Yao

Yao resizeNevedno, či to bola náhoda alebo dramaturgický zámer, že v bratislavskom Kine Film Europe premietali v ten istý deň po sebe dve snímky, v ktorých hlavnú úlohu vytvoril populárny francúzsky herec Omar Sy. Najprv film Samba spred piatich rokov od tvorcov slávneho hitu Nedotknuteľní, potom premiérovo komediálnu drámu Yao z vlaňajška.

Omar Sy, narodený roku 1978 vo Francúzsku ako syn mauretánskej matky a senegalského otca, potomka tradičných pastierov, začínal svoju kariéru v druhej polovici deväťdesiatych rokov v rozhlase, ku ktorému neskôr pridal televíziu, kde vystupoval ako člen komického dua a údajne priniesol do tejto oblasti zábavy nové prvky humoru. Jeho Yao9 resizenajslávnejšou filmovou rolou však stále zostáva postava Drissa, extrovertného recidivistu, ktorý je opatrovateľom a spoločníkom ochrnutého miliardára v diele Nedotknuteľní. Za túto úlohu dostal Sy ako prvý herec čiernej pleti Césara a stal sa treťou najpopulárnejšou osobnosťou  Francúzska.

Nominácia na Césara za najlepší prvý film neobišla ani režiséra Philippe Godeaua za jeho celovečerný debut Posledný na cestu (2009) o riaditeľovi tlačovej agentúry, ktorý zápasí s alkoholom. O ďalšiu nomináciu za najlepší scenár sa delil so svojou stálou spolupracovníčkou, scenáristkou Agnés de Sacy, ktorá ho verne sprevádzala aj v príprave ďalších diel –  napríklad filmu 11.6. , nakrúteného podľa skutočných udalostí o bezúhonnom vodičovi a ochrankárovi, ktorý z neznámych Yao3 resizedôvodov zmizne s jedenástimi miliónmi eur (film súťažil v roku 2013 na festivale v Karlových Varoch). Godeau, ktorého doménou je filmová produkcia, o čom svedčí viac ako dvadsať titulov, a de Sacy napokon spolu napísali aj scenár režisérovho tretieho celovečerného hraného filmu Yao, ktorý je predmetom nášho aktuálneho záujmu.

Yao je komorná road movie s trochu rozprávkovou príchuťou a jemnými komediálnymi prvkami. Rozpráva o trinásťročnom chlapcovi z dediny na severe Senegalu, ktorý obdivuje svojho „rodáka“ – francúzskeho herca, ktorý sa venuje aj literatúre. Keď má prísť do Dakaru na promo svojej novej knihy (tá predošlá, autobiografická, je chlapcovou Bibliou), rozhodne sa Yao5 resizeYao prekonať vzdialenosť takmer štyristo kilometrov, aby získal venovanie od slávneho autora. Splní sa mu nielen tento smelý sen, ale aj mnohé ďalšie, keď sa herec, dojatý chlapcovým odhodlaním, šikovnosťou a životaschopnosťou, rozhodne zmeniť svoj program a odprevadiť ho domov. Cesta, ktorá tvorí gros filmu, nie je len Yaovým návratom k rodičom a kamarátom, ale aj hercovým spoznávaním krajiny predkov, jej odlišností, osobitostí, zvykov a rituálov.

