ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Hlásia sa Karlove Vary 2

Logo_KV_2011_resizeNestačí, že je v Karlových Varoch zima a sem tam aj prší, čo na nálade nikomu nepridá, ešte aj z filmového plátna poľského súťažného filmu Andrzeja Barańského  Potomok kniežat (Księstwo) tiahol pesimizmus, depresia a negativizmus. Príbeh je až príliš rozkošatený a pojednáva o mladíkovi (hrá ho presvedčivo Rafal Zawierucha), ktorému otec – alkoholik  nahovorí, že je výnimočný, lebo pochádza zo schudobnelého kniežacieho rodu a ďaleko to dotiahne. Chlapec, takmer pasívny pozorovateľ diania, študuje právo, zo školy ho vyhodia, potĺka sa životom a vráti sa do rodnej dediny k matke.

Dedina je karikatúrou alkoholom zničeného poľského vidieka, ktorá pre sublimát negatívnych emócií stráca Potomek_knizat._resizehodnovernosť. Iste aj to je jedna stránka poľskej reality, ale priveľa pesivizmu filmu uškodilo. Snímka je nakrútená v čierno-bielej verzii, čo režisér zdôvodnil nasledovne:  „Estetika čierno-bielej fotografie sa mi s posolstvom filmu spojovala.“  Na otázku akú mal film odozvu sme sa dozvedeli, že sa v Poľsku ešte nepremietal, prvá  konfrontácia s divákom je na festivale. Tvorcovia sú však presvedčení, že je to po dlhom čase prvý realistický film, ktorý bude mať nasledovníkov. Autor poviedky Zbigniew  Masternak priznal: „Keď mi vyšla prvá knižka, mohol som  ísť do svojho rodného kraja len v noci, lebo som sa bál lynčovania.“  To hovorí za všetko a viac netreba dodať. Je však celkom možné, že sa porote práve preto, že film úspešne šokuje zapáči.

Spoluautor_resizeZnámy americký herec Martin Donovan priniesol svoj režijný debut Spoluautor (Collaborator), v  ktorom si Davidom Morseom zahrali hlavné úlohy. Kariéra dramatika je v kríze, jeho hru po dvoch týždňoch stiahli z repertoáru, opúšťa ženu a deti a odcestuje za matkou nadýchnuť sa vzduchu a nájsť stratenú rovnováhu. Náhodné stretnutie so starým priateľom zachytáva oboch v krajnej životnej  situácii a mnohé potlačované pocity vyplývajú na povrch. Psychologickú drámu dramatika a kriminálnika však možno zaradiť len k priemerným režijným debutom.

Cign_resize„ Z istého hľadiska je to môj najosobnejší film. Na Slovensku žije 200 až 300 tisíc ľudí v zlej sociálnej situácii. Pohľad televízneho spravodajstva o kriminalite, drogách  a iných neduhoch je len jedna strana mince, lebo my nevieme, ako tí ľudia žijú, aké problémy musia riešiť. V rómskych osadách mnohí aj 10 až 20 rokov nerobia, sú  len na sociálnej podpore, nepracujú. Problém posudzujeme jednostranne, na druhej strane však rómsky svet je veľmi pestrý a pre nás veľkou neznámou“, povedal na tlačovej besede k súťažnému slovenskému filmu  Cigán režisér Martin Šulík. Snímka zaujala svojou témou a citlivým realistickým spracovaním. Veľkým kladom filmu je, že oba svety, ktoré nevedia k sebe nájsť cestu – cigánsky a „gadžovský“ – zobrazuje realisticky verne, nepridáva sa ani na jednu stranu a tragický záver je vážnym varovaním. Ak tieto dva svety nenájdu k sebe cestu (snaha musí byť obojstranná) situácia bude eskalovať do neriešiteľných rozmerov. Scenár k filmu napísal Martin Šulík s Marekom Leščákom najprv v sCign_2_resizelovenčine, ale väčšinu dialógov potom dali preložiť do spišskej rómčiny. Aj rómski nehercovia sa hľadali kvôli rozdielnosti rómskych dialektov na Spiši a okolí. Mnohí z nich napríklad hlavný predstaviteľ Janko  Mižigár, Martin Hangurbadžo, Miro Gulyas, Martina Kotlárova a jediný profesionálny herec Atilla Mokos sa zúčastnili na tlačovej besede.  Neherci svorne konštatovali, že im bolo nakrúcanie veľmi príjemné, ale vôbec im nezmenilo život. Realita rómskych osád v celej svojej nahote je prezentovaná na príbehu 15-ročného chlapca, ktorému zavraždia otca, matka chce zabezpečiť rodinu a vydá sa za jeho úžerníckeho a násilníckeho brata. Deti otčima nenávidia a navyše mladému nevinnému chlapcovi, ktorého otec viedol k morálke, slušnosti a poctivosti, „predajú“ lásku do Čiech. Mnoho negatívnych okolností sa nahromadí v živote tohto sympatického chlapca a tragédia je nezvratná. Režisér kládol dôraz na pestrosť života Rómov, ale aj na ich problematický život. Film varuje, že ak sa cigáni a „gadžovia“ nebudú rovnou mierou snažiť zblížiť, lebo jednostranne ani jedna strana nemá šancu, bude  situácia neriešiteľná. Hovorí sa aj o hamletovskom rozmere filmu, čo podľa mojej mienky znie efektne, ale nie je to celkom presné. Pravdou je len klasický pôdorys - zavraždený otec, matka sa vydá za vraha. Romský chlapec však nie je filozofujúci  Hamlet, o matke nevieme takmer nič a ani Julia nie je nevinnou Oféliou. Hľadať paralely a nadsadzovať niekedy viac uškodí, ako pomôže.

Mal_klenot_resizeS veľkou nadsázkou by sa dal charakterizovať taliansky film Andreu Molaioliho Malý klenot  aj ako príklad prečo a ako vznikla hospodárska kríza. Samozrejme, zameriava sa len vzostup a krach jednej firmy a tvorcov inšpiroval bankrot veľkého talianskeho mliekarenského gigantu Parlamat. Malaioli si nenamýšľa, že v jednom filme dokáže vyvolať serióznu diskusiu o podstate finančnej krízy, ale chce vzbudiť aspoň záujem o nej uvažovať. Vedenie podniku, keď zistí, že je v úzkych,  falšuje doklady a dáva do obehu neexistujúce peniaze mysliac si, že získa čas na oživenie firmy. Nekalá machinácia si vyžiada svoju daň, z problému sa možno na čas zachráni len majiteľ Rastelli, ktorého hrá známy herec Remo Girone, únikom do Ruska. Snímka je klasickým filmovým  rozprávaním a zaujme skôr problémom ako  režijnym spracovaním.

Share/Save/Bookmark