Život (Life)

Zivot12 resizeZa necelých päť rokov v slovenskej distribúcii nechýbali snímky venujúce pozornosť vážnemu problému, ktorý vznikol v dôsledku vesmírneho smogu vyprodukovaného ľudskou rasou Gravitácia (2013), filmy reflektujúce tematiku hľadania iného alebo nového života v našej slnečnej sústave alebo galaxii Interstellar (2014), filmy o skúmaní možného života na červenej planéte Marťan (2015), príbehy o strete ľudskej a mimozemskej civilizácie na Zemi Prvý kontakt (2016), či dokonca audiovizuálne diela o kolonizovaní iných planét človekom Pasažieri (2016).

Filmová distribučná spoločnosť Itafilm uvádza v tejto kategórii najnovší z mnohých sci – fi vesmírnych filmov Život. Mars je najpravdepodobnejšou planétou našej slnečnej sústavy, s potenciálom byť v budúcnosti kolonizovaná Zivot2 resizečlovekom. Podobne ako aj vo väčšine iných filmov, aj tentokrát sa skupina kozmonatov a vedcov snaží zachrániť vzorky zo sondy niekoľko rokov putujúcej z červenej planéty, no ani tentokrát  to nebude bez komplikácií. O réžiu tejto snímky sa postaral švédsky režisér Daniel Espinosa. Študoval na Dánskej národnej filmovej škole, kde nakrútil oceňovaný krátkometrážny absolventský film Boxer (2003). Po ňom nasledovali úspešné snímky Babylonská choroba (2004) a Láska navzdory (2007). Asi najúspešnejším Espinosovým thrilleom je film Easy money (2010) o mladom mužovi žijúcom dvojitý život, no za tým nijako nezaostáva Nepriateľ pod ochranou (2012) o mladom pracovníkovi americkej tajnej služby CIA, ktorý spravuje tajné väzenie v Kapskom meste, alebo minuloročná Zivot6 resizedráma Dieťa 44 (2015) s vojnovou tematikou.

Napriek spoločnej vesmírnej tematike, bol každý z vyššie spomenutých filmov odlišný. Gravity bolo výnimočné svojou vedeckou exaktnosťou, dlhými zábermi a spektakulárnymi pohľadmi na našu planétu z výšin vesmíru a z Medzinárodnej vesmírnej stanice. Interstellar bol zaujímavý svojou zložitosťou a prelínaním niekoľkých priestorových, ale najmä časových dejových línií. Humorné ladenie Marťana bolo zase pri toľkej dramatickosti a napätí príjemným ozvláštnením príbehu človeka Zivot7 resizeosamoteného na cudzej planéte. Bezčasie a hľadanie spôsobu komunikácie pozemšťanov s mimozemšťanmi boli zase charakteristickými črtami Prvého kontaktu. Nezvyčajný romanticko – morálny aspekt dokázala obsiahnúť snímka Pasažieri. Život je neobyčajný v tom, že po celý čas na členov posádky, a v podstate aj na diváka, číha konkrétne, zhmotnené a oživené nebezpečenstvo. V tomto filme už neide o ten nesprítomnený strach z neznáma či veľkej čiernej hmoty. Nikto tomuto pocitu už neprikladal takmer nijakú pozornosť, pretože ho predbehol ešte väčší pocit obavy a vydesenia z cudzieho Zivot resizeorganizmu.

Asi nejzaujímavejším znakom tejto snímky je žánrové ukotvenie príbehu. Espinosa ho vybudoval ako príbeh plný napätia a strachu. Celkové prostredie Medzinárodnej vesmírnej stanice, s množstvom chodieb a miestností, predstavuje pre protagonistov bludisko. Jeho monochromatické farebné ladenie, plechovosť a neistota pri nie veľmi dobre koordinovateľnom vznášajúcom sa pohybe, zase pochybnosti, či je tím zložený z astronautov, biológov a technikov schopný prechádzať stanicou a zorientovať sa v nej. Neistotu a strach o Zivot10 resizeprežitie zvýrazňujú aj pribúdajúce komplikácie technického zabezpečenia provizórnej kozmickej lode. Tá, podobne ako každý stroj, nefunguje tak, ako by od neho členovia posádky očakávali a požadovali. Film tak svojou vizuálnou stránkou pripomína nezabudnuteľného Votrelca zo 70. rokov. Podobne je to aj vo vizuálno – grafickom stvárnení neznámej mimozemskej a nepreskúmanej kreatúry, ktorej jediným cieľom je prežiť. Slizký a stále dokonalejší organizmus sa tvarom, farbou i ošlivosťou nápadne podobná na už spomínaného Votrelca.

Zivot11 resizeSnímka je zmesou „vysokého a nízkeho umenia“. Pokus o klasicky znejúci orchester a majestátne dlhé zábery na našu planétu dodávajú filmu áčkový vesmírno – odyseovský charakter. K tomu sa žiada v každom prípade pridať nadpriemerné  herecké výkony. Týka sa to minimalistického, ale odľahčujúceho sarkazmu a vtipkovania Ryana Reynoldsa, zdržanlivého, miestami patetického prejavu Jakea Gyllenhala a asi najmenšiu mieru autentickosti a stotožnenia sa s postavou podala Rebecca Ferguson. Kvôli týmto kladom by som si dovolila snímku s nie oslnivým obsahom predsa len zaradiť o niečo vyššie ako priemerný béčkový triler.

Zivot8 resizeŽivot (Life),  USA, 2017
Dĺžka: 103 minút
Réžia: Daniel Esponosa
Scenár: Rhett Reese, Paul Wernick
Kamera: Seamus McGarvey
Strih: Mary Jo Markey, Frances Parker
Hudba: Jon Ekstrand
Hrajú:  Rebecca Ferguson, Ryan Reynolds, Jake Gyllenhaal, Hiroyuki Sanada, Olga Dihovichnaya, Naoko Mori, Ariyon Bakare, Alexandre Nguyen, Camiel Warren-Taylor, Hiu Woong-Sin
Distribúcia: ITAfilm
Premiéra v SR: 23. marca 2017
Foto: ITAfilm

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.