Malé veci (The Little Things)

Male resizeZástupca šerifa v malom meste Joe „Deke“ Deacon (Denzel Washington) prichádza do L. A. prevziať odbornú správu o dôkazoch k práve riešenému prípadu. Vyhodnotenie sa však zdržalo kvôli obhliadke miesta činu k novoobjavenej vražde mladej ženy, ďalšej možnej obeti v meste vyčíňajúceho sériového vraha. A tak musí v meste zostať dlhšie, než spočiatku očakával. Po tom, čo mladý detektív Jim Baxter (Rami Malek) v šerifovi spozná kedysi legendárneho vyšetrovateľa, prizve ho ako poradcu k vlastnému pátraniu. Kapitán Farris (Terry Kinney) ho však varuje...

Joe totiž kedysi riešil podobný prípad s takou horlivosťou, až si sám privodil infarkt a odcudzil sa ako svojej manželke Marshi (Judith Scott), tak dcéram. Jediný odstup od potupne nevyriešeného prípadu sa mu podarilo nadobudnúť až keď zmenil svoje pôsobisko a vymenil veľké Los Angeles za mestečko Kern County. Ak by sa teraz k prípadu dostal príliš blízko, sám by mohol vybuchnúť ako časovaná bomba. „Je to môj prípad a moje rozhodnutie,“ argumentuje Jim Male2 resizeBaxter. To však ešte netuší, že možný hlavný podozrivý sa mu aj Joeovi dostane do rúk pomerne skoro. Čudácky sliedil Albert Sparma (Jared Leto) má svojich protivníkov dokonalo prečítaných a veľmi rád by sa s nimi čo najdôkladnejšie pohral.

Malé veci sa nostalgicky vracajú – podobne ako starší z protagonistov na miesto činu - do 90. rokov, keď žáner kriminálneho thrilleru s tematikou pátrania po sériových vrahoch získal výraznejšiu popularitu. Kľúčovými sa pri tom stali dve snímky – Mlčanie jahniat (1991) režiséra Jonathana Demmeho so svojím voči ženám zameraným agresorom až príliš posadnutým akousi transcendentálnou premenou vlastnej osobnosti a Sedem (1995) režiséra Davida Finchera s bizarným mravokárcom autoritatívne trestajúcom hlavné kresťanské hriechy nezávisle na pohlaví obete. Vzniklo tiež množstvo napodobenín rôznej kvality, ktorým dominovali najmä sexuálne motivované útoky voči ženám. Zatiaľ čo druhý spomínaný motív – mocenská hra na boha, respektíve akéhosi proroka bol stvárňovaný iba zriedkavo. Len čo sa tvorcom pomíňali všemožné psychoanalytické odôvodnenia pre činy antagonistov v ich príbehoch, žáner sa veľmi rýchlo tematicky vyčerpal. Chorá myseľ možno dokážMale3 resizee upútať, no neudrží pozornosť natoľko ako myseľ inteligentná, s ktorou sa divák dokáže identifikovať a tiež empaticky prežívať jej útrapy zvrat od zvratu.

Pátranie po sériovom vrahovi bolo totiž v prípade Mlčania jahniat a Sedem skôr napínavou kulisou k pre príbeh dominujúcemu, pútavo rozvinutému vzťahu mentor– nováčik: Mladá, neskúsená študentka Akadémie FBI musí nadviazať znepokojivo intímny dialóg s mimoriadne inteligentným a vražedne-manipulatívnym psychiatrom cez sklo jeho cely, aby sa vo svojom prípade pohla vpred. V množstve sofistikovaných literárnych odkazov sa mladý, neskúsený detektív podľa vzoru Dantovej Božskej komédie musí nechať viesť „vergíliovsky“ ostrieľaným kolegom na svojej symbolickej púti peklom, očistcom až k... V opačnom smere sa odvíjajúcim zMale4 resizeáverečným titulkom. To, čo obom spomínaným snímkam dodalo punc výnimočnosti, boli v prvom rade dôkladne predstavené a navzdory bežným ľudským nedostatkom sympatické postavy. Navyše brilantne stvárnené ich hereckými predstaviteľmi. V prípade Mlčania jahniat dokonca priam milovaný antagonista, schopný divákovi „zlomiť srdce“, ak by polícií neunikol, prípadne sa vo svojom vražednom prístupe polepšil.

Prvá verzia scenára Malých vecí vznikla už v 90. rokoch, aby nadviazala na spomínanú žánrovú konkurenciu. Pôvodne mal film režírovať Steven Spielberg, ktorý scenár Johna Lee Hancocka odmietol pre jeho pochmúrnosť. Realizácia po niekoľkých ďalších pokusoch nájsť dôstojnú režijnú náhradu uviazla na mŕtvom bode, až kým si scenár nezrežíroval sám jeho autor. Tematicky si od Mlčania jahniat prepožičiava pre žáner ten najvšednejší a najopozeranejší motív - sexuálne motivované Male5 resizevraždy žien, zatiaľ čo stvárnenie vzťahu mentor-nováčik prebieha podľa vzoru Sedem. Bohužiaľ, bez podobne sofistikovaného vzorca výberu obetí, ktoré by následné pátranie urobilo pútavejším a dynamickejším. Ďalšou nevýhodou je, že na základe určitých podobností s notoricky známym filmom dokáže divák vopred vytušiť, kedy v deji nastane zásadný šokujúci zvrat. Autor akoby tušil, že vystavaním deja len na pátraní po sériovom vrahovi si tento raz nevystačí, a tak paralelne s tým rozvíja ešte iný dejový motív – psychologickú štúdiu vyšetrovateľa strápeného svojím dlhoročne nevyriešeným starým prípadom. A práve to mu dáva možnosť venovať sa čo najpodrobnejšie postavám, rovnako tak umožniť ich hereckým predstaviteľom dostať zo seba to najlepšie.

