ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Cinematik prináša tie najlepšie filmy

Cinematiklogo resizeMedzinárodný filmový festival Cinematik (13. - 18. 9. 2016) je každoročne plný množstvom kvalitných titulov. Jeho 11. ročník nebude preto výnimkou. Program tohtoročného festivalu obsahuje 91 filmov rozličných žánrov, mapujúcich rôzne prostredia a natočených pre rozmanité cieľové skupiny. Každý z nich prináša divákom pútavú tému ako aj je inovatívne spracovanie. Predstavíme vám tie, ktoré by ste určite mali stihnúť vidieť.

Súťažná sekcia Meeting Point Europe prináša výber najlepších európskych filmov minulého roka, ktorý zostavili európski filmoví kritici a festivaloví dramaturgovia. K najpozoruhodnejším titulom tejto sekcie určite patria filmy Oheň na mori, Toni Erdmann a Rodinný film. Francúzsky 107 minútový dokument režiséra Gianfranca Rosiho Oheň na mori spracováva stále aktuálnu tému utečencov. Protagonistom snímky je malý chlapec žijúci na ostrove v Stredozemnom Toni Erdmann resizemori, kam denne prichádza na malých a tesných plavidlách mnoho mužov a žien z Afriky s nádejou na slobodu vo vysnívanej Európe. Víťazná snímka na Berlinale 2016 kladie do reálneho ale aj symbolického kontrastu bežný život domáceho obyvateľstva a neustále napätie ľudí na úteku. Podobne pútavú tému prináša aj dramatická komédia nemeckej režisérky Maren Ade Toni Erdmann (Distribučný projekt spoločnosti Film Europe). Príbeh o komplikovanom vzťahu otca a dcéry vzbudil na tohtoročnom festivale v Cannes nezvyčajný záujem, ako aj kontroverzné ohlasy u divákov. Mnohí film favorizovali na Zlatú palmu. Dlhej minutáže sa netreba obávať, pretože príbeh neúnavného vtipkára a starostlivého otca, ktorý sa snaží priblížiť ku svojej dcére vás jednoznačne vtiahne. Zaujímavým filmovým počinom je Rodinný film v réžii slovinského režiséra Olma Omerzu nakrútený v československej koprodukcii. Omerzu pred troma rokmi výraznejšie zaujal filmom Příliš mladá noc. Vo svojej najnovšej snímke rozpráva, ako dve dospievajúce deti naložia s nečakane nadobudnutou slobodou, keď sa ich rodičia rozhodnú brázdiť oceán. Režisérovi sa opätovne podarilo zobraziť čisté a autentické ľudské vzťahy so živou rodinnou atmosférou.

Dokumentárna súťažná sekcia festivalu, adekvátne pomenovaná Cinematik.doc, prináša originálne pôsobivé dokumentárne snímky. Medzi najzaujímavejšie snímky so silnou výpoveďou a témou možno zaradiť Sloboda pod nákladom, Para nad riekou a 5 October. Nový film Pavla Barabáša znova dokazuje, že cestopisné dokumenty je možné nakrútiť pútavo a zanietene. Sloboda pod nákladom umožňuje divákom sa vcítiť do nedocenenej práce vysokohorských nosičov v prekrásnej scenérii Vysokých Tatier. Hudobný dokument Para nad riekou, ktorému dominuje jazzová hudba, je zasa spoločným česko-slovenským dielom režisérov Filipa Remundu a Roberta Kirchhoffa. Dokument zaznamenáva osudy troch hudobníkov, ktorí emigrovali z bývalého Československa, aby v zahraničí urobili veľkú kariéru. Sláva je však krehká a podobne ako para býva aj pominuteľná. Kontemplatívny film 5 Október z pera slovenského významného fotografa Martina Kollára necháva nazrieť do duše i chorobou poznačeného tela režisérovho brata, ktorý sa rozhodol putovať, bilancovať a rozmýšľať. Všetko smeruje k 5. októbru, na kedy je stanovený deň život ohrozujúcej operácie.

Dobrodružstvá baróna Prášila je krásnou rozprávkou o barónovi, ktorý sa rád vystatuje s neuveriteľnými príhodami, ktoré (vraj) zažil. Spomenutý fantazijný film Terryho Gilliama z roku 1988 možno nájsť vo festivalovej sekcii Za hranicou kultu: Fantázie, ktorá prináša osem podobne originálnych snímok plných predstavivosti a imaginácie. Aj keď sa ďalšia snímka sekcie Lovec trolov žánrovo radí k mystifikačným pseudodokumentom, je taktiež plná fantazijných postavičiek a mytologických monštier. Trojica študentov, ktorá sa vydáva do Nórskych hôr natáčať film o pytliakovi, v lese naďabí na Hansa. Podivný Hans však v noci poľuje na čosi o mnoho nebezpečnejšie. V sekcii dostáva priestor aj animovaný japonský film Princezná Mononoke Rozprávkový príbeh o strete človeka s mocnou prírodou nesie vo svojom centre aj príbeh lásky princa Ašitaku a princeznej Mononoke, ľudského mláďaťa vlčej bohyne Moro. Kúzelný film s dokonalou ručnou animáciou patrí ku skvostom žánru anime.

