Život tej druhej (La vie d´une autre)

Druhá 4 resizeJedného dňa ráno  sa Parížanka Marie zobudí  a s hrôzou zistí, že si nepamätá posledných pätnásť rokov svojho života. To je východisko románu Fréderiquea Deghella Život tej druhej, ktorého  adaptáciu si vybrala pre svoj rovnomenný režisérsky debut v celovečernom  hranom filme (podieľala sa aj na scenári), uznávaná a medzinárodne oceňovaná francúzska filmová a  divadelná herečka Silvie Testud (1971).

Do  pamäti  našich divákov sa táto talentovaná dcéra Talianky a Francúza zapísala asi najviac ako Európanka, ktorá sa usiluje presadiť v japonskom svete odlišnej kultúry vo filme S bázňou a chvením (2003), verná priateľka  speváčky Edith Piaf (2007) či ochrnutá Christine na vozíčku, ktorá hľadá zázrak v pútnickom mestečku Lurdy (2009). Menej sa vie, že je  aj  úspešnou spisovateľkou a najnovšie  i scenáristkou a režisérkou.

 

Druhá 2 resizeMimochodom, hlavnú mužskú postavu Paula zverila  svojmu všestrannému kolegovi - hercovi, režisérovi , scenáristovi a producentovi Mathieu Kassovitzovi, pod  ktorého režisérskou taktovkou si zahrala krátko predtým. Ale  rozhodujúcou voľbou bolo obsadenie  postavy  ústrednej ženskej hrdinky Marie vynikajúcou Juliette Binoche.
V úvode príbehu sa s ňou stretávame  ako s dlhovlasou dievčinou,  ktorá sa uchádza o svoje  prvé zamestnanie, lebo otec je po úraze ochrnutý  a ona by sa mala finančne podporiť rodinu. Zaujme ju zamestnávateľov syn Paul, nádejný autor komiksov, zdá sa, že  Druhá 9 resizeje to láska na prvý pohľad a po oslave jej narodenín ich čaká vášnivá noc. A potom strih : Marie sa zobúdza v deň svojich narodenín, lenže o pätnásť rokov neskôr. Postupne zisťuje, že má krátke vlasy, 41 rokov, je úspešnou šéfkou nadnárodnej spoločnosti s cennými papiermi a v krásnom byte s romantickým výhľadom na Eiffelovku žije s malým synom-školákom a s manželom Paulom, lenže  asi už iba dočasne, lebo na dvere klope rozvod.

 

Viac ako samotný príbeh, fascinuje herectvo Juliette Binoche. Vystačí s minimom slov, Druhá 7 resizevyjadruje sa pohľadom, mimikou. Z jej tváre čítame zdesenie (keď zisťuje kam viedla jej honba za kariérou, pre ktorú bola ochotná obetovať rodinu), údiv (komediálne okamihy, v ktorých sa vyrovnáva s nástupom eura, vývojom techniky, o akej sa jej nesnívalo, i sveta), pochybnosti (ako je možné, že sa obrátila chrbtom k rodičom, ale aj k vlastnému manželovi a synovi), ale aj odhodlanie  vyrovnať sa  s náhlou amnéziou a napraviť, čo sa dá. Lenže podarí sa jej to?
Námet akéhosi zastavenia sa  a posunu v čase, je v literatúre i vo filmoch celkom  obľúbenou témou..  Koho z nás by nevzrušovalo to „ čo by bolo keby“?  Prípadne, kto by sa nepohrával s predstavou, čo keby  neplatilo to aforistické, že  život sa žiaľ nedá žiť najprv „nanečisto“ a len potom „naozaj“.  Záleží od uhla pohľadu tvorcov, ako sa rozhodnú danú tému spracovať. 

 

Druhá 5 resizeV prípade Života tej druhej ťažko hovoriť o „ľahkej romantickej komédii“ , ako sa dočítame v sprievodnom materiáli. Bez ohľadu na literárnu predlohu možno výsledku skôr vyčítať, že je akýmsi  kokteilom žánrov a občas nelogických situácií. Nechýbajú pravda komediálne okamihy, keď sa hrdinka  cíti  stratená vo vlastnom byte a s pomocou gazdinej hľadá svoje auto alebo, keď listuje novinami a objavuje objavené, či na poznámku o víťazstve Francúzska si ho nespája so športom, ale s vojnou.

 

I keď ktovie, možno diváka viac ako humorný podtext, zaujme  psychologická  rovina vzťahov – láska muža a ženy, ale aj rodičov a detí. A príjme i isté nereálne až rozprávkovo ladené momenty. Napríklad Marie si nepamätá  takmer nič zo svojho bývalého života, ale jej pracovná kariéra tým akoby neutrpela, Druhá 3 resizefinančnícke schopnosti si uchovala. Vie okamžite vyhľadať psychiatrickú pomoc, ale nie je schopná zveriť sa so svojím problémom manželovi. Prebudí sa s psychickou dispozíciou spred rokov, schopná hrať sa so synom, milovať bez zábran, vyvádzať na lodnej diskotéke. Vlastne má stále problém s úrovňou komunikácie - vracia sa k slovníku dvadsaťročnej, uteká pred konfrontáciou. Čuduje sa, čo sa to s ňou vlastne stalo, že vlastne nebola schopná povedať svojim najbližším, ako ich má rada, že stratila priateľov a na muža, ktorého milovala iba štekala, hádala sa s ním a možno si našla za neho i náhradu. Osobne považujem za kľúčovú otázku to, keď sa spytuje: Akým človekom som vlastne bola – dobrým, či zlým? A ako je možné, že  som sa takou stala? Na plátne sa odpovede nedočká ani ona, ani divák. Ale  práve to je to znepokojujúce a vari aj  oslovujúce.

 

Režisérsky debut  talentovanej herečky  Sylvie Testud Život tej druhej , ktorý do našich kín prináša distribučná spoločnosť Film Europe, stojí predovšetkým na hereckých výkonoch hlavných predstaviteľov a možno osloví iba istú vrstvu divákov, ale i tak je zaujímavým príspevkom k poznávaniu súčasnej  európskej  kinematografie.

 

Druhá resizeŽivot tej druhej (La vie d´une autre)
Francúzsko-Luxembursko-Belgicko – 2012
Dĺžka: 97 minút
Réžia: Sylvie Testud
Scenár: Claire Lemaréchal, Sylvie Testud
Kamera: Thierry Arbogast
Hudba: André Dziezuk
Strih: Yann Malcor
Hrajú: Juliette Binoche, Mathieu Kassovitz, Aure Atika, Daniele Lebrun, Vernon Dobtcheff
Premiéra v SR: 5. september 2013
Foto: Film Europe

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.