ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Na Fest Anču príde Koji Yamamura

FestAncalogo resizeSvoj prvý animovaný film vytvoril už ako 13 ročný. Považujú ho za živý poklad japonskej animovanej tvorby. Získal Grand Prix na všetkých hlavných festivaloch animovaného filmu, ocenenie Kawakita a za snímku Atama-Yama bol nominovaný na Oscara. Japonský animátor a výtvarník Koji Yamamura príde do Žiliny na Medzinárodný festivalanimácie Fest Anča, ktorý sa bude konať v Žiline od 28. júna do 1. júla.

Koji Yamamura už počas štúdia maľby na tokijskej univerzite začal pracovať v animačných štúdiách, neskôr sa však osamostatnil a v roku 1993 založil vlastné štúdio Yamamura Animation.  Pre jeho filmy je príznačný pojem "očarujúce". A jeho technika a štýl ho zas definujú ako skutočného majstra animácie. Vo svojej tvorbe je ako chameleón. Každý z KojiJamamura resizefilmov totiž vyzerá odlišne. Yamamurove skoré diela sú primárne zamerané na detského diváka a oslavujú svetskú veľkoleposť a krásu momentu. Vyznačujú sa špecifickým až surreálny humorom, neohraničenou fantáziou a jedinečným výtvarným štýlom. Rád kombinuje osobitú kresbu s maľbou, fotografiou, trojdimenzionálnymi objektmi alebo bábkami z plastelíny. Jeho neskoršie veci skúmajú zložitejší svet s morálne zmätenými protagonistami, ktorí sa snažia nájsť svoje miesto a cieľ v krutom chladnom a chaotickom prostredí. Aj keď ide o japonského tvorcu, nečakajte populárne anime. Hlavahora resizeYamamura je očarený skôr kanadskou a ruskou animátorskou školou, takže uňho vidíme japonský štýl premiešaný s európskym.

Prelomovým dielom v Yamamurovej tvorbe je snímka Atama yama (Hlava hora) z roku 2003, ktorá získala množstvo významných ocenení na festivaloch a bola nominovaná na Oscara v kategórii krátkeho filmu. Ide pôvodne o starý humorný príbeh. Prvý raz sa s ním stretol v škole, keď bol ešte teenager. Rozpráva o mužovi, ktorému vyrástla na hlave čerešna. Yamamura ho ozvláštnil satirickým motívom.

Starykrokodyl resizeZ jeho tvorby priam sála láska k literatúre. Miluje Kafku, Borgesa, Eliadeho či Chestertona. Takže nie je prekvapením, že po adaptácii siahol aj pri ďalších úspešných projektoch. Napríklad The Old Crocodile (Starý krokodíl, 2005) podľa poviedky Leopolda Chauveau o krokodílovi, ktorý bol natoľko starý, že si pamätal ešte budovanie pyramíd. Ako prezradil Koji Yamamura pre portál novinky.cz: „Kniha sa nedá verne adaptovať a urobiť z nej príbeh kreslených či bábkových postavičiek. Keby som sa snažil byť za každú cenu verný predlohe, nikdy by som nevytvoril skutočne osobitý film. Žiadna dobrá literatúra vám ešte nezaručuje dobré audiovizuálne dielo.“

Potvrdzujú to aj slová programového riaditeľa Maroša Broja: Kafkovvidieckylekar resize„Vo filme Kafka Inaka Isha (Kafkov Vidiecky lekár, 2007) dokázal previesť Kafkovu poviedku do filmovej podoby tak silne, až divákovi behá mráz po chrbte. Poetiku originálneho diela posunul do ešte väčšej absurdnosti.“  Rozpráva v ňom príbeh lekára, ktorý musel prísť v noci k chorému chlapcovi. Jeho myseľ však zahmlievajú vlastné problémy a hnev voči ľuďom, ktorí od neho žiadajú nemožné. Stratil vieru vo svet aj v seba samého.

Koji Yamamura zasadal v porote a prednášal na mnohých medzinárodných festivaloch. Je podpredsedom Asociácie japonskej animácie a členom predstavenstva Medzinárodnej asociácie animovaného filmu v Japonsku. Ako hosťujúci profesor vyučuje na Univerzite Hijiyama a iných univerzitách. Na Fest Anči bude mať master class a zároveň budú premietnuté aj jeho filmy, od starších až po najnovšie.

Share/Save/Bookmark