Láska v Toskánsku (Made in Italy)

Toskansko1Mladý Jack (Micheál Richardson) vedie v Londýne galériu, ktorú vlastní rodina jeho manželky Ruth (Yolanda Kettle). Galéria je jeho život a ten, zdá sa, už čoskoro skončí. Na ceste ho totiž čaká nepríjemný rozvod a musí tiež čeliť manželkinmu zákernému rozhodnutiu galériu predať.

Jediná možnosť, ako o ňu neprísť, je odkúpiť ju za peniaze z predaja jedného starého, neobývaného domu niekde v Toskánsku. Lenže bude s predajom súhlasiť jeho otec, tiež polovičný vlastník? Obaja sa profesionálne venujú výtvarnému umeniu, ale odlišným spôsobom. Zatiaľ, čo sa Jack možno trochu detinsky pokúša získať si otcovo uznanie, je vo svojom živote stále praktickejší než on. Robert (Liam Neeson) sa väčšinou len skrýva v ateliéri. Maľuje obrazy, ktoré by podľa jeho vlastných slov bolo lepšie spáliť a nezáväzne strieda partnerky bez toho, žeby si vôbec niekedy dokázal zapamätať ich mená. Spoločne sa vydávajú na cestu do svojho bývalého domova. Na miesto, ktorému sa síce väčšinu času vyhýbajú, no zároveň ho tvrdohlavo udržujú v nezmenenom stave kvôli spomienkam na matku a manželku, ktorá zahynula pri tragickej automobilovej nehode.

Toskansko2Láska v Toskánsku spája povahovo rozdielne postavy syna s otcom, vyháňa ich zo skrýš vlastných neuspokojivých životov v ústraní, aby ich vrátila späť tam, kam patria. Priestory starého domu ich oboch konfrontujú s minulosťou. Postrčia ich k možnosti konečne nahlas vysloviť aj to, na čo sa do tej doby odvážili len pomyslieť. A možno tiež dopomôže k zachráneniu ich vzájomných vzťahov. Ako v každej romantickej komédií ich tvorcovia nechávajú popretŕhať staré nefunkčné vzťahové väzby a dávajú im možnosť spoznať niekoho nového, či začať úplne nový život. Jack si veľmi rýchlo všimne šéfkuchárky Natalie (Valeria Bilello) a nájde s ňou reč aj preto, že ona sama má za sebou dosť bolestný rozvod, ktorý ju tiež pred súdom pre zákernú intrigu pripravil o dcéru. Nenápadne tvorcami zaranžovaný a celkom prekvapivý milostný záujem si nájde tiež postavu otca. Hoci sa v príbehu udeje pomerne neskoro, ťažko už zbaví diváka pocitu, že je len akýmsi „povinným“ naplnením toho, čo sa od daného žánru očakáva.

Toskansko3Dej sa odvíja podľa štandardných prvkov romantickej komédie s určitými zvýraznenými melodramatickými rysmi vo vzťahu medzi otcom a synom. A hoci sa odvíja podľa vzoru Dobrého ročníku režiséra Ridleyho Scotta z roku 2006, ktorý nechal burzového makléra vrátiť sa do vinohradu jeho nebohého strýka, aby pod zámienkou rekonštrukcie domu na predaj nečakane v prostredí spojenom s jeho detstvom našiel opätovné zaľúbenie, Láska v Toskánsku napĺňaním podobných príbehových očakávaní zostáva voči spomínanému staršiemu filmu tak trochu v jeho tieni. Chvíľku sa tiež zdá, že si scenárista a režisér James D`Arcy nie je vždy úplne istý tým, či má dať viac priestoru pozvoľne sa rozvíjajúcim milostným zápletkám alebo radšej klásť väčší dôraz otcovsko-synovskému vzťahu. Niekedy akoby osvedčenú a zaužívanú dramaturgickú stavbu príbehu „narúšali“ prekvapivo výrazné, herecké výkony ústrednej dvojice.