Hoci sa na dlhej ceste autom nič mimoriadne ani dramatické nestane, táto road movie nie je nudná. Tvorcovia totiž nekladú dôraz na vonkajšie udalosti, ale na vnútorný vývoj vzájomných vzťahov zvláštnej dvojice. Nie je to vzťah dospelý – dieťa, ale Yao8 resizeskôr vyrovnaný pomer dvoch mužov, ktorých niečo spája a občas rozdeľuje, napríklad náhodná stopárka Gloria (Fatoumata Diawara), túžiaca po kariére speváčky, očividne bez základných predpokladov na jej realizáciu. Miestami dokonca Yao nadobúda prevahu na Seydou Tallom. Má výhodu domáceho prostredia, ktorého osobitosti, zvyky a rituály ovláda na svoj vek až príliš dokonale, vrátane úplatnej polície či prešibaných taxikárov. Vyčíta svojmu idolu, že sa správa ako beloch. Seydou sa nielen správa podľa európskych návykov, on tak aj rozmýšľa. Nechápe Yao7 resizezvláštnosti, na ktoré naráža, sú mu cudzie, veď krajinu svojich predkov navštívil po prvý raz v živote. Nerozumie najmä tunajšiemu vnímaniu času, ktorým je tak silne limitovaný – a nielen teraz, keď chce stihnúť lietadlo do Paríža. Pre jeho rodákov čas nič neznamená, dôležitejšie sú iné hodnoty. On chce všetko zdôvodniť racionálne, oni sa pohybujú v ríši tajomných rituálov a mystických znamení. On pokladá napríklad kolaps auta na ceste za náhodu, oni za osudové znamenie. „Náhoda je Boh, ktorý cestuje inkognito,“ poúčajú ho zasvätene.

Kým Yaovi je, zdá sa, všetko jasné, lebo tunajší život Yao9 resizevstrebával spolu s materinským mliekom, cesta Seydoua k sebapoznaniu je zložitejšia a namáhavejšia. Úspešný, ale vnútorne nevyrovnaný muž, ktorému sa nevydaril rodinný život ani vzťah k synovi Nathanovi a ktorého vonkajšie atribúty slávy obťažujú, si kontaktom so senegalskou realitou a najmä pod vplyvom Yaových zvedavých a nekonečných otázok postupne uvedomuje, kým v podstate je. Jeho rozhodnutie vrátiť sa do krajiny predkov aj so synom, ktorého chce Yao nalákať kresleným denníkom z cesty, je teda zákonité a nádejné.

Režisér Godeau sa rozhodol správne, keď do ústredných a Yao11 resizejediných dôležitých postáv obsadil také výrazné talenty, ako sú Omar Sy a Lionel Louis Basse. Sympatický chlapec so živými, zvedavými očami, zmyslom pre praktický život a veľkými snami o budúcnosti je vynikajúcim, dokonca rovnocenným partnerom veľkej francúzskej hviezdy. Funguje totiž ich vnútorné puto, ktoré pridáva hodnovernosť Tallovmu pocitu, že Yao je akoby jeho senegalský potomok. Omar Sy, ktorého filmový osud do istej miery splýva s reálnym, mal všetky predpoklady stvárniť postavu márnotratného syna, vracajúceho sa po rokoch domov, vierohodne a presvedčivo. Stačí mu na to minimalistický výkon, spočívajúci najmä v čitateľnej mimike.

Yao12 resizeFarebne sa film nesie – v súlade so zobrazovanou krajinou – prevažne v žlto-hrdzavom tóne (ubíjajúce slnko, vyprahnutá zem s pahýľmi stromov a kríkov, večne víriaci piesok), ktorý oživujú pestrofarebné škvrny ženských šiat. Komornú drámu dopĺňajú masové, akoby dokumentárne scény z preplnených ulíc, trhov, hostín a tancov. Pomáhajú dotvárať svojskú atmosféru a pridávajú filmu priam etnografický charakter. Aj kvôli takémuto objavovaniu neznámej Afriky sa oplatí tento milý film vidieť.

Yao10 resizeYao, Francúzsko, Senegal, 2018
Dĺžka: 104 minút
Réžia: Philippe Godeau
Scenár: Agnés de Sacy, Philippe Godeau, spolupráca Kossi Efoui
Kamera: Jean-Marc Fabre
Strih: Hervé de Luze
Hudba: Matthieu Chedid
Hrajú: Omar Sy, Lionel Louis Basse, Fatoumata Diawara, Germaine Acogny, Gwendolyn Gourvenec, Alibeta, Aristote Laios a ďalší
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 9. mája 2019
Foto: Film Europe
 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.