Dvojitý milenec (L´amant double)

Milenec resizePri recenzii o filme Dvojitý milenec François Ozona si možno vybrať dve cesty: buď moralizovať (to som okamžite zavrhla) alebo vnímať odvážne sexuálne scény ako súčasť zaujímavého deja, nakrúteného estétom a kultivovaným režisérom. Obrazová kompozícia filmu je totiž impozantná.

A teraz sa zákonite vynorí otázka, či to stačí na dobrý film. Áno aj nie. Ale François Ozon (1967) sa právom nazýva Milenec9 resizemágom filmového plátna, lebo dokázal aj z lascívnej témy urobiť svojim spôsobom pozoruhodné umelecké dielo. Svoj krátky debut Letné šaty nakrútil ako 28- ročný a okamžite zaujal. K najpozoruhodnejším jeho snímkam patria 8 žien, Foto rodiny, Pod pieskom, Swimmig  Pool, Čas, ktorý zostáva. Tvorca rád nakrúca so ženami, rozumie im, vie sa ponoriť do tajných zákutí ich duše a má svojich fanúšikov najmä medzi ženami. No nie je to celkom presné, lebo aj mužská časť publika ho uznáva, niekedy s výhradami, ale vždy s obdivom.

Príbeh filmu Dvojitý milenec sleduje životnú púť krásnej Chloe (hrá ju takisto krásna Marine Vacth), ktorá  má problémy Milenec2 resizepsychického rázu. Jej stavy sú tak naliehavé, že musí vyhľadať psychoterapeuta Paula (Jérémie Renier), od prvého momentu preskočí medzi nimi iskra, žena sa do neho bláznivo zamiluje a čoskoro sa dajú dohromady. Istý čas sa zdá, že je všetko v poriadku, psychické problémy ustúpili, ale mladá žena sa začne nudiť. Paul je síce výborný milenec, ale zároveň zodpovedný a seriózny muž. Čoskoro na potulkách mestom zistí, že jej partner má dvojníka, náhoda alebo záhada, povolaním takisto psychoterapeuta, ktorý je navyše ešte zdatnejší milenec, teda divoký a tajný sex má zelenú. Sexuálne scény (pre niektorých možno na hranici Milenec4 resizeporna) majú však svoje opodstatnenie. Zaujímavé sú najmä preto, že divák nedokáže odhadnúť, čo je len fantázia Chloe a čo realita. Fikcia sa s realitou neustále strieda, začíname mať podozrenie, že všetko je len lož a dobre premyslená hra oboch hrdinov. Klásť si otázku, či Paul má skutočne dvojča alebo to hrá na obe strany, je opodstatnená. Takisto je opodstatnené zapochybovať nad vzťahom Chloe s matkou (Jacqueline Bisset) a tiež nad presvedčením hrdinky, že má tiež dvojča. Všetko je to záhada, ktorá má viacero možností interpretácie.

Milenec5 resizePrvou a tou najpodstatnejšou črtou oboch hrdinov je totiž ich rozpoltenosť, najmä Chloe, ktorá predovšetkým hľadá samú seba. Jej cesta k pravde je o to komplikovanejšia, že jej partneri (je to jeden alebo dvaja - nevedno) veľmi nepomáhajú, skôr naopak, ešte viac ju zamotávajú do pavučiny nekončiacich záhad a lží. Pekná žena sama a postupne, krôčik po krôčiku musí prísť na to, kto je a prečo sa tak správa. Čo ju k týmto mužom priťahuje a prečo im tak podľahla, najmä agresívnejšiemu a nevypočítateľnejšiemu dvojčaťu. Čo v skutočnosti tak skomplikovalo jej vzťah s matkou. Nemenej zaujímavou postavou je Paul a jeho údajné dvojča. Jeden slušnosť sama, druhý dravý a bezohľadný. Alebo Milenec7 resizesú to v realite dve stránky osobnosti jedného a toho istého človeka, raz seriozneho, druhý zasa, síce charizmatického, ale bezohľadného? Vyberte si...

