Škorec (The Starling)

Skorec resizeBol to syndróm náhleho úmrtia dojčiat, čo pripravil manželov Maynardovcov o dcéru. Jack (Chris O'Dowd), niekdajší učiteľ na základnej škole, ktorý s optimistickým nadšením pred tým malej vymaľovával izbičku, sníval o tom, že bude pedikérka a chystal jej všetko pre ten najkrajší vstup do života, sa následne psychicky zrútil. Lilly (Melissa McCarthy), zdá sa, zvláda svoje pocity lepšie, hoci je ním nútená čeliť sama. Navštevuje Jacka raz týždenne v liečebni, aj keď cesta tam a späť jej trvá únavné dve hodiny. Sama zveľaďuje ich dom aj záhradu. Vlastne... Jedného spoločníka pre svoje tiché smútenie v blízkosti má. Malý škorec sa zahniezdil na jednom zo stromov v okolí domu a nepredvídateľnými náletmi na Lilly si odhodlane bráni svoje teritórium. Alebo žeby mu išlo o niečo iné?

Radu ako si s operencom, ako vystrihnutým z Vtákov Alfreda Hitchcocka poradiť, by jej mohol ponúknuť bývalý psychoterapeut a momentálne veľmi obľúbený veterinár Dr. Larry Fine (Kevin Kline). Sám má so sebou pár vážnejších problémov, čo by sa rady niekedy dostali na svetlo. Skorec2 resizeMedzi liečením zranení, kastráciami neposlušných domácich miláčikov a krotením ich hysterických majiteľov, vyžaduje od Lilly, aby začala konečne s manželom komunikovať. A aj keď Jack sám možno komunikovať vôbec nechce, aby sa aspoň pokúšala nájsť nejaký spôsob, ako ho ku komunikácií motivovať. Prípadne by nezaškodilo, ak by aj ona skúsila občas vyjadriť svoje pocity navonok. Lebo zatiaľ čo Jack je v depresií, ona zrejme práve prežíva z piatich fáz vyrovnávania sa so stratou štádia vyjednávania a hnevu... A tak Lilly začne z bezpečnostných dôvodov v záhrade nosiť na hlave prilbu. V obchodoch hľadá tú najúčinnejšiu pascu na likvidáciu nepríjemne doliehajúcich škodcov - vrátane tých ilegálnych, ktoré sa dajú len na krátky čas požičať. Po sentimentálnych medzihrách, keď sa pozvoľna zbavuje všetkých vecí po zosnulej dcére, aby občas z ničoho nič Skorec6 resizenarazila na malú ponožku, čo jej ju opäť s nevídanou naliehavosťou pripomenie, tak trochu úsmevne a pre diváka túžiaceho po aspoň miernom odľahčení poľuje na škorca ako kapitán Ahab na Bielu veľrybu. Lenže, čo bude po tom, čo sa jej ho podarí aj naozaj zraniť?

Režisér Theodore Melfi, ktorý v roku 2016 s príjemnou ľahkosťou a nadhľadom pracoval s emóciami vo filme Skryté čísla o afroamerických ženách počítajúcich tie najkomplikovanejšie výpočty pre NASA, svojím najnovším filmom Škorec paradoxne diváka ubíja neprekonateľnou mierou melanchólie a sentimentu. Ani tento raz nezabúda na využitie humorných scén. Dokonca úlohy hlavných postáv prenecháva hercom, ktorí Skorec5 resizesú v žánri komédie ako doma. Napriek tomu emócie vo filme nefungujú tak, ako si tvorcovia zrejme predstavovali. Základnou témou príbehu je snaha vyrovnať sa so stratou. Protagonistkine boje s malým agresívnym operencom, paralelne sa odvíjajúce s dejovou linkou o jej sebadeštruktívnom manželovi, majú v deji svoje opodstatnené miesto a skrýva sa za nimi aj nejaká tá pre príbeh potrebná, nevtieravo podaná metafora navyše. Občasné, jemné použitie humoru – podstatne jemnejšie a kultivovanejšie ako býva vo filmoch s Melissou McCarthy zvykom – však akosi nedokáže „vzdorovať“ tiaži melancholických tém v celej zápletke natoľko, aby nimi nebolo nakoniec úplne potlačené. Príjemným aspektom príbehu je to, že každá postava čelí najmä bežným každodenným záležitostiam a životným všednostiam. Každý má svoje charakterové plusy aj mínusy, svoje skrývané trápenie. Divák tak nemá problém sa s Skorec7 resizektoroukoľvek z postáv stotožniť.

