Útek zo Sibíri (The Way Back)

Utek_5_resizeStačí si spomenúť na filmy Spoločnosť mŕtvych básnikov, Svedok, alebo Piknik na Hanging Rock  vieme, že ďalší film, pod ktorý austrálsky režisér Peter Weir  podpísal, je zárukou kvality. Snímka Útek zo Sibíri, šesť razy nominovaná na Oscara, nakrútená podľa knihy Slawomira Rawisa  Dlhá cesta, v ktorej opísal svoj skutočný príbeh úteku zo sibírskeho gulagu, je napínavým rozprávaním, obohateným o reprezentatívne herecké obsadenie.

Mladý dôstojník poľskej armády Janusz Wiesczek (Jim Sturgess), bojujúci proti nacistom, padne  v roku 1940 do zajatia Červenej armády, ktorá ho na základe výpovede manželky odsúdi ako špióna a pošle na Sibír. Janusz vie, že ženu mučili a všetko podriadi Utek_1_resizetomu, aby z gulagu ušiel a odpustil jej. Je presvedčený, že sa nemá prečo trápiť – to je hnacia sila jeho úteku. Veliteľ tábora hovorí:  "Nie sú to naše zbrane, naši psi alebo naše drôty, ktoré tvoria toto väzenie. Vašim väzením je Sibír.“ Skutočne odtiaľ utiecť sa rovná samovražde. Neľudské podmienky v gulagu, spolužitie nevinne odsúdených ľudí s vrahmi, utvrdia skupinu šiestich, že lepšie je zomrieť na slobode ako v tomto pekle. K Junuszovi, Američanovi pánovi Smithovi (Ed Harris), Poliakom Tamaszovi (Alexandru Potocean) a Kazikovi (Sebastian Urzendowsky), Lotyšovi Vossovi (Gustav Skarsgård), Juhoslovanovi Zoranovi (Dragos Bucur) sa pridá aj  nežiadaný siedmy Rus Valko (Colin Farrell). Valko je výplod ulice i deformovanej ideológie, zlodej, vrah, ktorý nepozná zľutovanie, ale nevie žiť inak. Robí v tábore „urkiho“, ktorým dozorcovia dávali Utek_2_resizeurčitú moc a nikto ani presne nevie prečo sa pridal k utečencom. Asi pre dlhy v kartách ponúkne ochranu Januszovi, s čím mnohí nesúhlasia. Nastane však vytúžená chvíľa, počas obrovskej fujavici sa jednej mrazivej noci skupina vydá na útek. Šanca na prežitie je nepravdepodobná. Cieľ - Bajkalské jazero, odtiaľ Mongolsko, Himaláje a konečná stanica India. Prejsť po vlastných nohách v zime, mraze a v nepredstaviteľných horúčavách púšte Gobi sedem tisíc kilometrov cesty, sa zdá  až nepravdepodobné. A predsa sa to niekoľkým podarilo. Prestupujúc hranice Mongolska sa s nimi rozlúči Valko, kriminálnik milujúci Stalina a Lenina (vytetovaných na hrudi aj v srdci), lebo prekročiť hranicu Sovietskeho zväzu je pre neho nepredstaviteľné. Čoskoro sa však pridá mladá žena, pôvodom Poľka Irina (Saoirse Ronan), ktorá utiekla po zatknutí rodičov zo sirotinca. Keď skupina zistí, že v Mongolsku vládnu komunisti musia okamžite zmeniť trasu. A odvety je putovania cez páľavu, bez vody a jedla ešte útrpnejšie, ale pri niektorých jedincoch stálo šťastie alebo to, čo im osud nadelil statočne uniesli. Bez toho mála šťastia a vzájomnej pomoci by však toľko útrap nezvládol nikto.