Ak by som mala nejakým spôsobom charakterizovať žánrovo tento film tak mi ostáva nazvať ho psychologickým  thrillerom, ale ani to nie je celkom presné. Je to totiž zároveň aj sonda do duše, možno nepriaznivými okolnosťami narušených jedincov, ktorí si nevedia poradiť s normálnym chodom života, a preto hľadajú únik v prehnanej sexualite. Keď sa nad tým zamyslíme možno nie sme ďaleko od pravdy. Veď príčina sexuálnej deviácie sa hľadá predovšetkým v detstve a v nepriaznivých Milenec8 resizeživotných podmienkach. To či hrdinovia filmu patria do tejto kategórie sa, našťastie, do konca filmu nedozvieme, vieme o nich len toľko, že sú komplikovaní, majú svoje tajomstvá, veľa vecí taja a nevedia si poradiť so životom.

Osobitnú kapitolu si zaslúži snímka po výtvarnej stránke. Ak som na začiatku položila otázku, či to stačí na dobrý film, tak sa žiada doplniť, že výtvarná stránka nie je samoúčelná, teda film dotvára. Kultivovanosť prostredia je v ostrom kontraste s problémami, ktoré hrdinovia prežívajú. Možno si to vysvetliť aj tak, že hojnosť, krása, estetické prostredie, v ktorom hrdinovia Milenec10 resizežijú, nie je ešte zárukou spokojnosti. Nie je to všeliek, ako sa mnohí domnievajú, lebo samnotné obklopenie bohatstvom, krásou a slávou, nie je ešte zárukou vyrovnanosti a spokojnosti ľudí. No prosto, pri Dvojitom milencovi si môžete popustiť uzdu fantázie a vyložiť si to čo vidíte na plátne spôsobom vám blízkym. A myslím si, že práve táto možnosť rôznorodosti výkladov je najväčšou devízou zatiaľ posledného opusu François Ozona.

Ako som už spomenula obrazová kompozícia, snímaná do detailov na najvyššej estetickej úrovní, kameramanom Manuelom Dacossem, je úchvatná. Zaujme už expozícia, keď dlhovlasej Chloe kaderník strihá vlasy na mimoriadne slušivý Milenec6 resizeúčes. Poviete si – strihanie vlasov, čo je na tom také mimoriadne. Máte v podstate pravdu, ale ako sa to vo filme deje je unikátne. Lebo urobiť aj z takej bežnej veci, dokonca banality, niečo čo si na dlho zapamätáte, je umenie. A v tomto duchu sa nesie celý dej filmu. Kamera mimoriadne rafinovane dopĺňa celkovú atmosféru príbehu, aj keď tvorca niektoré veci ženie ad absurdum, práve svojim spôsobom novátorsky poňatá obrazová zložka veci tlmí a neposúva na hranicu porna. To, že pri tejto tak háklivej téme Ozon neskĺzol do nechutností možno prirátať aj presvedčivým hereckým výkonom tak Marine Vacth v úlohe Chloe, ako aj Jérémieho Reniera v úlohe Paula. Zmienku si Milenec11 resizezaslúži aj pôsobivý herecký výkon, známej a ostrieľanej herečky Jacqueline Bisset v úlohe matky hlavnej protagonistky.

Ak by som to mala zhrnúť tak, pre moralistov a divákov, ktorí majú radi všetko dopovedané, zdôvodnené a vyriešené, to film nie je, ale pre fajnšmekrov filmového umenia, ktorí obľubujú novátorské prístupy a nie sú im vzdialené ani kontroverzné témy, je film Dvojitý milenec svojim spôsobom lahôdkou, lebo napriek lascívnostiam je filmové majstrovstvo François Ozona nespochybniteľné.

Milenec3 resizeDvojitý milenec (L´amant double), Francúzsko, Belgicko, 2017
Dĺžka: 107 minút
Scenár a réžia: François Ozon.
Kamera: Manuel Dacosse.
Strih: Laure Gardette
Hudba: Philippe Rombi
Hrajú: Marine Vacth, Jérémie Renier, Jacqueline Bisset, Myriam Boyer, Dominique Reymond, Fanny Sage, Jean-Édouard Bodziak, Jean-Paul Muel a ďalší
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 11. januára 2018
Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.