V Krpáčove sa začala česko-slovenská filmologická konferencia

SFU logo resizeDnes sa v Krpáčove začala 16. česko-slovenská filmologická konferencia na tému rovnomennej celoročnej filmovej prehliadky Vlak zvaný film z bratislavského Kina Lumière, ktorá skúma historické i estetické paralely modernity, kinematografie a vlakovej dopravy. Zámerom stretnutia slovenských a českých filmológov je kritická kolaudácia aktuálneho stavu myslenia o filme v našom kultúrnom prostredí. Konferencia trvá od 15. do 18. októbra.

Hlavná téma filmologickej konferencie vyplýva z projektu rovnomennej celoročnej filmovej prehliadky v Kine Lumière, ktorá si pripomína 120. výročie zrodu kinematografie, legendy o príchode prvých filmových vlakov, ako aj ich emblematické putovanie celými dejinami filmu. „Program konferencie je zameraný na historické i estetické paralely modernity, kinematografie a vlakovej dopravy. Otvára zároveň priestor pre jednotlivé interpretácie či prípadové štúdie obrazov vlakov vo filme,“ hovorí filmový teoretik Martin Kaňuch, šéfredaktor filmologického časopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon a jeden z dramaturgov konferencie.

 

Na základe hlavného zamerania konferencie sa príspevky jej účastníkov sústreďujú na viacero okruhov. Viažu sa na vznik kinematografie, spätý s prvými filmami bratov Lumièrovcov až po rôzne teoreticko-estetické interpretácie vlakov a ich významov v historickom kontexte kinematografie. Účastníci v príspevkoch reflektujú vývoj nových režimov videnia v 19. storočí, recykláciu obrazov „príchodu vlaku“, mechanizmus kinematografu a vlaku v avantgardnom a experimentálnom filme, skúmajú kino-vlaky ako nástroj revolučnej propagandy, vlakový motív v autorskej filmovej tvorbe alebo premeny významu a zobrazenia vlaku v žánrovom filme.

 

Na konferencii vystúpi s príspevkami 24 českých i slovenských filmových vedcov, teoretikov, estetikov, pedagógov i študentov filmovej vedy, teórie a estetiky. Z Českej republiky napríklad Jan Bernard a Viera Langerová z FAMU, Václav Kofroň z NFA, Vlastimil Zuska a Petr Mareš z FF UK Praha, zo Slovenska napríklad Martin Ciel z VŠMU, Peter Michalovič a Juraj Oniščenko z FF UK Bratislava, Petra Hanáková zo SNG, Michal Michalovič zo SFÚ, Martin Palúch zo SAV, Juraj Malíček z FF UKF Nitra a mnohí ďalší. Počas konferencie sa v nadväznosti na príspevky premietnu aj filmy tematizujúce vlaky, a to celovečerný film Slávnosť v botanickej záhrade Ela Havettu (1969), krátke filmy Deň radosti Dušana Hanáka (1972) a Žel. st. 2. tr. Kraľovany Marka Kuboša (1998) a tiež vybrané spravodajské filmy Nástup od Eugena Mateíčku Na lokomotíve (1942) a Víťazstvo alebo boľševizmus (1944).

 

Tohtoročná 16. česko-slovenská filmologická konferencia nadväzuje na sériu pravidelných výročných stretnutí českých a slovenských filmových historikov a teoretikov. Konferencie zamerané na reflexiu slovenského a českého filmu v širších spoločenských, politicko-ekonomických a kultúrnych súvislostiach sa pravidelne konajú od roku 1997. Prvý ročník na tému Podobnosti a diferencie českej a slovenskej filmovej reči v Štiavnických Baniach iniciovala Asociácia slovenských filmových klubov (ASFK). V ďalších stretnutiach sa pozornosť sústredila na Hranice vo filme (1998, Poněšice), Priestor vo filme (1999, Vyšná Boca), Pohyb vo filme (2000, Mikulov), História, čas a rozprávanie (2001, Osrblie), Žáner vo filme (2002, Olomouc), Zvuk vo filme (2003, Bratislava), Film a národ (2004, Olomouc), Postava, herec, hviezda vo filme (2005, Častá – Píla), Filmové diváctvo (2006, Poněšice), Interpretácia a film (2007, Krpáčovo), Béla Balázs – chvála filmového umenia (2009, Levoča), Súčasný český a slovenský film – pluralita estetických, kultúrnych a ideových konceptov (2010, Olomouc), Minority a film (2011, Topoľčianky) a Film a kultúrna pamäť (2013, Krpáčovo).

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.