Pozemšťané, koho budete volit?

Cenu Pavla Kouteckého za osobitý dokumentaristický počin převzala 6. června 2011 režisérka Linda Jablonská spolu s účastníky dokumentární dílny občanského sdružení Inventura na slavnostním večeru v pražském Divadle Archa za dokument Pozemšťané, koho budete volie? Na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Jihlava 2010 získal Cenu diváka.
Dokument Pozemšťané, koho budete volit? vznikl jako výsledek půlroční spolupráce mezi režisérkou Lindou Jablonskou a studenty dokumentární dílny o.s. Inventura. Snímek zachycuje loňskou jarní předvolební kampaň českých politiků před volbami do Poslanecké sněmovny. Štáb studentů dokumentární dílny se účastnil předvolebních mítinků, natáčel ankety s občany i politiky na témata, která jsou v jiných médiích přinejmenším neobvyklá. Externí kamery zaznamenaly veškeré dění kolem, reakce ochranky, příznivců, ale i odpůrců politických stran. Štáb také zjišťoval, zda politická korektnost a předvolební sliby nejsou jen prázdnými hesly, pokoušel se odhalit, nakolik je dvacet let po revoluci v českém člověku stále zakořeněný předsudek vůči všemu, co není „úplně normální“. Bystrý a zvídavý pohled handicapovaných filmařů na svět činí z filmu originální, čerstvý a zábavný divácký zážitek.

Občanské  sdružení Inventura vzniklo v roce 2005 s cílem pozměňovat představy veřejnosti o životech lidí s mentálním handicapem a integrovat tyto lidi do společnosti. „Film byl natočen jako součást projektu o. s. Inventura s názvem Dobýváme veřejný prostor,“ říká režisérka Linda Jablonská. „Snažíme se ukázat, že lidé s mentálním handicapem mají ve společnosti své místo, a že jejich názory jsou nejen neopominutelné, ale v mnohém inspirativní a zajímavé.“