Dark (TV seriál)

Snímka resizeNestáva sa často, aby sme v prehustenej pavučine seriálov streamovacej platformy Netflix objavili vynikajúci seriál zahraničnej, alebo prevažne zahraničnej, produkcie. Toto obrovské úložisko však ponúka naozaj kvalitné seriály vymykajúce sa zaužívaným konvenciám streamovacích spoločností. Dôkazom toho sú seriály ako Babylon Berlin, Unorthodox, Kingdom či Money Heist. V posledných mesiacoch nás však všetky referencie odkazujú na nemecký sci-fi seriál Dark. Stojí však tento seriál za to, aby ste si ho pozreli?

Expozícia príbehu nás uvádza do malého mestečka uprostred lesa s názvom Windon, kde za skutočne mysterióznych okolností miznú nielen deti, ale postupne i čoraz viac dospelých. Práve tento extraordinárny metapríbeh je aj hlavným dôvodom, prečo Dark drží svojho diváka nalepeného na obrazovke Dark2 resizemonitora od začiatku až do úplného konca. Tvorcovia si na príbehu dali skutočne záležať a majú ho premyslený naozaj od začiatku do konca – od prvej po tretiu a finálnu sériu, ktorá ukončí akékoľvek hlavné i vedľajšie dejové línie. Dark je tak jedným z mála seriálov, ktoré sú starostlivo prepracované do najmenších detailov, a preto si, v porovnaní s inými seriálmi, nevyžadujú nezmyselné naťahovanie diváka naprieč ozaj nekvalitnými sériami. Dark je natoľko zložitý a komplexný, že ho tvorcovia museli mať naplánovaný od úvodnej sekvencie po samotné finále už pred samotným launchingom prvej série.

Avšak, tuto sa pomaly dostávame k malému, ale zaujímavému, problému samotného seriálu. Dark je do takej miery komplexný, zložitý a prekombinovaný až to na laického diváka môže pôsobiť značne zmätočne a odstrašujúco. Skúsený divák si, samozrejme, pamätá o niečo viac a jeho myseľ je vyskillovaná do takej miery, že stíha sledovať osudy jednotlivých postáv, ktoré sa pomaly spájajú a komplikujú. Tuto je potrebné vyzdvihnúť naozajstné majstrovstvo nielen samotných scenáristov, ale aj scriptu, ktorí mali pred sebou nezávideniahodnú výzvu.

Príbeh napokon vyzerá Dark4 resizeako obrovská pavučina tretieho Newtonovho pohybového zákona – akcie a reakcie. Každé rozhodnutie postáv je konzekvenciou zmeny nielen v živote samotnej postavy, ale aj jej okolia a ľudí, ktorí sa okolo danej postavy pohybujú. Nakoniec tak prichádzame na to, že viacero postáv má niekoľko rozličných vzťahových funkcií so sebou i ostatnými postavami. Dej sa následne cyklí do takej miery, že je pre nás až (ne)pochopiteľne zložitý. Celý príbeh tak nakoniec vyzerá ako jedna veľká mapa niekoľkých generácií obyvateľov malého mestečka, akási konšpiračná tabuľa, pričom každú generáciu reprezentuje vždy rovnaká postava, najskôr v rozličných časových obdobiach, neskôr v paralelne existujúcich realitách.

Dark tak disponuje azda najprepracovanejšími filmovými a seriálovými postavami posledných rokov. Dark9 resizeTieto charaktery sa, najmä v priebehu tretej série, vyvíjajú a rastú. Ide o vynikajúci tréning toho, ako v sebe každá jedna postava paradoxne objavuje svoju svetlú i tmavú stránku, dobro i zlo, ale zároveň ostávajú verné svojmu pravému „ja“, teda tomu, kým napokon skutočne sú, respektíve, kým naozaj chcú byť. V prvej, možno aj v úvodných častiach druhej série mi trochu chýbalo množstvo podaných informácií divákovi o jednotlivých motiváciách postáv, no všetky pochybnosti a medzery boli v tretej sérii kompletne zodpovedané.

