Bajkonur (Baikonur)

Bajkonur resizeAk si chce divák oddýchnuť od prevažnej časti dnešnej filmovej ponuky, čiže od akčných, výpravných trikových diel, a navyše sa započúvať do pomaly zabúdanej ruštiny, potom mu distribučná spoločnosť Film Europe ponúka kazašsko-nemecko-ruskú koprodukčnú snímku z vlaňajšieho roku Bajkonur. Pravda, prijať tento nenápadný film znamená mať zmysel pre jednoduché príbehy bez veľkých prekvapení, sympatizovať s obyčajnými ľuďmi a tolerovať pomalé tempo žánrovo zmiešaného rozprávania s minimalistickými dialógmi.

Bajkonur nakrútil nemecký režisér Veit Helmer (1968), ktorý sa do povedomia divákov i odbornej kritiky zapísal predovšetkým svojím debutom Tuvalu (1999). Je to názov tichomorského súostrovia, ktoré je pre hrdinov diela – Antona a jeho slepého otca zasľúbenou krajinou. Žijúc v pivničných priestoroch zanedbaných kúpeľov, priamo pod niekdajším Bajkonur 3 resize - kópiabazénom, snívajú o mori a Antonovom poste námorného kapitána. Ľahko kolorovaný čiernobiely obraz a absencia bežných dialógov prispeli k výnimočnosti snímky. Brána do neba (2003), druhý Helmerov celovečerný hraný film, je modernou rozprávkou z frankfurtského letiska, čím pripomína známy americký Terminál. Absurdistan (2008), odohrávajúci sa v bližšie neurčenej dedinke uprostred púšte, je groteskným podobenstvom o „vojne pohlaví“ (spomeňme si na Aristofanovu Lýsistratu) kvôli nefunkčnému vodovodu. Aj Bajkonur sa odohráva v malej osade neďaleko slávnej vesmírnej stanice, odkiaľ štartovali na svoju púť ku hviezdam Gagarin i Tereškovová, ako to pripomínajú úvodné metre filmu. Obyvatelia Bajkonur 2 resizedvoch súperiacich dediniek sa živia tým, čo im spadne z neba. Zvyšky kozmických zariadení zbierajú a vymieňajú za konzervy s dávno uplynulou dobou spotreby. Tu žije a sníva svoj sen o vesmírnej kariére mladý muž Iskander Orinbekov prezývaný Gagarin, zanietený rádioamatér. Túžba, povzbudzovaná blízkosťou kozmodrómu, ešte zosilnie, keď odtiaľ odštartuje vesmírna turistka, pôvabná Francúzka Julie Mahé. Modul, ktorý ju má dopraviť späť na Zem, stratí spojenie s riadiacim centrom a jeho šťastným nálezcom Bajkonur 6 resizesa stane Iskander. Keďže zákon predkov káže, že všetko, čo ti spadne z neba, si môžeš nechať, mladík sa s radosťou podvolí dávnej tradícii...

 

Dnes už ťažko nájsť film, ktorý by sa vyznačoval žánrovou čistotou. Napokon, nie je dôležité, či ide o jednoznačnú drámu alebo komédiu, pre celkové vyznenie filmu má význam len vzájomná súhra jednotlivých zložiek a ich synergetický efekt. Bajkonur je romantickým príbehom, v ktorého milostnom trojuholníku tvorí tretí vrchol Iskanderova susedka, svojrázna ľudová liečiteľka, rázna Nazira, ktorá len ťažko zamaskúva svoj nežný cit k nevšímavému „Gagarinovi“. Režisér, ktorý Bajkonur 7 resizeje spolu s Ukrajincom Sergejom Ashkenazym (1949) aj scenáristom svojho filmu, použil známy rozprávkový motív o Šípkovej Ruženke, ktorú z dlhoročného spánku prebudí až bozk zaľúbeného princa. Popri tom sa však díva ostrým satirickým pohľadom na kozmodróm a jeho zamestnancov i prevádzku, ktorú dokáže narušiť ťaví trus. A keďže hudobná zložka filmu je dielom slávneho sarajevského rodáka Gorana Bregoviča (1950), spolupracovníka nemenej slávneho Emira Kusturicu, akoby sa do snímky dostali aj kusturicovské motívy, najmä pri zobrazení svojráznych dedinských typov. Všetky uvedené prvky sú dobre poprepájané a ladia spolu, hoci kontrast zaostalej dediny a vyspelej technológie predsa len ponúkal viac Bajkonur 11 resizemožností na humornú konfrontáciu, než režisér využil. Bajkonur nie je film, na ktorom by sa divák nahlas zabával, no vyvoláva v ňom tichý úsmev a zanecháva príjemný pocit, i keď  veľkého prekvapenia sa nedočká. Dej sa odvíja chronologicky, v prvej časti sa dokonca zadrháva, vopred predvídateľné situácie sa striedajú v pokojnom tempe, spejúc k očakávanému záveru – návratu hrdinu na rodnú hrudu, k povolaniu pastiera ovčieho stáda, k verne čakajúcej Nazire.

 

Herci sú napospol neznámi. Pre Alexandra Asochakova (1990) je postava Iskandera prvou filmovou príležitosťou, ktorú využil so sympatickou bezprostrednosťou. Jeho vysnenú nevestu, vesmírnu turistku Julie hrá Marie de Villepin (1986), dcéra francúzskeho diplomata, ktorá detstvo prežila v Indii, Latinskej Amerike a Afrike. Teraz žije v New Yorku a pracuje najmä ako modelka, okrem iného je tvárou Bajkonur 9 resizeGivenchyho parfému Ange ou Démon, v čom bola jej predchodkyňou aj Audrey Hepburnová. Ľúbostný trojuholník dopĺňa svojou divokou krásou Sitora Farmonova. Kamera, za ktorou stál Kolya Kano, stavia na kontraste vznosných kozmických rakiet a rovinatej rozľahlej stepi, ktorej pokojnú krásu zdôrazňuje zapadajúce slnko, temné búrkové oblaky i nočná obloha posiata tisíckami hviezd. Bregovičova hudba, napájaná z tradičných zdrojov, je vzácne disciplinovaná a naplno sa rozozvučí až v závere. Je to príjemná bodka za príjemným, hoci iba priemerným dielkom.

 

Bajkonur 10 resizeBajkonur (Baikonur), Kazachstan/Nemecko/Rusko, 2011
Scenár: Sergej Ashkenazy, Veit Helmer
Réžia: Veit Helmer
Kamera: Kolya Kano
Strih: Vincent Assmann
Hudba: Goran Bregovič
Hrajú: Alexander Asochakov, Marie de Villepin, Sitora Farmonova, Erbulat Toguzakov a ďalší
Premiéra v SR: 18. októbra 2012
Foto: Film Europe

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.