesiac skúšalo, potom vznikol pevný scenár, po ňom 22 dní film nakrúcali a napokon 20 hodín strihali. Režisér mal šťastnú ruku  aj pri výbere ostatných spolupracovníkov, najmä hercov, ktorí podali mimoriadne výkony. Mimi Branescu vytvoril postavu Paula Hanganua ako sympatického, príťažlivého muža, Utorok_po_Vianociach_6starostlivého otca a pozorného manžela, ktorého láska zaskočí ako vážna choroba, vyžadujúca radikálne riešenie. Mirela Oprisor ako jeho manželka Adriana (údajne sú manželmi aj v civile) je presvedčivá vo všedných detailoch, ale najmä v scéne manželovho priznania, keď po počiatočnom realistickom prístupe k odhaleniu postupne začnú prevládať v jej správaní emocionálne prvky, od sklamania  a smútku cez zlosť až po nenávisť. Širokou škálou pocitov neustále prechádza aj Maria Popistasu ako Raluca, uvedomujúca si nielen hĺbku svojej lásky, ale aj bezvýchodiskovosť situácie.

Kamera Tudora Lucaciua je pomerne statická, dlhé, až desaťminútové zábery takmer bez strihu (ten mal na starosti Alexandru Radu) poskytli hercom dostatočný priestor na akoby až „divadelné“ rozohranie situácií. Kameraman venuje pozornosť každému záchvevu v ich tvárach, no všíma si aj detaily jednotlivých interiérov, ktoré nie sú len hracím priestorom, ale aj charakterotvorným prvkom. Utorok_po_Vianociach_1_resizeNapríklad nábytkom prepchatá, neveľká Ralukina izba v závere filmu signalizuje, že sa tu milencom počas spoločného života nebude dýchať ľahko, čím ostro kontrastuje s presvetlenou, hravou úvodnou scénou.

Utorok po Vianociach je rafinovaný film. Navonok sa tvári ako banalita, ale všetko dôležité sa odohráva pod povrchom. Paralelne so všednými dialógmi, zaoberajúcimi sa každodennými povinnosťami a problémami, akoby bežal ešte jeden, oveľa dôležitejší rozhovor o podstatných veciach života, najmä o láske, vášni a zrade. Spomeňme si na scénu zo zubnej ambulancie, keď Raluca podrobne podáva nezáživné informácie o zubnom strojčeku, ktoré počúva len ešte nič netušiaca manželka, ale súčasne mlčky komunikuje Utorok_po_Vianociach_5s Paulom, uvedomujúcim si tiež trápnosť celej situácie. Nie náhodou je to jedna z udalostí, ktoré zavážia pri jeho konečnom rozhodnutí.

Hudbu tvoria rôzne skladby a piesne, no rovnako veľkú, ak nie dôležitejšiu úlohu hrá ticho. Absencia zvuku podčiarkuje neustále vnútorné napätie príbehu a zvyšuje divákovo očakávanie rozuzlenia. Režisér však do posledného záberu zostáva verný svojej poetike i logike príbehu. Dorozprávať si ho musí každý sám.

Utorok po Vianociach (Marti, dupa craciun), Rumunsko/ Francúzsko/ Nemecko, 2010
Scenár: Alexandru Baciu, Razvan Radulescu, Radu Muntean
Réžia: Radu Muntean
Kamera: Tudor Lucaciu
Strih: Alexandru Radu
Hudba: rôzne skladby a piesne
Hrajú: Mimi Branescu, Mirela Oprisor, Maria Popistasu, Sasa Paul-Szel, Dragos Bucur, Victor Rebengiuc a ďalší
Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.