Utek_3_resizeÚtek zo Sibíri je trochu rozvláčne epické rozprávanie o strastiplnej ceste, plnej útrap a strádania, za slobodou. Vo filme je najvýraznejšie napísaná postava kriminálnika Valka, ktorého charakter dovolil  Colinovi Farrelovi rozohrať všetky polohy človeka bezohľadného, bez škrupúľ, poznajúceho len násilie, ideologicky celkom popleteného, ktorý vlastne ani nevie, čo je pravda a čo je správne. Napriek negatívnym vlastnostiam tohto simplicitného človeka však svojich druhov nezradí. Vracia sa späť sa do vlasti s tým, že ho opäť čaká väzenie, možno aj smrť a je ochotný to podstúpiť. Predstaviteľ Janusza v podaní Jima Sturgessa (Kráľova priazeň, Naprieč vesmírom) pôsobí vierohodne najmä v jeho odhodlaní a viere stále kráčať Utek_6_resizeďalej. Je to priam posadnutosť, ktorá ho neustále ženie. Janusz, vzdelaný dôstojník poľskej armády, milujúci a odpúšťajúci manžel, ale aj človek, ktorý istý čas žil v horách vie, ako v nich prežiť. Predestinovaného vodcu skupiny zahral citlivo a nenásilne. Najzáhadnejšou postavou je pán Smith v podaní Eda Harrisa, ktorý túto záhadnosť dosledne akcentoval.  Americkému inžinierovi, ktorý príde za prácou do Sovietskeho zväzu, konkrétne stavať moskovské metro, Rusi vzali pas, na veľvyslanectvo sa už obrátiť nemohol, a tak ho poslali do gulagu.  S tým všetkým by sa asi dokázal vyrovnať, ale to, že vzal na túto cestu aj syna, ktorého zastrelili, si nedokáže odpustiť. Na rozdiel od Janusza, ktorý manželkinu vynútenú zradu chápe. Škoda, že sa to všetko  (i mnohé iné tajnosti) dozvieme sprostredkovanie od Iriny, ktorú s prehľadom a citlivo stvárnila Saoirse Ronan (Pevné puto, Atonement). Irina je akýsi katalyzátor vzťahov a vnáša do deja istú rovnováhu. Muži sa začnú správať ohľaduplne nielen k nej ako k žene, ale aj jeden voči druhému. Ženský element v tomto drsnom prostredí zohral pozitívnu úlohu, čo možno pripísať aj civilnému a precítenému hereckému prejavu Ronanovej. Zmienku si zaslúži ešte pozoruhodná herecká kreácia Marka Stronga  v epizódnej úlohe ruského herca Chabarova, ktorý Utek_resizeJanusza podnecuje k úteku, ale sám to nemyslí vážne. Jeho príbeh je o to kurióznejší, že je pravdivý. Poslali ho na 10 rokov do gulagu, lebo v divadelnej hre hral šľachtica, a tak popularizoval šľachtu. Ostatní hrdinovia mi (najmä do prvej polovice) akosi splynuli a len ťažko by som ich, čo i len v náčrtoch charakterizovala, hoci svojim výkonmi výrazne prispeli k celkovej atmosfére tohto dramatického príbehu.

Čo ma však skutočne uchvátilo bola kamera Russella Boyda. Nie nadarmo má Oscara za film Na opačnom konci sveta a mnoho iných ocenení za filmy ako napríklad Gallipoli, The Year of Living Dangerously a iné. Nádherné zábery prírody – krutá zima na Sibíri, Himaláje, púšť Gobi, Lhasa, India – to všetko dodáva príbehu autenticitu.  O to viac si to cením, lebo sa nenakrúcalo na originálnych miestach, ale v Bulharsku, Utek_7_resizeMaroku a v Indii (tá jediná je skutočná a jedinečná). Ani by vás nenapadlo, že to nie je mongolská pustatina, púšť Gobi – ilúzia je dokonalá. Film je teda aj mimoriadne road-movie, čo je bez diskusie zásluha  skúseného oscarového kameramana.

Útek zo Sibíri, je napriek rozvláčnosti a niektorým ležérne prepojeným vzťahom medzi hrdinami, film so silným príbehom, podporený dobrými hereckými výkonmi, mimoriadne pôsobivou vizuálnou zložkou a precíznou režijnou prácou. Spomínané nedostatky, či skôr „nedotiahnutosti“, mu veľmi neublížia.

Utek_8._jpg_resizeÚtek zo Sibíri (The Way Back) USA, 2010
Réžia: Peter Weir
Scenár: Keith R. Clarke