Príjemnou zmenou oproti pre žáner stereotypnému nájdeniu vraha až v záverečnom dejstve je jeho prMale6 resizeítomnosť ako možného hlavného podozrivého už po prvej tretine príbehu. Film vtedy začne trochu pripomínať podobne štruktúrovanú – a predsa len stále o niečo zaujímavejšiu - kriminálnu drámu Prísaha režiséra Seana Penna z roku 2001, v ktorej sa Jack Nicholson pokúšal vyrovnať so svojím obsesívnym pátraním po už možno dávno chytenom vrahovi detí. Vyšetrovatelia v Malých veciach v určitej chvíli inštinktívne „vedia“, že našli svojho človeka, avšak nemajú dostatok dôkazov na jeho usvedčenie. Situáciu zároveň komplikuje to, že ich hlavný podozrivý navonok pôsobí dosť nespoľahlivo. Je totiž ochotný sa priznať aj k vražde, ktorú určite spáchať nemohol. V súvislosti s postavou antagonistu je vyslovené množstvo otázok a film na niektoré z nich zámerne vôbec neodpovedá. Väčšinou tým dodá jeho postave o niečo znepokojivejší rozmer. Môže však tiež časť publika paradoxne frustrovať, obzvlášť keď tvorcovia z nejakého dramaturgicky nepochopiteľného Male7 resizedôvodu v závere začnú divákovi odpovedať aj na otázky, na ktoré sa vlastne nik pred tým nepýtal.

Kamera Johna Schwartzmana sa snaží zaznamenať jemné detaily v prostredí a na rekvizitách odkazujúce k 90. rokom. Snaží sa navodiť znepokojujúcu atmosféru sledovaním nočných interiérov a exteriérov bez podrobného skúmania drastickosti nejedného odhaľovaného miesta činu. Hudbe Thomasa Newmana stačí pár striedajúcich sa tónov a jednoduchý motív, aby pôsobila zároveň strašidelne, aj melancholicky – presne tak, ako to film svojou náladou vyžaduje. Denzel Washington svojím výkonom nadväzuje na unavených vyšetrovateľov sériových vrážd, ktorých sám sMale8 resizetvárnil v 90. rokoch v nie až tak pamätných tituloch ako Anjel smrti (1998), či Zberateľ kostí (1999). Bezchybne stvárňuje ten typ postáv, kvôli ktorému ho diváci majú radi. Rami Malek svojou nehybnou, minimalistickou mimikou pôsobí ako statická maska so zaťatými zubami. Niet pochýb o tom, že vo vnútri jeho postavy to emocionálne vrie. Jared Leto ako provokatívny Albert Sparma pôsobí vzhľadovo ako zvrátená verzia Ježiša Krista s psychoticky mŕtvym pohľadom Charlesa Mansona. Ako dominantná postava nejakého kultu zbavená svojich stúpencov. Pričom aj ako autentická rekvizita sa neraz v zábere objaví slávna knižná rekonštrukcia reálneho kriminálneho prípadu Helter Skelter: Skutočný príbeh Mansonových vrážd z pera Vincenta Bugliosiho a Curta Gentryho.

Male10 resizeMalé veci sú naratívne trochu rozporuplným filmom, schizofrenicky nerozhodným v tom, či má byť viac o kriminálnom pátraní po vrahovi alebo štúdiou dopadu nepríjemných zážitkov na vyšetrovateľa. Spokojnosť diváka závisí od toho, o ktorú z ponúkaných možnosti sa momentálne zaujíma viac. Bohužiaľ, obe možnosti sú navzájom natoľko prepojené, že sa často nie len významovo dopĺňajú, ale tiež aj trochu obmedzujú vo svojom výraze. Ostatné tvorivé zložky preto ponúkajú zručné remeslo oveľa jednoznačnejšie, pričom sú to najmä herci, čo výsledný film zdobia viac než čokoľvek iné.

Male9 resizeMalé veci (The Little Things), USA, 2021
Dĺžka: 127 minút
Réžia: John Lee Hancock
Scenár: John Lee Hancock
Kamera: John Schwartzman
Hudba: Thomas Newman
Strih: Robert Frazen
Scénografia: Michael Corenblith
Masky: Donald Mowat
Kostýmy: Daniel Orlandi
Producenti: John Lee Hancock, Mark Johnson
Hrajú: Denzel Washington, Rami Malek, Jared Leto, Chris Bauer, Natalie Morales, Sofia Vassilieva, Jason James Richter, Isabel Arraiza, Glenn Morshower, Terry Kinney, Michael Hyatt, Kerry O'Malley, Stephanie Erb, Joris Jarsky, Sheila Houlahan, Dimiter D. Marinov, J. Downing, Erica Lynne Arden, Judith Scott, Maya Kazan, Frederick Koehler, John Harlan Kim
Distribúcia: HBO Max
Foto: ČSFD cz. a iné zdroje

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.