Vyšla publikácia o tvorbe Heleny Třeštíkovej

Lumierelogo resizeNajnovším prírastkom knižnej edície filmologického časopisu Kino-Ikon – Cinestézia sa stala publikácia Čas na priestor súkromia a priestor verejnosti, ktorú jej autorka filozofka a estetička Romana Javorčeková, venovala vybraným témam tvorby významnej českej dokumentaristky Heleny Třeštíkovej. Prezentácia knihy za účasti autorky sa uskutoční v stredu 23. septembra o 17.30 hod. v Kine Lumière, počas večera sa zároveň premietne Třeštíkovej nový časozberný televízny dokument Ester (2020). Divákom sa prostredníctvom videozáznamu prihovorí aj samotná režisérka.

Publikácia Čas na priestor súkromia a priestor verejnosti sa na tvorbu Heleny Třeštíkovej zameriava z hľadiska témy domova, bývania a priestoru, ktorý s nimi súvisí, a je príznačný pre režisérkinu tvorbu. Ambíciou autorky Romany Javorčekovej nebol výklad alebo hodnotenie celej filmovej tvorby Heleny Třeštíkovej. „Snažila som sa filozoficky spracovať motív domova a bývania, ktoré majú pre autorku dôležitý význam v súkromnom aj profesionálnom živote. Preto som si na svoju analýzu volila najmä tie z jej krátkometrážnych a dlhometrážnych časozberných filmov, v ktorých som identifikovala najvýznamnejšie spojenia motívov domova, súkromného a intímneho priestoru, slobody, zodpovednosti, ktoré ma postupne privádzali k iným modom bytia,“ vysvetľuje v úvode publikácie.

Téma súkromného i verejného priestoru sa v rôznych podobách a intenzite záberu objavuje naprieč celou Třeštíkovej tvorbou. Prítomná je už v jej školskom cvičení Živá voda (1972), v ktorom sleduje, ako vodná priehrada vymaže z mapy dedinu, inak sa k nej vracia vo svojom zatiaľ poslednom filme Forman vs. Forman (2019) o režisérovi, ktorý v detstve počas vojny prišiel o rodičov, potom býval na internátoch, v podnájmoch a emigroval bez rodiny. Odlišne rezonuje táto téma aj v každom z režisérkiných časozberných dokumentov, ako sú René (2008), Katka (2009) či séria Manželské etudy, z ktorej v dlhšom časovom horizonte vznikli aj dva celovečerné filmy Marcela (2006) a Strnadovci (2017).

Publikácia je rozdelená na dve časti. Prvá časť Priestor bývania a domov sa zaoberá otázkami domova, podmienkami potrebnými na jeho vytvorenie, jeho charakteristickými znakmi i tým, ako domov súvisí so súkromným, intímnym a verejným priestorom. Druhá časť Priestory „nebývania“ a esencia domova je zameraná na priestory, ktoré nie sú určené primárne na ľudské bývanie, no ak sa v nich človek ocitne a musí ich z nejakého dôvodu obývať, mení sa ich charakteristika. Javorčeková zdôrazňuje, že „cieľom tejto práce bolo uchopiť tému domova ako existenčného predpokladu života človeka, ako to ukazujú časozberné filmy Heleny Třeštíkovej. Poukazuje sa najmä na to, že s domovom sa spája časová dimenzia, pretože domov sa nielen vytvorí, ale vytvára, neustále transformuje, niekto sa oň stará.“ Skutočnosť, že domov podlieha premenám v čase, je zároveň v súlade režisérkinou najčastejšou tvorivou metódou časozberného nakrúcania.

Prezentácia knihy Čas na priestor súkromia a priestor verejnosti sa uskutoční  v Kine Lumière za účasti autorky, knihu uvedie jej kolega z Filozofického ústavu Slovenskej akadémie vied, filozof Jozef Pauer. Počas večera sa premietne Třeštíkovej nový časozberný televízny dokument Ester (2020) o českej moderátorke Ester Janečkovej, ktorý režisérka začala nakrúcať pred tridsiatimi rokmi, keď mala Ester sedemnásť rokov a bola študentkou strednej zdravotnej školy. Film bude uvedený v exkluzívnej predpremiére a vďaka láskavej spolupráci Českej televízie a spoločnosti Negativ Film.

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.