Herci si dokážu poradiť s komplikovanými charaktermi s profesionálnou istotou sebe vlastnou. Je príjemné zase raz vidieť Kevina Klinea ako mentorskú postavu, ktorá síce navonok rozdáva rady iným, no sama je bezradná pri riešení niektorých komplikovanejších zápletiek vlastného života. Ani ten digitálne dotvorený škorec nie je v obsadení navyše, hoci okom publika rozoznateľná počítačová animácia môže film nasmerovať trochu gýčovejším smerom. Reálny škorec by podobnú úlohu rozhodne neuhral... Problémom je, že scenár Matta Harrisa pri charakterizácií postáv obmedzujúcim spôsobom skresal hercom ich úlohy tak, že vlastne ani nemajú možnosť naplno prejaviť svoje talenty. Z hľadiska témy vyrovnávania sa so stratou je príbeh dobre Skorec8 resizeštruktúrovaný, ale niečo podstatné v ňom aj tak chýba. Citeľne by potreboval oživenie v jednotlivých scénach a možno aj nejakú účinnejšiu dejovú linku, ktorá by významovo kontrastovala s čoraz zreteľnejšie sa prejavujúcim utápaním sa hlavných postáv v sebaľútosti. Aj motív liečenia zranení, ku ktorému skôr či neskôr muselo v konflikte Lilly so škorcom dôjsť – a divák ho vidí prichádzať veľmi dlho pred tým, než sa naozaj stane – by si zaslúžil viac priestoru a podstatne skoršie rozohranie v deji.

Kamera Lawrencea Shera lyricky sníma interiéry domu odcudzených manželov Maynardovcov, aj Lillynu postupne úhľadnejší tvar nadobúdajúcu záhradu. Nevyhýba sa ani detailom tvárí pôsobivo strápených hereckých predstaviteľov. Melancholicky dotvára Skorec9 resizeobrazové kompozície jesennými farbami, krikľavo kontrastujúcimi s občasným použitím CGI animácie. V kombinácií s citlivou hudbou Benjamina Wallfischa dodáva filmu až určitú umiernenú videoklipovú formu. Režisérovi Theodoreovi Melfimu je však možné oprávnene vytknúť, že sa až priveľmi spoliehal na piesne The Lumineers, Tacomy, The Jaynetts, Judah and the Lion a iných interpretov v množstve pocitových rapidmontáží - v ktorých postavy buď len niekam zadumane hľadia alebo sa venujú rutinným činnostiam. Dodávajú síce filmu jeho špecifické kúzlo – a niektoré z piesní sú skutočne nádherné... S pribúdajúcimi minútami však stále viac zdôrazňujú určitú bezradnosť režiséra v snahe vyhnúť sa nevyžiadanému nánosu sentimentality. A tak trochu ho tiež usvedčujú z toho, že nemal pri spracovaní témy dostatočnú odvahu nahliadnuť hlbšie pod povrch.

Skorec3 resizeŠkorec (The Starling), USA, 2021
Dĺžka: 104 minút
Réžia: Theodore Melfi
Kamera: Lawrence Sher
Hudba: Benjamin Wallfisch
Strih: Matt Friedman, Peter Teschner
Scénografie: Stephanie Hamilton
Kostýmy: Susie DeSanto
Producenti: Theodore Melfi, Kimberly Quinn, Dylan Sellers
Hrajú: Melissa McCarthy, Timothy Olyphant, Chris O'Dowd, Veronica Falcón, Kevin Kline, Skyler Gisondo, Laura Harrier, Elisabeth Röhm, Daveed Diggs, Loretta Devine, Emily Tremaine, Rosalind Chao, Scott MacArthur, Jimmy O. Yang, Kimberly Quinn, Cynthy Wu, Ravi Kapoor, Tom Everett, Jenica Bergere, Gustavo Gomez, Owen Atlas, Nancy De Mayo
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz. a Netflix

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.