O Cinefeste v Miskolci
Poznať medzinárodné filmové festivaly v najbližšom okolí je slušné a vlastne i pohodlné. Netreba sedieť pätnásť hodín v lietadle, čakať uprostred noci na ďalší let a absolvovať podobné radosti dlhých destinácií. Maďarské mesto Miskolc je “za rohom”, okolo 300 km z Bratislavy, 600 z Prahy a z Košíc ešte bližšie. Festival, pôvodne sponzorovaný výrobcom írskej whisky, spoločnosťou Jameson, je podľa vyjadrenia organizátorov najväčším medzinárodným podujatím v Maďarsku a porovnanie s naším Artfilm festom kľudne znesie, aj keď my sme na tom o poznanie lepšie. Tohto roku na 18. ročníku zahraniční hostia okrem porotcov, niekoľkých filmárov (Tarik Saleh, režisér filmu Chlapec z neba a iránsky herec Mehdi Bajestani zo Svätého pavúka), takmer absentovali.
Víťazom Cinematiku je Trojuholník smútku
V nedeľu 18. septembra sa vo večerných hodinách skončil 17. ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik. Ako každý rok, aj tentokrát boli neodmysliteľnou súčasťou festivalového programu aj súťažné kategórie. Medzi víťazmi sú zvučné mená aj talentovaný nováčik. Festivalové kiná odpremietali celkovo 104 celovečerných a krátkometrážny filmov. Festival má v programe dve hlavné súťaže. Tá medzinárodná s názvom Meeting point Europe predstavuje výber toho najlepšieho, čo sa za posledný rok objavilo na poli celovečerných európskych hraných filmov. O víťazoch rozhoduje odborná porota zložená z 13 filmových kritikov a kritičiek federácie FIPRESCI.
Obeť (Victim)
Absolvent réžie na VŠMU Michal Blaško sa po svojich študentských krátkometrážnych dielach, seriálovej tvorbe a najnovšie aj celovečernom debute Obeť profiluje ako najnádejnejší mladý tvorca na území Slovenska. To znamená, že jeho diela majú odozvu na medzinárodných filmových festivaloch a podobný osud s najväčšou pravdepodobnosťou čaká aj Obeť. Jeho bakalárska snímka Atlantída (2017) úspešne prezentovala Slovensko a VŠMU na festivale v Cannes a zároveň získala ocenenie nielen vo Francúzsku, ale aj Českého leva za najlepší študentský film. V televízii sa podieľal na réžii populárnych seriálov, ako Za sklom, Slovania, Rex, Specialisté, Profesor T., Případy 1. oddělení a Podezření. Z jeho portfólia je zrejmé, že má neustále plný kalendár, predsa len ale prvým skutočným zadosťučinením v jeho kariére musí byť celovečený filmový debut.
Pinocchio
Klasické animované filmy štúdia Disney, ktoré boli inšpirované slávnymi románmi, postavili jedny zo základných pilierov tejto dnes už gigantickej korporácie. Disney animácia bola jednoducho magická, plná ikonických postáv, piesní a dôležitých ponaučení, ktoré si z nich pamätáme dodnes. Vo svojej Zlatej ére (30. a 40. roky) stanovili vysokú látku pre ostatné štúdia, ktoré sa len ťažko rovnali kvalite týchto nezabudnuteľných diel. A aj keď ku niektorým nebol čas prívetivý, väčšina z nich rezonuje dodnes.
Trinásť životov (Thirteen Lives)
Ron Howard síce nepatrí medzi tvorcov, ktorých každý film sa automaticky radí medzi hlavné udalosti sezóny, zakaždým však oprávnene vzbudzuje istú pozornosť. I menšie prešľapy sa mu odpúšťajú ľahšie vďaka plejáde výborných či divácky atraktívnych snímok ako Oheň, Apollo 13, Výkupné, Čistá duša,Duel Frost/Nixon alebo Rivali. Najnovšie sa uviedol so svojou novinkou Trinásť životov, ktorá sa mohla opierať o dostatočne nosnú tému a bezpochyby disponovala potenciálom zaradiť sa do hornej polovice jeho tvorby. Vyšlo to?