Toskansko4Ako Liam Neeson, tak jeho mladší spoločník Micheál Richardson sú otcom a synom aj v skutočnosti. Dejový motív vyrovnávania sa so smrťou manželky a matky v príbehu však aj vďaka ich hereckej prítomnosti nadobudne úplne nový významový rozmer, keď si divák uvedomí, že obaja sa reálne tiež museli vyrovnávať s podobnou tragédiou vo svojich vlastných životoch: Herečka Natasha Richardson zomrela v roku 2009 na následky poranenia hlavy pri lyžiarskej nehode v stredisku Mont Tremblant, severozápadne od Montrealu. Pre film Láska v Toskánsku to znamená, že hoci sa scenár opiera o často krát vídané klišé a napĺňa žánrové konvencie bez výraznejších prekvapení, herecké výkony dodávajú postavám a ich konaniu Toskansko5výraznejšiu mieru autenticity. Záleží však na divákovi, či takúto hereckú „prevahu“ nad príbehom príjme pozitívne alebo ju bude vnímať ako niečo rušivé, čo si režisér pri realizácií vlastného autorského zámeru nedokázal „ustrážiť“. Valeria Bilello stvárňuje Nataliu ako krehkú ženu, ktorá si vo svojom živote užila starostí viac než dosť. Obzvlášť, keď uniká pred provokáciami bývalého manžela a snaží sa zmieriť s potupnou stratou dcéry, ktorú má v opatere len pár dní v mesiaci. Napriek tomu je zábavnou spoločníčkou, postrkujúcou s potrebným životným nadhľadom mladého Jacka aj jeho otca k nevyhnutnému zmiereniu sa z minulosťou. Sarkastická Lindsay Duncan v úlohe realitnej agentky Kate neváha trpezlivo sledovať, ako sa z polorozpadnutého domu stáva miesto vhodné pre život. Bohémskemu umelcovi Robertovi pri tom vnáša do života väčšiu mieru praktickosti. Obzvlášť, keď neváha jednu jeho dosť bizarnú maľbu na stene prirovnať k následkom Mussoliniho krvavého vyčíňania...

Toskansko6Toskánska krajina s poliami, vlnitými kopcami, aj zaprášenou vo vetre vŕzgajúcou a v daždi zatekajúcou barabizňou je vďačným prostredím pre romantickú idylku, dodávajúcu filmu aj vďaka kamere Mikea Eleyho lyrickejší ráz. Bez problémov esteticky kontrastuje s hlučnými, preplnenými londýnskymi ulicami, kde sa hlavné postavy väčšinou len skrývali pred nevyriešenými pocitmi v akejsi pohodlnej anonymnej ulite. Hra zo svetlom dodáva scénam vzhľad nie nepodobný umeleckému cíteniu postáv. Dokonca sa v jednej ironickej replike priamo vzpiera označeniu pohľadnicovo efektnej kulisy snažiacej sa divákovi ukázať miesta, kde možno sám nikdy v živote nebol.

Toskansko8Prostredie a jeho stvárnenie vo filme je úzko previazané z príbehom a postavami, režisér James D'Arcy tiež zdôrazňuje to, akú dôležitú rolu môže hrať v životoch umelcov hľadajúcich tvorivú inšpiráciu, kde sa len dá. Hudba Alexa Belchera aj s pár piesňami dopomáha dotvoriť emocionálnu atmosféru príbehu. Zostáva skôr nenápadnou kulisou, ktorú si divák v niektorých kľúčových scénach sotva všimne. Láska v Toskánsku je nenápadný malý filmík, ktorý by nebyť hercov obsadených v hlavných úlohách, mohol zostať medzi inými, tematicky podobnými snímkami bez povšimnutia. Liam Neeson a Micheál Richardson s ich reálnymi životnými peripetiami na pozadí mu však dodávajú dostatočnú dávku človečiny, aby diváka vedel osloviť.

Láska v Toskánsku (Made in Italy),Veľká Británia, TAliansko Itálie, 2020
Dĺžka: 95 minút
Réžia: James D'Arcy
Scenár: James D'Arcy
Kamera: Mike Eley
Hudba: Alex Belcher
Strih: Anthony Boys, Mark Day
Scénografia: Stevie Herbert
Kostýmy: Louise Stjernsward
Producentka: Pippa Cross
Hrajú: Liam Neeson, Micheál Richardson, Valeria Bilello, Lindsay Duncan, Marco Quaglia, Gian Marco Tavani, Helena Antonio
Distríbúcia: Bontonfilm SK
Premiéra v SR: 27. augusta 2020
Foto: Bontonfilm SK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.