Tohoročná festivalová sekcia Rešpekt sa venuje retrospektíve nemeckého filmového velikána Wima Wendersa. Vo výbere z režisérovej tvorby možno uvidieť napríklad menej známy dokument z roku 1989 Zápisky o mestách a oblečení, ktorý zaznamenáva rozhovor režiséra s japonským módnym návrhárom Jodžim Jamamotom. Spolu uvažujú o kreatívnom procese, ako aj o vzťahu medzi mestami a o filme v digitálnom veku. Wendersov široký záber reprezentuje dnes už kultová snímka Americký priateľ, adaptovaná podľa románu Patricie Highsmith Ripleyho hra. V žánrovo hypnotickej snímke filmu noir hlavný hrdina filmu Jonathan, presvedčený, že umiera, dostáva nečakanú a nebezpečnú ponuku. V retrospektíve, samozrejme, nemôže chýbať jeden z režisérových najznámejších a najoceňovanejších filmov Nebo nad Berlínom. Meditatívno-poeticko-alegorická snímka o anjeloch, ktorí sú vo vojnou poznačenom Berlíne pripravení rovnako načúvať myšlienkam a trápeniam smrteľníkov, ako im aj pomáhať. Za všetky získané ceny spomeňme aspoň Cenu pre najlepšieho režiséra z roku 1987 z festivalu v Cannes.

Okrem Wima Wendersa sa tohtoročný Cinematik venuje aj mladým nemeckým filmárom, ktorých najnovšie filmy sú zaradené v sekcii Nemecko pod lupou: Rozlúčka so včerajškom (Germany Magnified: Farewell to Yesterday). Medzi ôsmimi premietanými snímkami spomeňme film Agnes, režiséra Johannesa Schmida, ktorý si na Max Ophüls Preis 2016 odniesol cenu pre najlepšiu začínajúcu herečku. Snímka rozpráva príbeh spisovateľa Waltera a študentky fyziky Agnes, ktorých milostné vzplanutie ústí do tragickej dohry. Podobne pútavou je aj snímka My, netvori režiséra Sebastiana Ko, ktorá bola uvedená na festivale v Toronte v roku 2015. Paul a Christine majú problematickú dospievajúcu dcéru Sarah, ktorá rozrušená rozchodom svojich rodičov je schopná urobiť temer všetko. Pri snahe zatajiť zločin dcéry si rodina opätovne nachádza k sebe cestu. Kontroverznú tému prináša film Heil v réžii Dietricha Brüggermanna, ktorý sa sústreďuje okolo uznávaného spisovateľa afro-nemeckého pôvodu a skupiny neonacistov.

Filmy významných režisérov prináša rok čo rok aj sekcia organizovaná v spolupráci s portálom Kinema.sk pomenovaná Kinema Choice. Do sekcie je zaradená najnovšia snímka amerického režiséra nezávislého filmu Jima Jarmuscha Paterson. Hlavným hrdinom je mladý vodič autobusu, ktorý popri rutinnom živote píše básne. Sekcia obsahuje aj novinku francúzskeho režiséra Bruna Dumonta Ospalá zátoka s jeho typicky absurdným humorom. Kinema Choice nezabudla ani na quebeckého režiséra Xaviera Dolana a do svojho zoznamu zaradila jeho ostatný film Je to len koniec sveta ocenený aj na festivale v Cannes. Mladý spisovateľ vracajúci sa po dvanástich rokoch domov oznamuje svojej rodine, že umiera. Typická výzva na city, pred ktorými neuhnete.


Stretnutie filmových distribútorov

V stredu 15. septembra poobede sa uskutoční stretnutie distribútorov postsocialistických krajín. Za okrúhlym stolom budú filmoví distribútori z Českej republiky, Poľska, Rumunska a Slovenska diskutovať o tom, akú funkciu plní v súčasnom filmovom priemysle filmová distribúcia a akým výzvam čelí v digitálnej ére.  Hlavným partnerom stretnutia je francúzska spoločnosť Wide Management a jej iniciatíva Eye on Films, MFF Cinematik je jedným z 51 svetových filmových festivalov, ktoré sú jej členmi.

Share/Save/Bookmark