Zaujímavým paradoxom tohto seriálu je aj jeho nie veľmi nákladná produkcia. V tomto prípade sa jednoznačne nepozeráme na hollywoodsku mega produkciu za niekoľko miliónov dolárov nakrútenú v žiare reflektorov. Ide o omnoho intímnejší seriál zhodný so štandardmi európskeho viac artovo orientovaného seriálu/filmu. Tvorcovia sa neusilujú umelo dosiahnuť úroveň obrovskej americkej Dark5 resizeprodukcie. Dark sa odohráva sa na jednom v podstate klinicky izolovanom mieste v rôznych časových úrovniach, kde v nepravom zmysle slova vystupuje stále to isté spektrum hlavných a vedľajších postáv. Takú tu absolútnu izolovanosť reflektuje i samotná príroda. Malé mestečko na bližšie nešpecifikovanom území je doslova obkľúčené a zovreté všadeprítomným lesom, chladom, vlhkosťou a približujúcou sa hmlou. Vizuálna štylistika vytvára pocit strachu, skľúčenosti a tajomna a je maximálne zvýraznená naliehavou zvukovou a hudobnou zložkou.

Mnoho laikov i kritikov je seriál akousi „dospeláckou“ analógiou k obľúbenému tínedžerskému seriálu Dark12 resizeamerickej produkcie. Premýšľali ste niekedy nad tým, ako by asi vyzeral seriál Stranger Things, keby nebol nakrútený v angličtine, s premisou v podstate rozprávky pre deti? Musím potvrdiť, že Dark vyžaruje podobnú atmosféru, napätie a potešenie z vynikajúceho príbehu ako Stranger Things. Avšak, tento pocit môže vyplývať aj z podobnosti príbehu o záhade spojenej s detskými protagonistami či práve súbežná existencia paralelne sa rozvíjajúcich svetov, v tomto prípade realít a je, samozrejme, spojený najmä s pozeraním niekoľkých prvých častí série. Dark však divákom prináša návrat nie do protipólovej strany sveta, ale do budúcnosti, prítomnosti aj minulosti súčasne. Je potrebné tiež poukázať aj na odlišnú analógiu, a síce na to, že neskôr v nás Dark evokuje pocit, že sa nachádzame v Dark11 resizenovom filme velikána mysteriózneho príbehu o záhadných zmiznutiach Stephena Kinga.

Na konci prvej série budete ohromení. Na konci druhej série zase zmätení a možno si poviete, že je toho na vás priveľa. No vo finále budete nadšení zo spoluúčasti na formovaní príbehu, ktorý spoločne s tvorcami kreujete „za pochodu“. V úplnom závere vás možno prekvapí pomerne banálna a prvoplánová pointa spojená s prvopočiatkom všetkého. No už len kvôli samotnému metapríbehu, komplexnej rozpracovanosti postáv a tiaživej mysterióznej atmosfére všadeprítomného tajomna, Dark rozhodne stojí za to, aby ste mu obetovali vyše 24 hodinovú jazdu naprieč nepremárneným cestovaním v čase.

Dark6 resizeDark (TV seriál), Nemecko, 2017–2020
Dĺžka: 24 h 23 min. (Minutáž: 45–73 min.)
Manažéri projektu: Baran bo Odar, Jantje Friese
Réžia: Baran bo Odar
Scenár: Jantje Friese, Martin Behnke, Baran bo Odar, Marc O. Seng
Kamera: Nikolaus Summerer
Hudba: Ben Frost
Strih: Robert Rzesacz, Denis Bachter
Scénografia: Udo Kramer
Masky: Monika Münnich
Hraju: Louis Hofmann, Oliver Masucci, Karoline Eichhorn, Jördis Triebel, Maja Schöne, Stephan Kampwirth, Daan Lennard Liebrenz, Andreas Pietschmann, Deborah Kaufmann, Tatja Seibt, Lisa Vicari, Hermann Beyer, Moritz Jahn, Walter Kreye, Peter Benedict, Christian Steyer, Leopold Hornung, Ella Lee, Ludger Bökelmann, Christian Pätzold, Anne Ratte-Polle, Nele Trebs, Angela Winkler, Peter Schneider, Mark Waschke, Carlotta von Falkenhayn, Stephanie Amarell, Sebastian Hülk, Julika Jenkins, Arnd Klawitter, Anna König, Sebastian Rudolph, Anatole Taubman, Felix Kramer, Cordelia Wege, Luise Heyer, Mieke Schymura, Lena Dörrie, Florian Panzner, Anton Rubtsov, Lisa Kreuzer, Barbara Philipp, Gwendolyn Göbel, Michael Mendl, Joshio Marlon, Lena Urzendowsky, Nils Brunkhorst, Tom Jahn, Denis Schmidt, Tara Fischer
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.